Hei,
min 95 YJ Wrangler er blitt litt rusten i rammen bak (der karosseriet/skid plate er festet). Dette stedet er sterkt utsatt for sprut av grus og veisalt, samt varme fra eksosrør. Vanskelig å holde rent I hverdagen.
Dette er gått såpass fort bare de siste årene, at jeg fikk en ubehagelig overraskelse da jeg skulle understellsbehandle bilen samt bytte eksosanlegg.
Eksosanlegget ble skiftet for ca 10 år siden på merkeverksted, men det må ha vært noe uoriginal dr*** som aldri passet helt (skrangling) og der deler av røret ligger før nær andre deler, slik at varmestråling/varme ødelegger coating/beskyttelse.
Jeg planlegger derfor å plukke bilens hovedkomponenter ned, blåse, restaurere og evt galvanisere rammen. Vurderer å kjøpe ny tverrbjelke fra Throttledown og sveise inn denne, kommer an på hvor mye rust det er.
Har funnet ut at rammen er bygget i ASTM A36, som er et vanlig konstruksjonsstål I USA, lav karbon, egnet for svaising og antagelig galvanisering.
Ville sette pris på tips fra noen som har erfaring med ramme oppgradering/restaurering/overflatebehandling.