Skrevet av Emne: Vannlekkasje passasjerside cherokee XJ 1996 mod.  (Lest 1360 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Vannlekkasje passasjerside cherokee XJ 1996 mod.
« på: Fr.,10,April,2015,19,53 »
Oppdager at det har begynt å lekke inn vann på passasjersiden når bilen står parkert ute. ??? Det skjer kun (tror jeg ) når bilen står i nedoverbakke, litt på skrå med at passasjersiden "ligger" lavere nivåmessig enn førersiden. Er dette noe som er gjengs hos denne modellen.? Jeg kan med 99% sikkerhet si at det ikke skyldes rusthull inn til cupeen da bilen ikke har rust på noen steder hvor det ellers "burde" være et problem slik jeg har sett på mange andre cherokee`s.

Takknemlig for svar og eventuelle løsninger som ikke innbefatter en full demontering bilen. Dørlister ser for øvrig helt fine ut, og vann renner som kjent ikke i oppoverbakke.

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vannlekkasje passasjerside cherokee XJ 1996 mod.
« Svar #1 på: Fr.,10,April,2015,22,03 »
Lekkasje fra varmeregisteret er vel en kjent feil på disse... Har heldigvis ikke opplevd det selv, enda... Mener det ligger noen tråder her på forumet om det, ellers finner du i hvertfall info om det på amerikanske Jeep-fora.

Vidar
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Vannlekkasje passasjerside cherokee XJ 1996 mod.
« Svar #2 på: Lø.,11,April,2015,01,29 »
Takker for svar. Varmeregistret sier du. Men det er jo drevet av kjøleveska. Det lekker ikke en dråpe.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Vannlekkasje passasjerside cherokee XJ 1996 mod.
« Svar #3 på: Lø.,18,April,2015,21,58 »
Da mener jeg å ha funnet lekkasjen. Som nevnt tidligere i tråden kommer vann inn når bilen står skjevt. Oppdaga at det i denne stillingen samler seg en dam under hvor beholderen for spyleveska står. I torpedoveggen står viftemotoren til klimaanlegget. I nedre kant på viftemotoren er en slangestuss med dertil nedsenking i veggen, - og som står så lavt at dammen som skapes renner over kanten og inn i kupeen.  En kan få mistanke at konstruktøren nærmest har gjort dette med vilje for å redusere levetiden på bilen. Det har i alle fall ikke vært noe i veien for at dette kunne vært gjort annerledes slik at problemet kunne vært unngått.

For å utbedre "skaden" vil jeg gjøre skikkelig rent, tørre opp med trykkluft og varme, for så å tette godt rundt om med sikaflex før jeg monterer motoren igjen. Vil tro der også er viktig å få godt med tettestoff også rundt og på den tykke skumgummilista som tydeligvis er en av syndebukkene for lekkasjen.

Skrudde også av passasjersetet og indre deksler for å komme til på undersiden av gulvteppet. Det ble en sjokkopplevelse å se hvor mye vann som var kommet inn. Støydempingen som var limt fast i teppet på undersiden inneholdt en ufattelig mengde vann. Har også en mistanke om at mye av vannet har vært der en stund da det ikke lukta helt friskt. Til min forundring var det ikke dannet rust i dørken, og det må jo kunne sies å være et pluss.

Skal prøve å ta et par bilder å legge til denne tråden. Etter denne oppdagelsen er jeg overbevist at det må være flere cherokee`s ute på veien med våt dørk. Eller ??