Skrevet av Emne: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?  (Lest 6184 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« på: Ma., 9,Februar,2015,10,27 »
Hei
Trenger noen tips før jeg starter i feil ende. Noen som kan komme med anbefaling på om det skal investeres i sperrer eller bør man gå for ny bakaksel med skivebremser med det samme?
Hvem, på Østlandet, leverer, eller er det noen som har kontakter over dammen for leveranse av komplett?
Mener jeg så noen av dere som fikk bygget ny bakaksel av en kar i USA, men finner ikke tråden...

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #1 på: Ma., 9,Februar,2015,10,56 »
helt avhengig av type offroad du skal kjøre. bruker du bilen fornuftig så vil  nok d35 holde. store ulempen med disse akslene er etter min mening c-clip aksel.  dvs ryker stikkakslingen så forsvinner hjulet. Dette var blant annet det som var avgjørende for at jeg ville ha D44 bak.

Larry i 4x4mad: http://mad4wd.com/

ellers har vel G2 bra aksler og disse fåes kjøpt hos summit osv.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #2 på: Ma., 9,Februar,2015,11,32 »
Takker for tips JOPE!

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #3 på: Ma., 9,Februar,2015,12,35 »
Hjemmesiden "Mad4wd.com" kommer ikke opp og på FB så er siste statusoppdatering fra 1/7-13.
- Ting tyder vel på at de har funnet seg noe annet å gjøre.
Noen som vet?

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #4 på: Ti.,10,Februar,2015,08,23 »
Jeg TROR at TJ og G2 44 akslinger også er C-clip, men de er jo mye sterkere så du får mer marginer. Ford 8.8 er også C-clip men jeg tviler på at en standard YJ klarer å ødelegge den, uansett.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #5 på: Ti.,10,Februar,2015,09,26 »
Hei,

Det var jeg som satte D44 aksel på den bilen Jope har nå. Og den ble kjøpt på Mad4x4. Vet ikke om jeg vil anbefale å bruke dem, hvis de fortsatt eksisterer som du skriver. Har prøvd å få greie på hva slags bremseklosser som skal brukes bak osv. men vanskelig å få svar.

Når det gjelder om du bør gå for D44 må du spørre deg selv:
Hvor store hjul skal du ha på? Mindre enn 35" bør det funke fint med original.
Hvor hardt kjører du? Har du automat er det snillere for driverket. Skal du stå og hoppe og slurre på fjell bør du gå for D44.
Med min kjørestil var det helt bortkastet å gå for D44 selv med 35" hjul.

Et alternativ kan jo også være å sette på forsterkede stikkakslinger, det er gjort forran på bilen til Jope.

Lykke til!

Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #6 på: Ti.,10,Februar,2015,09,40 »
g2 akslene er til tj, men det er å få kjøpt braketter for bladfjører. det blir da litt kapp og sveis..

Jeg kjørte på min tidligere YJ 35" dekk med arb foran og bak.  Hadde forsterkede stikkakslinger bak. Hadde ingen problemer. Men som BTG skriver ang sin kjørestil så brukte jeg heller aldri bilen hardt offroad.  Kjørt på Wolfroad på rena osv. men har jeg stått fast så har jeg heller vinsjet meg litt frem istedet for å stå og hoppe og sprette. evnt. også kjørt litt tilbake og valgt et annet spor...  Med sperrer og sterk motor så tar den seg godt frem selv på tomgangskjøring. Men med mye gass og litt hopp og sprett så får du også kreftene rett i stikkakslingene....

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #7 på: Ti.,10,Februar,2015,09,58 »
Hei.  Det finnes jo også sett som dette: 
www.4krawl-products.com/en/superior-axle/492-dana-35-super-c-clips-eliminator-kit.html
Da eliminerer man c_clipen og får forsterkede aksler samtidig. ( men man utelukker mulighet for skivebremser. )

Problemet med 35-C akslingen er ikke at den ryker i sporet til C-clipen, men at akselrøret bøyer seg såpass at den ryker i splinsen på stikkakselen. Det problemet kan løses ved å sveise inn en forsterkning på røra.
Mitt oppsett ble forsterkede aksler, forsterket difflokk (som også hjelper å holde formen på diffhuset riktig når man står med all vekt på 1 bakhjul),  sveiset forsterkninger på røra og over klokka, ARB ( som har kraftigere hus og drev enn orginalt). og skivebremser som  vi også holde akslen på plass om det skulle ryke.
Fordelen med dette er at man har en aksel som bygger mindre under da klokka er mindre enn på D-44. Og for meg med kun 32" er dette ikke uinteressant.

Nå er jeg fortrolig med min D-35. Men det har kostet og om jeg ville ha gjort det igjen... Usikker.  Om det hadde dukket opp en D-44 billig. hadde jeg nok falt for den... tror jeg.....! ;)
 
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #8 på: Ti.,10,Februar,2015,10,21 »
Takker for alle innspill!
To ting som gjør dette litt mer utfordrende er at jeg håper å få godkjent 33"/35" hos BT ( med hjelp fra AmCar ) og da kan det kreves bedre/større bremser og at min motor er "noe" modifisert, så den vrir litt kraftig.
Ser at noen fjerner stabstag bak og får bedre feste ved det.

Vel, skal ikke bestemme dette i dag, så igjen takk for alle tilbakemeldinger og tips, så langt!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #9 på: Ti.,10,Februar,2015,13,16 »
Takker for alle innspill!
To ting som gjør dette litt mer utfordrende er at jeg håper å få godkjent 33"/35" hos BT ( med hjelp fra AmCar ) og da kan det kreves bedre/større bremser og at min motor er "noe" modifisert, så den vrir litt kraftig.
Du kan evt høre om de godkjenner skivebremser bak fra ZJ, men fordelingsventil fra samme bil.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #10 på: Ti.,10,Februar,2015,13,18 »
g2 akslene er til tj, men det er å få kjøpt braketter for bladfjører. det blir da litt kapp og sveis..
4WD (og andre) har G2 aksler for YJ.
http://www.4wd.com/Jeep-Drivetrain-Jeep-Axles-Differentials/YJ-D44-Rear-Axle-Assembly-4-88-ratio.aspx?t_c=12&t_s=475&t_pt=7572&t_pn=G%2f2D44YJ-A48835D
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #11 på: Ti.,10,Februar,2015,14,11 »
Hmmmmmm.  :o

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Dana 30 & 35 - Montere sperrer eller bytte aksel/aksler?
« Svar #13 på: To.,16,Juli,2015,22,33 »
Takker nok en gang for alle tips!
"Kjøpte" meg litt tid ved å bestille nye bremser rund baut. Da får vi rusle som den er i sommer, så får vi se til vintern hva det blir til.
Gikk jo noen timer, men egentlig ganske greit å bytte selv.
Tok noen bilder...