Skrevet av Emne: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0  (Lest 4587 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« på: Lø.,30,Mai,2015,11,21 »
hei. har kanskje tenkt å kjøpe en jeep grand cherokee, og er ikke godt kjent med jeep fra før, og har aldri hatt slike biler før. hva skal jeg se etter når jeg skal se på bilen? hva er typiske feiler med bilene? har veldig lyst på bilen. syntest den er veldig fin, og har rett motor. 4.0 l. eneste som er dumt med bilene, er reservehjulet, siden har 2 hunder.

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #1 på: Lø.,30,Mai,2015,14,22 »
Hei
Grand Cherokee av den gamle typen er en bra bil som stort sett kommer bedre ut på brukerundersøkelser enn nyere utgaver. Siden du har bestemt deg for en rekkesekser (veldig bra motor) fra -93, er også muligheten til stede for at du får den beste automatkassa (AW4). For ellers er automatkassene i de gamle GC'ene ikke så mye å skryte av. Alternativet i ditt tilfelle er 42RE, som er en relativt svak kasse, men som med god og regelmessig pleie også kan holde lenge. Ellers må du nok regne med at feil på elektronikken vil dukke opp etter hvert. Slike feil kan være irriterende, men ofte ikke dyre å reparere. Et beskjedent anlegg for mekanikk bør du ha, og har du det, og samtidig kjøper deler fra USA, kan du med stor sannsynlighet imøtese et rimelig bilhold. Sjekk for øvrig rust i gulv, kanaler og skjermer.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #2 på: Lø.,30,Mai,2015,18,58 »
hvor kan jeg få kjøpt deler fra Usa?

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #3 på: Lø.,30,Mai,2015,19,20 »
en ting til, hvordan kan jeg få sjekket hvilken automatkasse den har?

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #4 på: Lø.,30,Mai,2015,19,45 »
Jeg handler mye herfra: http://www.rockauto.com/catalog/catalogframe.php, men også fra andre amerikanske nettbutikker. Det er bare å google (eller ligger det ikke en tråd her på startsiden til Jeep-forum med adresser til nettbutikker). Når ting haster, handler jeg hos Amerikanske bildeler eller Sarpsborg motor.  Når det gjelder automatkassa, får du krype under bilen. Det skal være festet en tag til kassa som oppgir type. AW står for Asian Warner og er den kassa som finnes i alle cherokeer med 4l. Den brukes visst bl.a. også i den amerikanske utgaven av Toyota 4-runner og regnes som en bunnsolid konstruksjon.

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #5 på: Lø.,30,Mai,2015,20,17 »
ok forhåpentligvis så er det den girkassa, som sitter på den bilen. men trur og håper det. ser ut som et fin bil :) grønn med skinn interiør. og mye ekstra utstyr. men skal kjøpe bilen den 19 juni, om alt klaffer inn. spørte selger hva girkasse det sitter på den, eller så får jeg titte under den når jeg skal se på den. men er et stykke for meg. 6 timer for å se på bil, og må ta tog. store sjanse å ta. men eneste som må gjørest med er el vindu bak venstre side, radioantenne knekt, og lekkasje ekspansjonstank. kanskje slange.
driver og undersøker no på bildeler til jeep, er forresten delene dyre til jeep?  er en fin bil med led lysbjelke på taket.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #6 på: Sø.,31,Mai,2015,00,49 »
en ting til, hvordan kan jeg få sjekket hvilken automatkasse den har?

Enkleste er å se på girvelgeren, AW4 har P-R-N-D-3 og 2-1 (husker ikke helt, selv om jeg har samme kombinasjon selv), mens 42Re har en egen O/D on-off knapp på dashbordet ved bakrutevisker og varmetråd i bakrute knappene, samt P-R-N-D-2-1. 4literen er en ok motor, men den er en bråkete motor. Sjekk for sprekk i eksosmanifold, sjekk kanaler for rust, samt gulving. Er det vått på teppet på passasjersiden foran er det etter all sannsynelighet varmeregisteret som er gåent og lekk. Har den Nå249 transferkasse så ta "svingtesten" på bar asfalt og kjenn om det knepper. Kjør 8-tall flere ganger etter at du har kjørt en stund. Har den NP242 så bør det meste være greit, sjekk at fulltime 4WD slår inn. Du merker fort om det bryter eller ikke på asfalten.

Jeg kjøpte min 93 nettopp for å få AW4 kassa. Min har fungert veldig bra i 1,5 år nå som bruksbil. Jeg måtte gjøre en god del med den like etter at jeg kjøpte den. Har mye deler dersom du skulle trenge noe. Ulempen med 93 kontra di andre er vel først og fremst mangelen på stålbjelker i dørene og hodestøtter bak.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #7 på: On., 3,Juni,2015,09,03 »
For min del har jeg kastet ut reservehjulet for lenge siden. Tar jo opp uhorvelig med plass i bagasjerommet.

Har kjørt min 98-modell ca 30000 km, og er veldig fornøyd med driftssikkerheten. Eneste rust er i kanalene, men der er det en god del. Har, som så mange andre, summelyder fra bakdiffen, og mellomakselkoblingen (viskosekoblingen) er sannsynligvis låst, men det gidder jeg ikke å gjøre noe med. Samme med gåen varme i førersetet. Eneste litt større reparasjon var på ACen.

