Skrevet av Emne: WJ 3.1 TD Tikking ved pådrag / akselerasjon. For eks. oppoverbakke...  (Lest 12980 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Er flere emner med med tikking, og 3.1TD har også "normal" tikking MEN:
Begynte i slutten av sommer å få en tikkelyd ved pådrag og oppoverbakker. Begynner ved ca 2000omdr. Forandrer
tone ved videre pådrag. Det merkelige er at den kan være helt borte i venstresving oppoverbakke og kommer tilbake
når jeg retter opp og svinger høyre. Av og til går den over ved videre pådrag.. Jeg har også klart å framprovosere den
ved å stå i ro, holde bremsen inne og gi gass i "Drive". Høres ut som metall lyd, ikke "fise/tikkelyd som dyse og eksoslekkasje...

Foreløpig feilsøkt: Koblet inn igjen EGR, da dette var gjort en stund før det begynte. Ingen forskjell.
Gått over motor med stetoskop uten funn, ved tomgang.
Motoren går helt jevnt og fint ved alle turtall i fri. ingen jaging...
Ser at reimstrammeren vibrerer en god del.
Får også en liten squize lyd når jeg stopper motoren.
Har ingen tap av krefter. drar som bare det. Merker heller ingen ting når tikkingen kommer.
Lyden kan bli ganske høy på det meste.
Får ingen feilmeldinger.

Tanker:
Reimstrammeren, løs bolt i flexplata på converteren,

2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Jeg sjekket mine bolter i flexplata i sommer. En trang og noe møysommelig jobb... men alle satt fast.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Er det inspeksjonshull, eller må noe demonteres for å sjekke de boltene Teerex?
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja det er et inspeksjonshull men umulig å se inn der, så man må føle seg fram mens man dreier motoren eller bruke noe speilgreier.
Men man trenger jo egentlig ikke å se inn.
Og dessuten må downpipe til eksosen demonteres for å få pipenøkkel inn i hullet.
Har skrevet litt her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,12652.15.html
Det var vel 32 Nm på boltene, de tåler visst ikke så enormt mye.En annen her klarte visst å knekke dem.
Det er vel tommedimensjon på boltene såvidt jeg husker siden automaten er amerikansk.

Her er en del bilder et stykke nedover av en "avkledd" 3,1 der man kan se inspeksjonshullet og flexplata fra innsiden http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6161.msg39328.html#msg39328

Her litt mere om emnet http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10909.msg71119.html#msg71119
« Siste redigering: Sø.,21,Desember,2014,13,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
tikking fra servopumpe ,siden tikke lyden er påvirket av svinging av bilen

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Mange takk Teerex. Nå er det bare å vente på rette været til å krype under bilen... :-)
Takk for tips Fiskern. Skriver det på sjekklisten, selv om jeg antar at det er tyngdekraften som spiller inn
og krenger motor og drivverk. Servopumpene er jo et kapittel for seg på disse bilene... :-)
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Hva mener du med det WJHH? Er swrvopumpene dårlige?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Kunne vært hakket kraftigere. Noen har ulyd/treghet spesielt mot venstre.. Jeg er en av de. Men er ikke noe sikkerhetsproblem...
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
En liten ekstra opplysning: Ved daukjøring over litt tid, kommer tikkelyden tidligere. Altså ved mindre pådrag, og trenger ikke være helt varm heller. Etter litt pressing (varm motor), skal det litt mer til for å få fram tikkingen igjen.. Har fortsatt ikke fått tid til skikkelig feilsøking... Har vært Jul og greier..
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Etter att jeg byttet støtstenger og vippearmer ble det veldig fin lyd i oljebrenneren min, tydelig slitasje på vippearmene, og støtstengene hadde også fått noe redusert lengde over tid, dette er et forholdsvis rimelig inngrep som mange av disse motorene hadde hatt godt av å få utført. Ved mye tikkelyd bør nok løfterene også sjekkes nøye og vurderes byttet.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Bør nok det. Tviler på om det noen gang er gjort på min. Er rundet 250K.
Skal prøve å få lagt ut en videofil med lyden..
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Hør med Frode på Sarpsborg Motor AS, de anbefaler støtstenger fra 78' Pontiac, disse passer minst like godt med tanke på radius på endene, de er en aning lengre, men det har ingen betydning med hydrauliske løftere, de er også av herdet stål noe de originale ikke er, nå skal det sies att man får kjøpt oppgraderte originale så det er mulig disse er bedre.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Takker for tipset!!
Ny oppdatering: svinging påvirker ikke tikkingen allikevel..
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Fikk ikke filen liten nok, så det ble link til jutub i stedet..:

http://youtu.be/VF-jsIam-KA
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Jeg er på sjøen, så internet er ikke godt nok til youtube eller andre filmsnurter for den del  :-[