Skrevet av Emne: Hjelp !! Vurderer å kjøpe en 4.7 WJ, og har noen spørsmål !!  (Lest 1701 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget EP Cherokee

• 258 CID
  • *
Jeg skal se på en 2004 mod WJ som har LPG anlegg. Er det noen svakheter på disse motorene, og blir det noe ekstra å tenke på/sjekke siden den går på gass ?? Bilen har gått 160 000. Service hefte til 100 000 km. Bilen ser hel og pen ut på bilder. Og er det noen som har en formenig om hva slike biler ligger på i pris ?? Han krever 175 000 for den og syns det var godt i overkant ?? Har nå en WJ 3.1 TD, så er godt kjent med bilen sånn ellers !!

Er det noen som har noen tips ?

Hilsen Espen !

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Noen har hevdet at 4,7-motoren ikke trives så godt med gass i lengden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget EP Cherokee

• 258 CID
  • *
Å ikke det ? Hva skjer ? Går det utover ventiler, løftere og venilseter ??

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Ja det har visst hendt at ventilseter har løsnet. Evt. dårlig tetting/kompresjon.

http://www.jeepforum.com/forum/f310/lpg-valve-recession-1865706/
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
Hei. Kjører selv med lpg på en WJ -01 4,7. Frykten for havari på denne motoren er nok noe du bør kunne leve med. Disse bilene har jo tillegg flere svakheter som kan ramme deg pga alder og km. Er du redd for det ene bør du være redd for det andre også. Disse motorene har fått løse ventilseter uten lpg drift også, så det er nok ikke hele forklaringen. Men du kan bidra: unngå harde belastninger med lpg, switch til bensin når du kjører skikkelig hardt eller drar en tung henger opp ei kneik osv. Det er varmen som er problemet, så om du tar litt hensyn, så kan dette gå fint. Men klart, litt større risiko er det vel, men jeg fant fordelene større enn ulempene og slo til.
Det finnes dessuten motorer med veivakselhavari  til salgs, har sett det nylig til salgs i både Sverige og i Norge, noe som kan dra ned utgiftene ved havari. Har sett flere 4,7 med nyoverhalte motorer( veiv og register) samt andre med påkostet automater. Vet det er noen på forumet som har erfart havari med lpg en gang i tiden, men jeg klarer ikke huske sist det stod en med defekt eller nyoverhalet motor pga. Lpg på Finn.no......det er vel 3,1 som går igjen på det....
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
Hei. Kjører selv med lpg på en WJ -01 4,7. Frykten for havari på denne motoren er nok noe du bør kunne leve med. Disse bilene har jo tillegg flere svakheter som kan ramme deg pga alder og km. Er du redd for det ene bør du være redd for det andre også. Disse motorene har fått løse ventilseter uten lpg drift også, så det er nok ikke hele forklaringen. Men du kan bidra: unngå harde belastninger med lpg, switch til bensin når du kjører skikkelig hardt eller drar en tung henger opp ei kneik osv. Det er varmen som er problemet, så om du tar litt hensyn, så kan dette gå fint. Men klart, litt større risiko er det vel, men jeg fant fordelene større enn ulempene og slo til.
Det finnes dessuten motorer med veivakselhavari  til salgs, har sett det nylig til salgs i både Sverige og i Norge, noe som kan dra ned utgiftene ved havari. Har sett flere 4,7 med nyoverhalte motorer( veiv og register) samt andre med påkostet automater. Vet det er noen på forumet som har erfart havari med lpg en gang i tiden, men jeg klarer ikke huske sist det stod en med defekt eller nyoverhalet motor pga. Lpg på Finn.no......det er vel 3,1 som går igjen på det....

LPG er normalt veldig rentbrennende og kan i visse tilfeller øke levetiden på motoren. De gammeldagse gassanleggene stjal mye effekt, men de belastet også motoren mindre. Som du skriver er det varmen som er problemet og det er ikke uavanlig med brente ventiler på mange motorer som går på LPG i dag.

Utlogget terje pedersen

• 304 CID
  • **
Har vurdert denne selv og synes den er overpriset ganske mye. Han startet på 190 000 og jeg bød ham 140 000 når han hadde satt den ned til 175000

Kjøpte en 2000 mod med 160000 på telleren i bra stand for 85000 forrige uke.