Skrevet av Emne: Varierer på turtallet under kjøring Jeep Cherokee 4,0L.Varmeapp er dårlig.  (Lest 2529 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Harald

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Jeg er den lykkelige eier av en XJ 4,ol 1990 modell, som har fått et varierende problem. Under kjøring kan turtallet plutselig hoppe opp 4-500 omdr. for så å falle ned for så etter noen sekunder hoppe opp igjen. Denne feilen har jeg hatt et års tid, og er verst i den varme årstiden. I vinter kunne den oppføre seg uten problemer i lang tid. Jeg hadde tidligere en feil i ECU.boksen (engien computer unit) ved at en av transistorene som har med spenningen til innsprøytnings dysene var kortsluttet og gav 12 volt rett inn på en av dysene. Denne ble reparert og ny dyse ble montert, men problemet ble ikke borte. Så jeg bestillte en ny/brukt ECU box fra statene(US$50.00) Ny i norge lå rundt 4300,- Etter at den ble montert så ble det bedre men ikke helt borte. Motoren kan også i perioder ha veldig høyt tomgangs turtall 1000-1200 omdr. når den startes opp.
Mitt siste problem er at varmeapp har dårlig effekt.(aircond. brukes ikke på grunn av lite kjøleveske på anlegget) selvom temp. på motoren er der den skal være under kjøring. Kan det være dårlig gjennomstrømmning i varmeapp. Er det en grei måte å sjekke dette på. (Har selv kontrollert vakum ventilen på venstre side under ekspangsjons tanken som styrer vv, og den er åpen.)
Selvsagt så har også jeg problemer med at alle vindusheisene virker helt 100, og at sentral låsen ikke heller er helt topp, men her er det snakk om smøring, nye dørhåntak utv. og sjekking av el. anlegget, så det må en bare leve med hvis en ikke gidder å ha allt på stell.
Men det hadde vært fint å få noen tilbake meldinger på mine små problemer!!! For den lokale forhandleren som er 5 mil fra meg, er desverre lite oppdatert selvom de sier de er hovedforhandler!!!
Takk for eventuelle tilbakemeldinger.
Hilsen
Harald
« Siste redigering: To.,23,August,2007,01,23 av Harald »
Jeg er ingen bil mekker av noe slag, så gode råd er alltid velkommne. Er med andre ord en som stort sett trenger råd når problemene oppstår.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Varierende turtall på tomgang kan være TPS (Throttle Posison Sensor) Den siter på lutintaket i direkte forbindelse med gasspjeldet det hender dene fusker
« Siste redigering: Ti.,14,August,2007,20,55 av Herman »

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Et lite tips som du sikkert har sjekket... Har du lite kjølevæske (eller luft i systemet)har jeg vært ute for at begge feil oppstår, varmeapparat grunnet for lite vann til varmeapparatradiator, og fusking grunnet juks med temp.føler som av og til ikke får varmt vann og føle. Dobbelsjekk luft i kjølesystem og væskemengde.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Problemet kan også være Idle sensoren. Sjek denne linken her står det noe om de fleste sensorer og følere:  http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm

Utlogget Harald

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Problemet kan også være Idle sensoren. Sjek denne linken her står det noe om de fleste sensorer og følere:  http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm
Jeg er ingen bil mekker av noe slag, så gode råd er alltid velkommne. Er med andre ord en som stort sett trenger råd når problemene oppstår.

Utlogget Harald

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Hei.
Takker for svar på mine problemer. Har gått over vakum rør mm, og fant noe rusk som er rettet. Men problemet med rask opp og ned turtall under kjøring har jeg ikke løst enda. Skal følge opp de rådene jeg har fått.
Ellers så fant jeg mye godt stoff på de sidene som jeg ble anbefalt. Og takk for fin tilbakemelding på mine problemer. Det er desverre lite fagelig hjelp å få hos den lokale forhandleren i Arendal.
Jeg må skifte begge bledfjærene bak. De er fra bilen var ny, og jeg lurer på om hvor jeg kan få tak i disse uten å ødlegge ekteskapet.
Takk nok en gang.
Hilsen Harald
« Siste redigering: To.,23,August,2007,01,21 av Harald »
Jeg er ingen bil mekker av noe slag, så gode råd er alltid velkommne. Er med andre ord en som stort sett trenger råd når problemene oppstår.

renegade

  • Gjest
Hei.
Takker for svar på mine problemer. Har gått over vakum rør mm, og fant noe rusk som er rettet. Men problemet med rask opp og ned turtall under kjøring har jeg ikke løst enda. Skal følge opp de rådene jeg har fått.
Ellers så fant jeg mye godt stoff på de sidene som jeg ble anbefalt. Og takk for fin tilbakemelding på mine problemer. Det er desverre lite fagelig hjelp å få hos den lokale forhandleren i Arendal.
Jeg må skifte begge bledfjærene bak. De er fra bilen var ny, og jeg lurer på om hvor jeg kan få tak i disse uten å ødlegge ekteskapet.
Takk nok en gang.
Hilsen Harald

Det er Veldig Smart (tm) å fylle ut profilen sin...

Siden du nå sier at du er i Arendal, så har jeg Et Veldig Godt Tips:
Har du sjekket den siden som inneholder JCN sine lokalkontakter ?
Gjør det, og ta kontakt med han.  Hils fra medlem #2.

Jeg vet at det sirkulerer masse deler i Arendalsområdet, også til XJ.

Hvis du ikke får napp der, så er neste mulighet div. skraphandlere.

Og til sist, for nye deler www.4x4supply.no eller www.bgnor.no

Lykke til !