Skrevet av Emne: Check Gages????  (Lest 4222 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
Check Gages????
« på: Fr., 5,Juni,2015,23,45 »
Nettopp kjøpt ny 4,7 Grand Cherokee fra Trondheim. Jeg prøvekjørte bilen før jeg begynte å kjøre hjemover til Sarpsborg. Alt virket ok! Etter første stopp på bensinstasjon for å få i seg litt næring og brus, så var plutselig oljetrykket på 0!!!!! Jeg gasset opp til 11-1200 omdreninger og da kom oljetrykket oppover igjen! Men det synker med en gang motoren går på tomgang! Hva er galt? Giveren, Filteret, Oljepumpe, Oljen eller slitasje på motor?

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
Sv: Check Gages????
« Svar #1 på: Fr.,12,Juni,2015,01,47 »
Nå har jeg byttet til tjukkere olje og nytt oljefilter fra Sarpsborg Motor A/S. Kjøpte 10/30 halvsyntetic Dynocat.  Det gamle filteret var fra biltema, da var sikkert oljen derfra også. I samme slengen kjøpte jeg en mekanisk oljetrykksmåler. Det viser seg faktisk at oljetrykket er helt i bunn når den går på tomgang og kjøring uten belastning. Så nå er det krise her.
Har lest litt rundt på andre forum også, hvor hele motoren har gått til hel....!!

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Lø.,13,Juni,2015,00,56 »
Snakket med tidligere eier i dag at han også hadde oppdaget at oljetrykket falt. Joda dette ble jeg fortalt 12 dager etter at jeg hentet bilen i Orkanger. Men han hadde skrudd av oljepanna med en gang lyset begynte å lyse/pipe. Da måtte han fjerne masse pakningssilikon fra silen til oljepumpa som var helt ny fra forrige eier der igjen.
Dette er rett og slett ikke noe jeg orker eller har kunnskap om, så jeg får heller sette den på verksted og få forrige eier til å betale regningen. Skulle jo kjøpe en bil som det ikke var noen problemer med, men så viser det seg at kanskje hele motoren må ut og overhales >:(

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #3 på: Lø.,13,Juni,2015,01,04 »
Bruktbil = vanligvis trøbbel, been there done that  :o
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget valdres

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Fr.,19,Juni,2015,22,18 »
Du var ikke så heldig at du kjøpte bil av billig bil as eller en Jan tore?
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Lø.,27,Juni,2015,00,19 »
Kjøpte privat! Hadde den på verksted i dag, og det viser seg at oljepumpa er skjært! Dette er noe tidligere eier har prøvd å finne ut av også, i og med at det er ny oljetrykksensor, og at bunnpanna har vært skrudd av. Prisanslag for å bytte oljepumpe er FRA 16000,- +tillegg.! Så før jeg har blunket er vi oppe i 30000,- for den jobben ihvertfall! Spørsmålet er hvor mye dette har ødelagt motoren ellers! Fikk kjøreforbud av verkstedet, men kunne kjøre hjem med litt turtall på motoren.
Har kjøpt meg en midlertidig bil så lenge, men jeg taper jo penger på minigraveren min som jeg bruker :-[

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Lø.,27,Juni,2015,00,42 »
Hadde jo ikke råd til like grom bil som en midlertidig bil. Kjøpte en V70 som har gått 457000km for at jeg kunne dra på ferieturene med campingvogna som jeg hadde lovet ungene. Kan dra campingvogna akkurat, men ikke tipphengeren min desverre. Fornøyd med V70'n, men foretrekker mer komfort.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Lø.,27,Juni,2015,11,36 »
Kjøpte privat! Hadde den på verksted i dag, og det viser seg at oljepumpa er skjært! Dette er noe tidligere eier har prøvd å finne ut av også, i og med at det er ny oljetrykksensor, og at bunnpanna har vært skrudd av. Prisanslag for å bytte oljepumpe er FRA 16000,- +tillegg.! Så før jeg har blunket er vi oppe i 30000,- for den jobben ihvertfall! Spørsmålet er hvor mye dette har ødelagt motoren ellers! Fikk kjøreforbud av verkstedet, men kunne kjøre hjem med litt turtall på motoren.
Har kjøpt meg en midlertidig bil så lenge, men jeg taper jo penger på minigraveren min som jeg bruker :-[

