Skrevet av Emne: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0  (Lest 4586 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #15 på: Ma., 8,Juni,2015,10,08 »
hvordan er deleprisene egentlig i forhold til andre bilmerker? 3 stk frarådet meg jeep, grunnet dyre delepriser, men sjekket priser i norge, og usa, ikke så dyrt egentlig. og dem frarådet meg grunnet besinforbruk. men kan tenke meg den bilen, for vil gjerne ha en god skogsbil. siden er mye ute i skogen og kjører, og går turer osv med hundene. og da syntest jeg jeep kan være noe for meg. men er dem ekle skru på? har spørt spørsmålet før, men viktig vite for meg. og hvordan er motoren? og girkassa? trur den girkassa som er på bilen skal være ganske solid.  utrulig mye utstyr på bilen.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #16 på: Ma., 8,Juni,2015,16,10 »
hvordan er deleprisene egentlig i forhold til andre bilmerker? 3 stk frarådet meg jeep, grunnet dyre delepriser, men sjekket priser i norge, og usa, ikke så dyrt egentlig. og dem frarådet meg grunnet besinforbruk. men kan tenke meg den bilen, for vil gjerne ha en god skogsbil. siden er mye ute i skogen og kjører, og går turer osv med hundene. og da syntest jeg jeep kan være noe for meg. men er dem ekle skru på? har spørt spørsmålet før, men viktig vite for meg. og hvordan er motoren? og girkassa? trur den girkassa som er på bilen skal være ganske solid.  utrulig mye utstyr på bilen.

Deleprisene er langt lavere enn til f.eks. japanske 4WD-biler, og også europeiske biler. Men du bør handle mest mulig fra USA eller uavhengige norske deleleverandører. F:eks. Aarnes, Skaug's servicesenter eller Sarpsborg motor. Norske merkeforhandlere for Jeep bør du av flere hensyn holde deg unna spør du meg i allefall.

Bensinforbruket er bra på langkjøring som jeg skrev i forrige tråd, småkjøring må du regne med 1,5-1,8 l/mil avhengig av hvordan du kjører og hvor korte turene er.

Ja, de er veldig enkle å skru på spør du meg, det meste er veldig logisk, det er ok med plass og det er amerikansk, "keep it simple".

4 literen er kjent for å være en god motor, om enn noe bråkete, ulikt amerikanske V8ere fra denne tiden som bare suser så hører du kanskje litt klakking og ulyder når denne går. Girkassa er veldig bra er det en AW4-kasse. Den har ingen O/D off/on (OverDrive) -knapp på dashbordet. Chrysler kassen, 42RE, har dette. 42RE er ingen dårlig kasse, men den er heller ikke spesielt bra. Er det fulltime 4WD eller kan du velge selv?

Komforten er ok, fjøringen er ok, utenfor vei er de bedre enn det aller meste du får kjøpt i dag, og støynivået er vesentlig lavere enn dagens japse-SUVer på motorveien.

Min har gått 262.000 km nå, er fornøyd med de 15.000 km jeg har kjørt med den, og har planer om å ha denne lenge. For meg er den en billig bruksbil som kan brukes til alt.

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #17 på: Ma., 8,Juni,2015,17,01 »
Jeg kan underskrive på alt det Tony Soprano skriver om jeephold. Bensinjeeper bruker en del bensin, men jeg har aldri hatt biler som totalt sett har kostet meg mindre enn jeepene mine. 

