Skrevet av Emne: 2000 wj 4,7 lugger  (Lest 911 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget terje pedersen

• 304 CID
  • **
2000 wj 4,7 lugger
« på: To., 7,Mai,2015,20,59 »
Har en 2000 Grand Cherokee Limited 4,7 med 160000 på telleren.  Oppdaget når jeg kjørte den hjem fra selgeren at den har små rykk eller nøkker svakt ved konstant fart i motorveihastighet. Er veldig svake. Er ikke der når jeg gir på. Noen som har opplevd dette?

Har også litt ulelyd som høres ut som om den kommer fra bakdelen av bilen. Forsvinner ved pådrag? Diffene som gir lyd fra seg? Endrer seg ikke i svinger

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
Sv: 2000 wj 4,7 lugger
« Svar #1 på: To., 7,Mai,2015,23,47 »
Motorfjusking avsløres lettest på jevn belastning, så luggingen er nok en sylinder eller to som ikke går rent. Det enkleste er jo å sjekke tennpluggene, har de blitt byttet noen gang og om er det rett type som står i. Begynn med å sjekke dette. ( på min var det dysene som var tilnærmet tette).
Spørs om bilen har fått jevnlig service, da det er mye som skal holdes i orden.
Sjekk også pcv ventilen som sitter litt nede på oljepåfyllingsrøret. Det går en vakumslange inn på denne som kan du kan dra/skyve av, så vrir du ventilen ca. 90gr mot klokka, da kan du ta ut ventilen. Det er omtrent bare en kule/tapp som sitter i en rør og skal stenge om luft går fra innsuget og inn i oljepåfyllingen. Den skal være åpen kun i retning fra oljepåfyllingen og mot vakumslangen som ender bakerst på h.side av innsuget. Er denne ventilen full av dritt, samler det seg mye 'gugge' i innsug og luftfilterslangen og boksen på innsuget. Dette er et vanlig problem. Løser seg med en rengjøring av ventilen. Min hadde sikkert flere desiliter med 'sennepaktig gugge i innsugsboksen, før jeg rengjorde min.
Ulyd i bakaksel=velkommen i klubben. Det er vel heller regelen og ikke unntaket med litt lyd i diffene på disse bilene som nå begynner å dra på årene. Oljen skal byttes hvert andre år om jeg ikke tar feil, men dette blir ofte utelatt når folk skrur selv, da kommer ulyden etter hvert. Lamellene i sperra spiser opp oljen, derfor skal biler med sperre ha tettere oljeskift.
Det blir også ofte fylt feil olje om det benyttes verksted som ikke kjenner disse bilene. Ellers er dette bare noe som alt for ofte skjer med disse bilene,
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget terje pedersen

• 304 CID
  • **
Sv: 2000 wj 4,7 lugger
« Svar #2 på: Fr., 8,Mai,2015,08,49 »
Ok, da har jeg noe å kikke på når jeg får anledning. Alle oljer osv på bilen er byttet med riktig tilsetting så det er i allefall ok nå.  Jeg vet ikke når plugger ble byttet sist men starter med PCV ventilen.

Jeg regner med at jeg kan kjøre langt med litt ulyder i diffen.

Takk for info. :-)