Skrevet av Emne: Heving og større hjul. HJELP!!!  (Lest 6210 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bamse2m

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Heving og større hjul. HJELP!!!
« på: Ma., 6,April,2015,22,29 »
Hei
Som ny eier av en 2013 Wrangler har jeg noen spørsmål rundt heving og større hjul. Vet det ligger litt div tråder her. Men i stede for å lete rundt eller svar jeg ikke blir helt klok på så samler jeg spørsmålene mine her. Håper dere kan hjelpe meg.  :)

Jeg ønsker å heve bilen 2"-2,5" med TUV godkjent sett som inneholder fjærer og dempere. Etter hva jeg har funnet er det Trail Master eller OME som er alternativene. Hva er folks erfaringer med disse settene? Jeg vil heve bilen primært av estetiske grunner. Få den i vater og litt opp. Så den må ikke miste for mye av vei egenskapene.

Når det kommer til dekk er jeg mer i villrede. Spesielt da jeg ikke skjønner dette med TUV godkjenning av felger.... Har jo hatt normale bilder jeg har vist hos biltilsynet etter senking og endring av dekkdim, men ikke fått spørsmål om TUV på felger...
Så jeg lurer litt på om jeg bare skal beholde de originale 18" felgene som bilen kommer med, og øke dekkstørelsen. Men i 18" virker det ikke å være så veldig mye alternativer uten at det skal bli veldig stort.
Jeg har sett at Falken Wildpeak kommer i 305/65-18. Dette skal tilsvare ca 33x12-18. Noen som har erfaringer med denne dimensjonen?
Eller har forslag til andre størrelser som kan passe på 18" felger? Jeg vet ikke i skrivende stund hvilken innpress disse har.

Håper dere har mulighet til å hjelpe meg her. :)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #1 på: On., 8,April,2015,19,57 »
For å svare meget enkelt på det du lurer på.

1 ome kommer i forskjellige hard heter dvs du får flere typer fjærer og dempere. Men de er Tüv alle sammen.   OME er vel det sette jeg personlig liker best. har kjørt på flere typer på forskjellige typer Jeep men fant ut at OME er et meget godt kit. Meen når jeg monterte et slik selv oppdaget jeg at det ikke var helt komplett panhard stag relokasjonskit eller lengre stag følger ikke med. Det skuffet meg.

2 Trailmaster er sikkert et ok sett har ikke kjørt dette på noe annet enn CJ-7 og YJ  der virket kitet som meget stivt iforhold til andre merker. Om det er like stivt på en JK veit jeg ikke .

3 Du får kun godkjent større hjul dersom du kjøper felger som er Tüv godkjente for større hjul.   

4 for å få godkjent større hjul kan BT kreve en 4 hjuls kontroll og at du har korrigert speedometert ditt.

5 Hjulene må være på innsiden av skjermbredderene dine.  Setter du på større med et annet innpress vil dekkene stikke på utsiden av skjermbredderene dine. Så her må du også kjøpe nye eller "lage " til noe selv.

Sånn da tror jeg at jeg har summert det opp for deg. Det er sikkert flere som har mere meninger om dette. Å jeg kan ta feil i flere av de anntydningne jeg har kommet med.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Bamse2m

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #2 på: On., 8,April,2015,22,31 »
Hei Kjetil
Takk for fine svar.  :)

Det jeg fortsatt ikke klarer å forstå er dette med TUV på felger. En 18" felg er jo en 18" felg uansett hvor bredt eller høyt dekket som sitter på er. Så det der må jeg sjekker mer rundt. Får høre med biltilsynet.

Jeg vet at dekk må være innenfor skjermene, og det er en del av saken. Jeg er ikke så lysten på skjermbreddere, så må finne en dekk dim som holder seg innenfor. Så veldig åpen for innspill fra de som har noe selv. Da helst på 18" felg. :)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #3 på: On., 8,April,2015,23,01 »
Det du trenger er TUV-papirer som sier f.ex at "denne felgen testet av TUV med 35" dekk på en Jeep Jk". Det hjelper ikke at felgen er godkjent i seg selv, det er alle felger godkjent for veibruk...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Bamse2m

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #4 på: Lø.,11,April,2015,15,37 »
Da har jeg etter en del leting i hvertfall funnet felger som er TUV godkjent til JK.  :) Så får jeg se om det blir å bruke penger på det...

Hva for innpress skal det være på en 17" felg med 33x12.5 dekk da. For å holde det innen for original skjermbuer og ikke subbe. OM det går...

Utlogget eriktar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 94
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #5 på: Lø., 3,Oktober,2015,19,51 »
Kunne du postet hvilke felger du fant med TUV godkjenning?  Gjerne med link.
Medlemnr 1208
93mod ZJ.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget finn.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 63
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #7 på: Lø., 3,Oktober,2015,22,15 »
Da har jeg etter en del leting i hvertfall funnet felger som er TUV godkjent til JK.  :) Så får jeg se om det blir å bruke penger på det...

Hva for innpress skal det være på en 17" felg med 33x12.5 dekk da. For å holde det innen for original skjermbuer og ikke subbe. OM det går...

8.5x 17 med et +10  vil du komme ganske  nære
finnes felger fra Bavarion med Tuw opp til 37"
Disse finner du hos Nomax eller på tyske offroad butikker

Utlogget Knut S

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #8 på: To.,10,Mars,2016,13,55 »
Fortsetter denne tråden istede for å lage en ny. Hvor mye må bilen heves for å få montert 37" dekk. Holder det med 3" hevesett til dette? Kommer man da innenfor eksisterende skjermbreddere om man benytter felg med ET+10. Som feks disse (med tuv): http://nomax.no/jeep-4/jeep-wrangler-jk-4d-07/felger-og-tilbehor-2013-11-27-/felg-bawarrion-bon-z-black-8-5x17-5x127-et-10-detail.

Utlogget Knut S

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #9 på: Ma.,14,Mars,2016,13,07 »
Ingen som kan hjelpe? :)

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #10 på: On.,23,Mars,2016,14,16 »
Lurer på litt av det samme. Hvis man kjøper hevesett med feks 3" heving og får ført inn i vognkort. Deretter ønsker man feks overnevnte felger med 37" skrevet inn, går det ? eller vil de hevde at summen av begge ombyggingene gjør at ikke 37" er ok ? Noen som vet ?
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget finn.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 63
Sv: Heving og større hjul. HJELP!!!
« Svar #11 på: On.,23,Mars,2016,15,30 »
Vanskelig å gi et fasit  svar på dette da det er store forskjeller på  hva som  godkjennes.
Mitt råd er å ta ut de produktene man ønsker og finn all dokumentasjon du kan oppdrive å ta en prat med det lokale trafikkstasjon og lever inn en søknad om ombygging.

Harald lest litt på div forum vedrørende heving og 37"  den beste og selvfølgelig dyreste løsningen er 4,5" kitt fra AEV  dette leveregler anbefalt dekk størrelse 37"  mulig du får godkjent dette med AEV sine felger som er spesial laget for Wrangler   alt  de overnevnte felgene fra Bavarion  med TÜV  for 37".
Uansett hvilken felg du velger vil hjulene stikke utenfor de org bredere
En mulig utfordring du kan møte på er krav om underkjøringshinder bak når du løfter bilen over 50 mm  max 550 mm fra bakken til u siden fanger.