Skrevet av Emne: WJ 3.1 TD Tikking ved pådrag / akselerasjon. For eks. oppoverbakke...  (Lest 12982 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Jo-jo, det er naturligvis det mest fornuftige å holde det i original tilstand, men ikke særlig spennende ;D Jeg hadde heller aldri begynt med det men alt slike prosjekt er interessante å høre om, jo værre prosjekt jo bedre lesning ;D
Fulgte med et prosjekt over nettet hvor de satte en 6,5 td Optimizer motor i en Patrol (i Polen) helt uaktuelt her til lands men veldig moro å følge med på slikt.

Utlogget ArdalsJeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Kan nok være enig at det ikkje er så fornuftig å bygge om ein 3.1 til 2.7 ..... Iallefall no når eg ser kor store forskjeller det er på ein 2001 og 2004(2002) modell på når det gjelder det meste elektrisk.

Spørsmålet er vel også kor mykje er ein 2001 GC 3.1 med defekt motor og gir kasse verd?  såg nettopp ein 4.0 som vart solgt for 8000kr.
Eg kjøpte ein vraka 2004 2,7 Overland modell som hadde gått 66000km komplett med seter og navi for 25000kr.
Så eg har valgt å ta jobben med å flytte over det meste fra 2004'en til min 2001 GC

2001 Chrysler Grand Voyager Limited AWD, 2001 Jeep Grand Cherokee Limited 3.1(2.7),1997 Chrysler Stratus LX Convertible, 1987 Chevrolet Camaro Z28 convertible,1987 Chevrolet Astro LT
1979 Oldsmobile Culass Supreme Brougham,1969 Oldsmobile Vista Cruiser,1956 Chevrolet Bel Air.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Kjør på. Ant. ganske stort prosjekt, har gjort noe tilsvarende selv på en chevy blazer som fikk "alt" overflytta fra en gmc typhoon, fortsatt noe småtteri som mangler ;D Blir mange timer i garasjen av slikt, rekreasjon kalles det.

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Hei WJHH, lest akkurat gjennom tråden din og hørte på lyden (youtube) min første tanke var en def. ventiløfter. Dersom en av løfterene dine ikke holder på trykket kan du få tilsvarende den "store" glappen du fant på en av vippe armene. Desverre er den "enkleste" testen å ta av toppdekselet og sjekke klaringen nok en gang.
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Bård. Glappen forsvant da jeg skiftet stengene..
I går helte jeg på 3 flasker Omega motorrens på driftsvarm motor. Lot den gå på tomgang i ca 10-15min. Tappet av oljen gjennom sil. Ingen partikler på bunnpluggen eller i sila. Følte rundt i panna med en streng der jeg kom til rundt om der ikke bunnpannesila dekket. Ingen løse deler funnet. Skiftet oljefilter og fyllte på ny Mobil super 3000, 5/40 olje. Startet opp. Motoren maler som en katt og trykk helt fint.
Ut å testet når nye oljen var blitt varm. Aksellererte opp en bakke, og tikkelyden var der fortsatt.
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Bård. Glappen forsvant da jeg skiftet stengene..
I går helte jeg på 3 flasker Omega motorrens på driftsvarm motor. Lot den gå på tomgang i ca 10-15min. Tappet av oljen gjennom sil. Ingen partikler på bunnpluggen eller i sila. Følte rundt i panna med en streng der jeg kom til rundt om der ikke bunnpannesila dekket. Ingen løse deler funnet. Skiftet oljefilter og fyllte på ny Mobil super 3000, 5/40 olje. Startet opp. Motoren maler som en katt og trykk helt fint.
Ut å testet når nye oljen var blitt varm. Aksellererte opp en bakke, og tikkelyden var der fortsatt.
Hmm, er i utgangspunktet ikke redd for at du ska ha noen stor mekanisk slitasje noe sted, lyden du har representere ikke det. Ut fra lyden å bedømme så heller jeg fremdeles mot de hydrauliske løfterene. Det er bare at det er en ting som ikke stemmer og det er at du ikke har tikking ved kald motor, en løfter med leksje slipper trykket over tid noe som da gir stor ventilklaring og normalt vil gi tikking i det du starter. Feilsøkingsmetoden er fredeles av med topp dekselet og måle klaring, ved kald (ustartet) motor. Andre som jeg ikke har den stor troen på er dysetikking eller skjørtebank. Men  ventilene er det enkleste stedet å feilsøke først.
Bård
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Hatt av topplokkene igjen. Fortsatt fast og fint løfterarrangement. Jeg har også skiftet luftfilter og tilført mer Omega 992 dyserens på tanken. Dette har begynt å gi frukter... Jeg har nå begynt å få tidligere kraft ved pådrag, og må dermed aksellerere enda kraftigere før tikkelyden kommer. Kan nå kjøre "normalt" rundt om uten tikking.
Min teori er dermed at tikkingen ikke kommer fra den delen som blir påvirket av dreiemomentet siden jeg nå har mer moment uten tikking, men heller på innsprøytnings siden. Eventuellt gasswire, kickdown innstilling osv....
Skal i alle fall kjøre rundt med denne dyserensen nå en stund å se hva som skjer.
Bare kom med tanker.. Er Kjempetakknemlig for alt dere bidrar med. ;-)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Tikkingen er nå etterhvert blitt betydelig redusert ved pådrag...
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Tikkingen er nå etterhvert blitt betydelig redusert ved pådrag...

Rimelig sikker på at dette henger sammen med ventilløfterene da:-)
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Ja, mulig det.. Kan de komme seg da?
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Ja, mulig det.. Kan de komme seg da?
Ja det er fullt mulig, ved bruk av dårlig olje/kjørt for lenge uten skift, kan det dannes avleiringer i form av sot fra forbrenningen. Som du sikkert hvet så brytes ikke oljen evne til å smøre ned, men dens evne til å ta opp forurensninger reduseres over tid og med kvaliteten på oljen. Ved da å kjøre med rensemiddel/ tilsettinger får du vasket rent og gjennopprettet funksjon der det ikke har gått for langt, dette var kort versjonen av forklaringen;-)
« Siste redigering: Ma., 4,Mai,2015,16,03 av Bård Nerdalen »
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Mange takk. Da håper jeg det går seg til etter hvert. Nå får jeg fylle sommerdiesel på, så hjelper kanskje det også....
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Gammel sak har fått en ny vending... Har fått skiftet dysespisser og justert åpningstrykket i dag og i går. Dette har medført at tikkingen ved pådrag har blitt borte ( bank i bordet ). Som en bonus, har dieselforbruket gått drastisk ned... Det eneste er at motoren lugger litt på tomgang. Med en gang jeg begynner å kjøre, går den veldig jevnt og fint med flott drag.. :-)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"