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #18 på: Ma., 8,Juni,2015,22,54 »
Det er den girkassen hvor du kan koble ut 4x4, at den automatisk slår inn automatisk, konstant 4x4 og 4x4 lavgir me sperre hvis det sier noe?. har sjekket delepriser og det er ikke så gale priser egenlig. ikke verre enn volvo, som jeg har no. som jeg skal selge til en fyr. blir nok litt småkjøring iblant, siden butikk osv. og bruker kjøre mye til skogs, for gå tur med hundene. syntest jeepen er veldig fin. har en veldig fin grønn farge.
grunnen for at jeg spør, er for at dette er min første gang jeg har kjøpt en jeep. mest hatt japsebiler. jeg får prøve være varsom på gassen, og kjøre pent, og litt cruisekontrollen, så går det nok bra. bilen har gått rundt over 232 000.  men må på eu kontroll med den, fri eksos, og defekt bremselys, skiltlys, og øvre langsgående støttestag  til travers. litt slakk.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #19 på: Ti., 9,Juni,2015,00,42 »
Det høres ut som at de du har snakket med tidligere er av den typen som kjører rett inn til merkeverksted for å få byttet olje. Billige deler og lettskrudde biler. Så lenge du ikke bruker merkeverksted, da blir merkelig nok alt ganget med 4? Uansett veldig god tilgang til deler, både i Norge og i USA, men desverre ikke hos din lokale delepusher /Mekonom /CDCardic /MECA. Jeg kjøper det meste pr. post fra enten Norske forhandlere eller fra USA.

Litt tørste er de, men det må du forvente av en råsterk bensiner.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #20 på: Ti., 9,Juni,2015,08,44 »
mekonomen har noen deler, men ikke mye. men registerreim har dem. og bremseklosser har biltema såg jeg. håper få handlet mest fra norge, iblant fra usa. på deler som jeg ikke finner i norge. vet jeg må skifte registerreim sikkert snart. skal til faren min i sommer og han er hobby mekaniker og så skal ha se over bilen. fikk beskjed om lekkasje, mårken slange, ekspansjonstank. det må jeg få skiftet pluss bremselys og skiltlys.

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #21 på: Ti., 9,Juni,2015,11,42 »
Bilen du skal kjøpe, har ikke registerreim, men kjede, og det trenger du neppe å skifte. Forsvinner det kjølevæske, skal du være på vakt, og det er absolutt grunn til å sjekke om selgers forklaring stemmer. Når det gjelder deler, blir det absolutt billigst og enklest å følge de rådene du har fått i denne tråden.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #22 på: Ti., 9,Juni,2015,11,58 »
ja, jeg vet, men det som er litt vanskelig for meg, er at jeg må ta tog til melhus, for se på bilen, og blir mest aktuelt kjøpe den. han sa at det kan være slange, men jeg får bare høre med han. om det drypper mye, om det er stor lekkasje. men itfelle så får jeg heller kjøpe med meg kjølevæske. men håper at det er mårken slange.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #23 på: Lø.,13,Juni,2015,10,33 »
no er det 6 dager til jeg eventuelt skal hente den, skal erstatte volvoen min med den. men igår ble jeg frarådet kjøpe den, for det er dyrt på reparere den. er det tilfelle? jeg kan ikke så mye med biler, men har en far som kan hjelpe meg, og kjenner en som har et verksted, bilen må på eu godkjenning i september. vet bilene kan være en bensinsluker men, det er volvo også har jeg oppdaget. har veldig lyst på bilen. det er helt sikkert. men redd kan kjøpe katta i sekken.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #24 på: Lø.,13,Juni,2015,11,21 »
Skal du reparere alt på verksted er det dyrt. Like dyrt som enhver firehjulstrekker. Det skyldes at det er mer drivverk og mer motor enn en Volvo. Skrur du selv er det lettskrudde biler med billige deler hvis du bestiller delene, mye billigere enn japansk og svensk f.ex.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #25 på: Lø.,13,Juni,2015,11,46 »
har oppdaget at volvo og kan ha dyre deler. men et spm til. er bilene slitesterke?  altså at dem kan holde lenge. vet rust er utsatt på bilene. er fast bestemt kjøpe bilen. selv om bensinforbruk er høy. får bare holde fartgrensa, og bruke en del cruisecontrollen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #26 på: Sø.,28,Juni,2015,16,35 »
Siden dette var aller første årgang av aller første Grand Cherokee modell, og så er det jo en viss sjanse for trøbbel slik det alltid er med en i tillegg 22 år gammel bil.
Så det er nok ingen bil hvis man ikke kan/vil skru selv eller vil ha et billig og enkelt bilhold.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #27 på: Sø.,28,Juni,2015,17,15 »
ja det er sant, men var litt feiler på den, så blir nok selge den osv.