Skrevet av Emne: Vannlekasje i hardtoppen  (Lest 2444 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jem

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Vannlekasje i hardtoppen
« på: To., 7,Mai,2015,20,05 »
På toppen av hardtoppen (rundt der det går enda mer opp) er det noen bitte små sprekker som resulterer i at små dråper med vann renner ned i setene, og neste dags tur blir litt fuktig.. Noen som har erfaring med dette; sparker og lakkerer man, eller er det noen annen fornuftig måte å fixe dette på? Ikke så veldig klar for 1 cm med sparkel på toppen, og usikker på om det å varme opp og "smelte" sprekkene sammen er noen god løsning.

Teip fungerte dårlig...
94 YJ 4.0L

Utlogget Wranglerpus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
  • Wrangler 4.0 L - Durango 4.7
Sv: Vannlekasje i hardtoppen
« Svar #1 på: To.,21,Mai,2015,20,47 »
Hei,
har akkurat det samme med min bil, den lekker også. Derfor når jeg parkerer star min bil alltid I garasje eller jeg har en liten presenning som dekker/går ned til vinduene.
Årsaken er at det er skåret ut et stykke og satt inn fra innsiden en firkantet plate med en forhøyning like over baksetet. Dette lekker I sprekken.
VærOBS på at taket er glassfiberarmert polyester. Varme er ingen god ide. :-\
Det jeg ville gjort hvis jeg var deg, var å rive opp den Sikaflex lignende forseglingen som ligger I sprekken mellom toppen og denne forhøyningen. På min bil er denne løsnet på begge sider, burde kunne dras opp som en remse hele veien rundt (har ikke gjort dette selv). :-[
Nedi sprekken ville jeg først lagt en god stripe rundt med Polyuretanlim. Denne skummer når den blamder seg med vannet, i løpet av minutter. Den binder vannet også, og penetrerer godt inn I sprekken der det lekker. Pass på at det ikke kommer lim helt igjennom og på setene. Fjern deler av skummet hvis det fyller sprekken for mye (det må være plass til ny forsegling).
Når limet er tørt, ca 6-12 timer, legg ny svart Sikaflex ned I sprekken. Du kjøper denne I vanlig fargehandel, den kommer I sprøyteform. Jevn av sikaflexen med en finger dyppet I Zalovann.
Jeg har selv ikke gjort dette, for jeg vurderer å sette inn en takrute I stedet.  ;D Men jeg har en gang forseglet lekkasjen med Polyuretan. Det holdt tett I noen år, med den gamle sikaflexen fremdeles på plass.
Lyjkke til! ;)
« Siste redigering: To.,21,Mai,2015,20,51 av Wranglerpus »
Wranglerpus  - 95 Wrangler 4.0 L -  02 Dodge Durango SLT 4.7

Utlogget Jem

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Vannlekasje i hardtoppen
« Svar #2 på: Fr.,22,Mai,2015,19,26 »
Hei,

dette var et bra innspill. Jeg har lekkasje på begge sider jeg også. Kun små sprekker, men de er åpenbart store nok til å gjøre kjøreturen trist, samt at det etter hvert sikkert blir rust på gulvet (og over alt ellers).
Jeg gir det et forsøk :)
94 YJ 4.0L