Skrevet av Emne: wj drivstofføkonomi  (Lest 3307 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #15 på: On.,11,Februar,2015,23,18 »
Har kjørt noen mil med en nesten tom tilhenger i dag også! I dag fant jeg ikke frem til adressen jeg skulle, og det ble mye att og fram oppe i et boligfelt i Fredrikstad. Det føkka opp hele gjennomsnittsmålinga mi :(
Jeg begynner å bli lei hele forbruks prosjektet. Det er ganske strevsomt å skal prøve å kjøre så billig som mulig serru!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #16 på: To.,12,Februar,2015,00,15 »
Det er bare å gi opp. Mye mere moro å gi litt gass  :)

Når vi vet at en 5 år gammel Hyundai iX35 kjører på 0,57 på mila i snittforbruk, altså under halvparten av 3,1TD så sier det jo litt.

I 1998 kjørte jeg en -93 Citroën XM stasjonsvogn på 5 meters lengde på langtur bortimot 4000 km Harstad-Kristiansand -Moss-Harstad.
Snittforbruket på første fylling var 0,55 på mila med god snittfart, var nok over 100 km/t titt og ofte. Kjørte nesten til Oslo på første tank.
Og det var uten noen elektronisk styrt dieselpumpe eller annen mikkmakk.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #17 på: Fr.,13,Februar,2015,01,06 »
Den får bruke det den bruker, og ferdig med det! :P

Utlogget oyvindandersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
    • Fotograf Øyvind Andersen
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #18 på: Fr.,13,Februar,2015,09,24 »
Har en ZJ V8 1998 modell, kjører ca 50 mil i uka, 36 mil lett langkjøring og 14 mil lett småkjøring, bilen bruker i snitt i uka 1,3 l pr mil, synes faktisk det er veldig ålreit til en bensin V8 å være :-)
Øyvind Andersen

1998 Jeep Grand Cherokee 5.2 Limited (Char Gold II Satin Glow) l Quadra-Trac l Infinity Gold

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #19 på: Lø.,14,Februar,2015,01,58 »
Ok. Henger meg på... Min ZJ-98. 4,0 bruker 1,5/mil på normal(følge den øvrige trafikken) kjøring. Dvs. da kjører jeg litt hardere enn jeg bør med tanke på forbruk, for å ikke være sinke ut av kryss osv. På pen lankjøring klarte jeg 1,04/mil en gang.
Min WJ-01 4,7 LPG(propan) bruker mellom 1,7 og 2,1/mil propan på tilsvarende normal kjøring, med kun langkjøring klarer jeg ca. 1,4/mil.
Men siden en LPG drevet bil må varmkjøres på bensin bruker den en bra slurk bensin pr tur om vinteren. Med kostpris på 6,95 for LPG og 12,50 for bensin, koster den meg rundt 14-16kr/ mil å bruke, i snitt. Bruker bilen til jobbkjøring, så blandet kjøring er mye kjøring i tett trafikk for meg.
Forbruk på kun bensin er ikke testet, da jeg nesten alltid fyller gass før den går tom, men ser det minker fort, antar at forbruket ligger på godt over 1,5/mil med kun bensin.
Forbruk oppad kan justeres med gasspedalen, men nedad er det begrenset hvor lite man kan klare med tung bil og stor motor.
Jeg merker klart større forbruk om jeg kjører over 80-90km/t.
Ser at noen av dere presterer fantastiske forbrukstall her, venter dere til bilen blir varm før dere resetter tripptelleren?
Har dere underdimensjonert hjulomkrets(lavere profil), eller slitte dekk? Lite luft? Mye luft?
Har dere sjekket med gps at tripteller er korrekt?
Forbruksmåleren i kjørekomputeren er kalkulert forbruk og ikke målt forbruk, så på en 15-20år gammel bil kan det være avvik som lurer den......
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #20 på: Sø.,15,Februar,2015,01,36 »
Jeg har litt mindre dimmensjon på vinterdekka, så forbruksmåleren stemmer ikke helt! Når jeg regner ut hvor mye jeg har brukt i drivstoff på bensinstasjonen, så er det faktiske forbruket ca 0,4 mer enn det kjørecomputeren viser!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #21 på: Sø.,15,Februar,2015,03,31 »
Jeg har større dimensjon/rulleomkrets på både sommer og vinterdekk, så computeren viser for mye forbruk i forhold til faktisk forbruk.
Må trekke fra 5-10%.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.