Har hatt veldig lite trøbbel med EU-kontrollene.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #8 på: On., 3,Juni,2015,17,27 »
VELDIG billige deler til Jeep... Sjekk f.ex www.rockauto.com og sjekk delepriser, koster ingenting sammenlignet med japse som jeg skrudde på før. Koster litt i frakt, og 25%mva på deler og frakt. Kjøper du mye hver gang du bestiller så får du mer å dele frakta på, og regnestykket blir veldig pent. :) Evt opprett konto hos www.maldalimport.no og se litt på delepriser fra Norge. Hyggelig lesning det og... :)

Kjenn på alle kryss, ute i navnene og på mellomakselene. Der blir det slakk, men er billige deler og greit å skifte selv.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #9 på: On., 3,Juni,2015,22,55 »
Jeg byttet kanalene ut i 10X10cm firkant stål(rør) la dem litt på skrå og sveiste fast og det ser nesten originalt ut :) Hadde og rusthull i dørken på begge sider fremme, der kuttet jeg bare bort og sveiste i nytt stål.Hadde min på eu etter dette og fikk kun feil på bremser bak og noen foringer på stabstag. Ellers er jeg kjempeførnøyd med bilen.
Byttet manifoil og dyser og(finere gange på motor etter dysebytte, gikk fra originale med 1 hull til noen med 4hull i)
Jeg har intrykk av att dette er slitesterke biler men man må holde ett øye åpent for rust.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #10 på: To., 4,Juni,2015,16,47 »
han sa at det kan være morken( mårken ) slange, ved ekspansjonstank, vet dere hva slags slange det kan være? hvordan den ser ut, itilfelle jeg må bestille fra usa, eller i norge. kan bilxtra ha slike slanger eventuelt, eller biltema? regner med at ikke biltema har. jeg er ikke den mest bilkyndige, men kjenner folk som kan hjelpe meg. faren min er hobby bilmekaniker og kjenner til 2 greie steder, med greie priser.
men hva er det jeg skal se etter når jeg ser på bilen? vet rust, kanaler, under bilen. sjekke oljelekkasje, sjekke forstillingsdeler, se om alt er som det skal. skal ihvertfall prøvekjøre bilen, og se hvordan motoren er, og hvordan den er på veien.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #11 på: To., 4,Juni,2015,17,05 »
Det er i hovedsak rust(sjekk og alle fjærfester, måtte bytte begge mine fremme, det var ikke en artig jobb siden jeg ikke tok akslingen av bilen)
sjekk foringer, AC(vist det er på bilen) eksosmanifoil(sprekker opp i og rundt sveiser) Ellers aå er det det vanlige som å sjekke att alt elektriske fungerer, att bremser er ok(abs) osv
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget Jankow81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #12 på: Fr., 5,Juni,2015,22,30 »
hvordan er priser på bildeler til jeep, i forhold andre bilmerker? og hvordan er det skru på jeep generelt?  han som jeg skal kjøpe bilen av, skal gjøre det slik at en som han kjenner, som jobber på verksted, skal se over bilen, før jeg eventuelt kjøper den, er et stykke fra elverum til melhus. så tar ingen sjanser. og bilen skal på eu godkjenning i september. han skal sende meg et bilde av rapport, da bilmekanikeren skal se over bilen. vil ikke kjøpe katta i sekken. hvor mye bensin bruker bilene egentlig? er ikke kjent med jeep.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #13 på: Lø., 6,Juni,2015,00,18 »
Er billige deler til disse om man handler fra usa/canada og hos noen utvalgte norske deleforhandlere. Ellers så er disse ganske lett å skru på men vil anbefale deg å kjøpe hayenes boka til jeepen, er til god hjelp når man skrur(men se godt over om alle steg beskrevet i boka er nødvendig for det du skal gjøre, har opplevd att boka sier man skal demontere unødvendig mye til tider)
Bensinforbruket har ikke jeg målt skikkelig men 4,0literen er ikke den billigste å kjøre nei, men det måles i smiles per gallon vet du :)
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: kjøpe 1993.Jeep Grand cherokee. 4.0
« Svar #14 på: Lø., 6,Juni,2015,10,21 »
hvordan er priser på bildeler til jeep, i forhold andre bilmerker? og hvordan er det skru på jeep generelt?  han som jeg skal kjøpe bilen av, skal gjøre det slik at en som han kjenner, som jobber på verksted, skal se over bilen, før jeg eventuelt kjøper den, er et stykke fra elverum til melhus. så tar ingen sjanser. og bilen skal på eu godkjenning i september. han skal sende meg et bilde av rapport, da bilmekanikeren skal se over bilen. vil ikke kjøpe katta i sekken. hvor mye bensin bruker bilene egentlig? er ikke kjent med jeep.

Deleprisene hos forhandler er latterlig høye, hos uavhengige norske amcarsjapper så er den ganske ok, fra USA er det billig, selv når en legger til frakt og mva. Rockauto.com er jo en fin side å handle i fra, enkelt og greit, selv om flyfrakten kan være høy på tunge deler. Jeg har ofte bestilt deler og sendt de med container med f.eks. "Cadillac Ranch", billig og bra, tar 3 uker så det bør ikke haste :)

Bensinforbruket vil jeg si er meget bra på langkjøring med 4 literen dersom alt er i orden. Jeg har flere ganger kjørt den på 0,9 l/mil med cruisekontrollen inne, her på det flate Østlandet. Så lenge hastigheten holder seg under 100, helst 80-90 km/t så er det ikke noe problem med å klare dette. 100 km/t og mer bruker den også mer, typisk nedover Sverige i 100-120 km/t er 1,05-1,1 l/mil. Samme gjelder hvis det er ganske kupert terreng, som f.eks. opp til hytta bruker jeg det samme.

På småkjøring sommerstid ligger jeg rundt 1,4-1,5, vinterstid 1,6-1,8 l/mil.

Ellers vil jeg si dette er veldig enkle biler å skru på. Lønner seg å laste ned "shop manualen" for 93 modellen. Jeg gjorde det og skrev ute det meste av den, men husker ikke hvor på nettet jeg fant den.
« Siste redigering: Lø., 6,Juni,2015,10,23 av Tony Soprano »