Dette kan du fint bytte selv om du er litt nevenyttig og tar tiden til hjelp. Gå inn på rockauto.com, der er det nye pumper fra 460-740 kr pluss frakt og mva.  Den dyreste er Mopar sin og original. Ta med en "screen" (sil) også, og pakninger til alt. Sikker på at det ikke bare er sila som er tett? ER veldig sjelden at oljepumper ryker dersom vedlikeholdet har vært ok. På nyere biler er sila ganske restriktiv kontra eldre, så det skal ikke så mye slurv til før den går tett.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: Lø.,27,Juni,2015,11,39 »
Her er shop manuel (fabrikkmanualen) online:

http://www.jeep4x4center.com/knowledge-base/index.htm#service

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Sø.,28,Juni,2015,00,36 »
Litt av poenget her er at jeg ikke gidder å skru. Har ikke jeg rett til å heve kjøpet eller at tidligere eier betaler kostnadene med dette? Og da vil at det skal være proffesjonelt utført med kvittering og garanti for at ikke motoren har tatt skade av for lite oljetrykk. Bilen får jeg jo ikke brukt, og føler meg litt handikappet uten en ordentlig arbeidsbil. Skulle jo liksom bruke bilen jeg kjøpte, og ikke bare skru!
« Siste redigering: Sø.,28,Juni,2015,00,43 av DjHeine »

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Sø.,28,Juni,2015,00,40 »
Litt av poenget her er at jeg ikke gidder å skru. Har ikke jeg rett til å heve kjøpet eller at tidligere eier betaler kostnadene med dette?

Ok, da er det jo greit. Heve kjøpet eller ikke aner jeg ikke. Da må du nok undersøke med forbrukerrådet. Men han visste tydeligvis om at bilen hadde problemer med oljetrykket ?

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: Sø.,28,Juni,2015,00,49 »
Ja det kom ihvertfall fram i samtalen at han også hadde hatt problemer med oljetrykket. Da hadde han skrudd av bunnpanna for å fjerne silikonrester fra silen. Hvorfor skulle dette skje igjen??? Regner med at han hadde lært at man ikke skulle ha for mye pakningssilikon etter dette! Han typen på verkstedet trodde ihvertfall at det var selveste pumpa som var ødelagt. Verkstedet heter Magnussen Motor og er eksperter på Mopar og ligger på Torp i Fredrikstad.

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Check Gages????
« Svar #12 på: Sø.,28,Juni,2015,21,03 »
I utgangspunktet har du krav på å heve kjøpet. Men problemet oppstår hvis du har brukt bilen etter at du ble klar over at den hadde lavt oljetrykk. Da kan evt skader skyldes din kjøring, og selger kan ikke belastes for det, da det er vanskelig å bevise når skadene oppsto.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget DjHeine

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: Lø.,22,August,2015,00,38 »
Kjøpet ble hevet! Da selger kom for å hente bilen var det åpenbart om at han visste hva feilen var! Det første han sa var at han skulle plukke ut motoren og skifte veivlagrene! Jaha tenkte jeg......så han visste hva feilen var ja >:(
Jeg orket ikke noe krangel, så jeg bare jattet med han! Jeg prøvde å få igjen reise og verkstedutgifter fra karen, men han gikk bare med på å betale kjøpsummen. Greit nok, gadd ikke å krangle om 4000,-

Første gang jeg har blitt lurt av en bilselger, men har lært!

Her er bilen hvis noen lurer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=3706154&finnkode=59302216