Skrevet av Emne: WJ 3.1 TD Tikking ved pådrag / akselerasjon. For eks. oppoverbakke...  (Lest 12981 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
hvis du tar av dynamo reima og starter motoren å fram provoserer lyden ,da har du luket bort alle bevegelige deler utenpå motoren som det kan være feil med
inkludert ac kompressor
starter du med kald motor så kan den kjøres uten vannpumpe noen minutter uten fare for å skade motor,følg med temp måler under forsøket
« Siste redigering: Sø.,11,Januar,2015,11,58 av fiskern »

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Bare for å gi ett eksempel på hvor vanskelig det kan være å finne slike lyder, jeg hadde en gnisselyd i zj'en min som jeg ikke fant ut av. Men når jeg demonterte dashboard for å komme til noen dioder så fant jeg ett par skruer som ikke var skrudd helt inn, skrudde dem inn før jeg gjorde meg ferdig og ble kvitt gnisselyden. Disse skruene var umulig og komme til uten å demontere dash'en. Kan være hva som helst som lager den lyden. Prøv å lytt utenom motor på bilen.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Fiskern: våger ikke ta den testen enda..
Yamahamm: Ja det kan være den utroligste ting...
I kveld har jeg sugd opp en skvett olje fra bunnen tappetanken etter sist oljeskift. Da hadde jeg som nevnt tidligere tilsatt motorrens før oljeskiftet. Oljen var selvfølgelig svart, men hadde ingen anntydning til metallglitter, partikler, grums eller annen missfarging osv...
Tolker dette slik at nedre del av motoren er ok.. Bank i bordet..
Neste steg blir nå å sjekke boltene på flexplaten.
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Ny erfaring: I låst andre gir starter tickingen nærmere 3000 omdr ved belastning.. Høres som samme toneleie og tikkefrekvens.  ::)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Begynner muligens å nærme meg problemet..
Snek meg under bilen i det fine været og ved hjelp av snabelkamera og noen omganger med start trigging, klarte jeg å få en bolt svinghjulbolt fram i inspeksjonshullet framme i girkassen. Fikk tredd en passende pipe på med forlengere og skralle. Den var nesten løs og kunne trekkes til. Mistenker at dette gjelder de andre også, og kanskje en av de står lenger ut og tar borti en plass.
Dette er ifølge diverse forum en kjendt sak på WJ.
Skal få hjelp av en annen til å dra rundt motoren mens jeg har snabelkamera i hullet for å få fram boltene en etter en..
Krysser fingrer for at dette er løsningen..
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Høres ut som et vrient prosjekt å bruke startmotor til å tørne motor for å finne boltene.
Jeg brukte en modifisert 41 mm kopp. Hadde jeg sluppet å bruke adapter til latmannsarmen hadde det kanskje gått uten å kappe koppen.
Tror jeg brukte en finger i hullet for å kjenne etter om boltene var der...



« Siste redigering: To.,22,Januar,2015,23,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Dreier veivakselen med sola da. regner med det ikke er lingsgjenger på den mutteren.. Ut å handle 41mm pipe..  :)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
ja det var vel med sola.. tror jeg sjekka i servicemanualen først.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Da klarte jeg å snu motoren sjøl med ei 41mm pipe på veiven og snabelkamera i hullet. Har sjekka alle 6 boltane. 3 var ikke dradd til. Utført. Tikker fortsatt
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Det er nok bare 4 bolter, de som går gjennom flexplata og inn i converteren.

Jeg tenkte på skru ut glødepluggene for å gjøre det enkelt å dreie motoren men fant vel ut at det var litt for mye jobb.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Hehe.. 4 bolter ja.  ;D Har sett på feil tegning jeg..
Da har faktisk alle boltene vært for løse medreknet den jeg teitet dagen før, og nå er de dobbelsjekket..
Gikk egentlig greit å dra motoren rundt. Jeg hadde en 3/4" skralle med 50cm skaft liggende liggende,
så jeg slapp overgang og kapping av pipe..
Noen som vet om en kortere multireim, så jeg kan kjøre/teste uten AC kompressoren??
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Vel. Da er flere ting sjekket ut. Tok av multireima og kjente over alle hjula. ikke lyd eller slark i noen av de.
Så startet jeg opp litt og satt bilen i gir og tråkket på bremsen og dro den opp mot 2000omdr.
Den j...vla tikkelyden var der fortsatt..  >:(
Da gjenstår å ta av toppdekselet og sjekke løftere og stenger...
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
støtstengene på min tre-en var betydelig kortere en originalt så det var ikke vanskelig å se slitasje på disse, vippearmene viste også tydelig slitasje, byttet de og motoren fikk en helt annen lyd, motor hadde da rundt 260 000 km, har nevnt dette til andre med samme motor hvor jeg tydelig kan høre akkurat samme tikke-lyd som hos meg, men det er ikke så mange som gidder å ta bryet :)

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Mange takk for infoen. Det er nok stor sannsynlighet for at det er der hunden er begravet. Ble det en dyr afære å skifte både stenger og vippearmene?
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
4920, - for fem komplette vippearmer, 357,- for ti støtstenger (78' Pontiac :) ), dette hos Sarpsborg Motor AS, du finner det sikkert billigere andre steder men jeg har handla mye der og er veldig fornøyd med servicen og kunnskapen hos de :)
Løs downpipe fra turbo, sett en jekk under gearkassa, løs traversen som holder gearkassa og senk den ned et tak, så har du nok klaring for å ta av ventilkåpene, jobben er ganske rett frem.