Skrevet av Emne: lekker frostveske 3,1 td  (Lest 1837 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RS

• 258 CID
  • *
lekker frostveske 3,1 td
« på: Ti., 1,September,2015,15,45 »
Hei

Har oppdaget at bilen lekker litt frostvæske på høyre side av motoren. ser det har rent litt frostvæske ned langs blokken
er det topp-pakningen eller er det noen andre steder den kan lekke fra ? svakheter ?
skal prøve å ligge meg under i helgen og demontere deksel under motor å prøve å lokalisere hvor det kommer fra.
Hvordan ser jeg at det er topp-pakningen som er def ? bilen bruker ikke olje og det er ikke vatten i oljen ?

Tips motas med Takk :)
 jeep grand cherokee 3.1 TD 2000

Roger

Utlogget fiskern

• 360 CID
Sv: lekker frostveske 3,1 td
« Svar #1 på: On., 2,September,2015,14,43 »
disse motorene plages med sprukket topper
du må lete litt etter lekkasje slanger /vannpumpe eller andre ting siden du ikke har trykk i expansjonstanken
et lurt triks fyll litt melk i kjølevesken  å se om det kommer ut noe sted ved kjøring av motor,den hvite farven er lett å se
« Siste redigering: On., 2,September,2015,15,07 av fiskern »

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Fr., 4,September,2015,22,53 »
Om det lekker i bakkant av motor kan det være toppdeksel boltene som er løse, de fester nemlig kjølevæskemanifolden som er under der. om boltene er løse er det bare å bestille nye pakninger hos Maldal import og silikonpakning, skru av gjøre rent, montere pakninger mrd litt silikon rundt, slik at de ikke sklir vekk under montering. Du ser når du åpner opp om det er der lekkasjen er.
Jeg hadde det, det lakk ned på starterkransen på sving julet og sprutet litt ut, trodde det var høl et sted i bakkant, og starteren begynte å fjuske. Etter rep funker både starter skikkelig og lekkasjen stoppet.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #3 på: Lø., 5,September,2015,00,41 »
Har hatt en liten lekkasje i flere år men etter at jeg fikk strammet de bakerste skruene til toppdeksel/vannmanifold så stoppet lekkkasjen.
Det var ikke mye som skulle til (neppe så mye moment på disse).
Tror jeg skrudde av innsuget som går over motor for å komme bedre til, men det er litt trangt der bak.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #4 på: Lø., 5,September,2015,01,59 »
Glemte bildet
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget RS

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: Lø.,19,Desember,2015,19,52 »
Feil funnet :) det var pakkningen imellom vannpumpe huset og blokken som var def :) no har jeg byttet og ingen vannlekasje :)
det var ca 2,5 timer med skruing så det var ikke så gale :)

Roger