Hadde nettopp en reklamasjonssak selv ang privat kjøp, så jeg fikk noen erfaringer.
Selger av bilen hevdet at motoren var nyoverhalt, derfor hadde du grunn til å forvente at slike feil ikke skulle skje, iaf ikke så kort tid etter kjøpet. (du har 2 års reklamasjonsrett på bil så lenge det ikke gjelder slitedeler eller feilaktig bruk av kjøretøyet/manglende vedlikehold)
Om du har en god sak beror litt på hvordan bilen ble fremstilt i annonse, hva selger sa osv. Hvis bilen ble fremstilt i meget positivt lys, kan det hende du har en sterk sak. Hvis den ble solgt til gjengs pris i markedet og du samtidig har fått prutet den litt ned, samtidig som selger allerede har forsøkt å rette feilen, vil det bli vanskelig å få dekket kostnader for å rette feilen selv, dvs verkstedregninger.
Jeg tror det beste hadde vært å prøve å få hevet kjøpet. Ting du oppdaget som prutingsmonn hadde ingenting med motoren å gjøre, dessuten stiller man ganske sterkt i saker vedrørende motorhavari kort tid etter kjøp. Bilen hadde jo ikke gått fryktelig langt heller, så dette er etter min erfaring ikke noe du kunne ha oppdaget i kjøpsprosessen.
Det er viktig nå at du dokumenterer, skriver ned det som er blitt sagt og fremstiller et skriftlig krav til selger om det du ønsker enten det er å heve kjøpet eller få erstatning. (Standardbrev for dette finnes på forbrukerrådets hjemmeside, NAF o.l) Gi selger en rimelig frist til å svare. Hvis svaret er nei, kan du kontakte forbrukerrådet og de vil hjelpe deg videre. Etter det er det Forbrukertvistutvalget som gjelder. Denne prosessen er såfremt du representerer deg selv uten advokat gratis og vil ta 4- 6 mnd behandlingstid.
Håper dette var til hjelp.