Skrevet av Emne: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004  (Lest 1851 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« på: On., 6,Mars,2019,07,55 »
Jeg har hele tiden mens jeg har hatt bilen hatt problemer med at bakbremsene henger litt på, de blir varme under kjøring og bremseklossene slites ned på 15.000 km.
Jeg fant en kvittering i bilen fra 2015 på ny Master sylinder. Bremsepedalen er slik at bare jeg trykker den ned 1mm begynner bremsene å ta tak skikkelig, så jeg lurer på om det er noe feil med lengden på stagene inni bremseboosteren? Noen som har vært borti lignende? Jeg har tenkt å prøve å shimme opp avstanden mellom hovedsylinderen og boosteren. Tanker om det?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #1 på: On., 6,Mars,2019,17,58 »
Et kjent problem som jeg har hatt flere ganger, særlig i tiden etter bytte av bremseklosser.
Noe må gjøres. Bortsett fra å bytte alt, dvs. kaliper, brakett og bremseslange så kan man jo prøve enkelte knep.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #2 på: On., 6,Mars,2019,19,52 »
Jeg har byttet «alt». Venstre bak er byttet i 2018, høyre bak er overhalt nå nettopp, slanger er nye. Glidepinner er nye, caliperene glir lett og fint frem og tilbake. Men når jeg trykket inn stempelet ser det ut som det siger bittelitt ut igjen... skal prøve å åpne luftingen når dette skjer for å finne ut om problemet ligger lenger opp..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #3 på: On., 6,Mars,2019,20,03 »
Jeg har fortsatt originalt fra år 2000 bak, dvs. kaliper, brakett og slanger.
Skal iallefall bytte slangene og inspisere de gamle innvendig.
I 2012 byttet jeg klosser og skiver, og da hang begge bakbremsene på til det ble varmt på første kjøreturen, men jeg oppdaget det heldigvis i tide.

Demonterte kaliprene og honet dem innvendig. Bakelittstemplene gikk tregt (liten klaring). Det hjalp iallefall, og de har holdt nesten 40.000 km til.
Byttet klosser og glidebolter i høst, da klossene var skjevslitte. Nå i vinter har høyre bak hengt på av og til. Når den blir avkjølt igjen kan den være fin lenge.
Det var slitespor i kaliperbrakettene så jeg slipte dem litt ned i høst. Men de bør nok byttes, jeg måtte slipe litt vel mye for å få vekk sporene.
Trenger egentlig ikke nye kalipre, bare et overhalingssett. Men etter snart 19 år kan det kanskje være like greit å bytte alt. De koster jo ikke en formue.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #4 på: To.,21,Mars,2019,08,45 »
Fikk pakke fra Rockauto i går.. disse bør hjelpe på  :P

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #5 på: Fr.,22,Mars,2019,13,53 »
De så jo bra ut. Blir spennende å høre hva du synes om dem, når du har fått prøvd de litt.  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #6 på: Lø., 6,April,2019,18,55 »
Da var de iallefall montert, og det funket bra.
På ene siden bak hang den gamle så godt at jeg knapt greide å snurre hjulet for hånd, så det var på høy tid.
Ikke mulig å kjøre mere enn noen få minutter.

Byttet bremseslanger også, men de gamle fra år 2000 var som nye innvendig (kuttet dem over og inspiserte).
Så det er nok sjelden der problemet ligger. De ytre slangene får jo ingen bevegelse.
Har ikke byttet den midtre slangen (som er i bevegelse) ennå. Har hatt ny liggende i 7 år men ting tar tid  :P
« Siste redigering: On.,10,April,2019,03,05 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #7 på: On.,10,April,2019,02,58 »
Etter en litt lengre testkjøretur så blir bakbremsene fortsatt godt og vel håndvarme etter et par mils kjøring uten å bruke bremsene.
Dvs. 30-40 grader på bremseskivene ved 0 grader lufttemp. Med andre ord så subber klossene hårfint. Skivene blir helt kalde etter få minutter.
Subbingen har tydeligvis ingen bremsende effekt, dvs. bilen ruller like lett som før fra stillestående.

Bremser man litt innimellom så blir de straks en del varmere siden de tydeligvis ikke får kjølt seg nok ned i pausene.
Nå brukte jeg de gamle klossene, siden de var byttet for bare et par tusen km siden.
Det kan jo naturligvis være noe skjevslitasje på dem siden de stod i de gamle dårlige kaliprene/brakettene.
Antar at bare noen tidels mm skjevslitasje på klossene kanskje kan medføre subbing når de monteres i nye kalipre.
Men det vil i såfall gå seg til, i teorien.
Skivene foran er iskalde uansett kjøredistanse, så lenge de ikke har vært i bruk.

Denne konstante subbingen vil naturligvis gjøre at klosser og skiver slites raskere enn normalt.
Jeg har noen teorier om årsaken. Hvis det ikke er den midtre bremseslangen som har kollapset da.
Men det finner jeg ut i løpet av et par dager, bare jeg får skiftet den.

Hjullagrene bak ble skiftet for snart 40.000 km siden. Kan ikke huske at det var noen aksial slakk i stikkakslene den gangen, men det er jo lenge siden.
Nå virker det som om det er 1-2 mm (ikke eksakt målt) slakk inn og ut, når jeg prøvde mens kaliprene var av. Men det er minimal slakk radialt.
Jeg skal kontrollmåle dette når jeg skifter til sommerhjul snart.
Kan ikke helt skjønne hvordan det kan bli så mye slakk inn og ut, slik som navet er bygd opp.
I utgangspunktet er det vel simmerringen som holder lageret (og stikkakslingen) på plass (konisk rullelager).
Simmerringen holdes igjen på plass av "bearing retainer" med 4 bolter. Se bilde under (faktisk fra en Nissan Titan pickup men helt likt oppbygd).
Evt. slakk inn og ut må vel da skyldes manglende press på simmerringen, hvordan nå det skulle gå til.
Uansett så vil en slik vandring av bremseskiva inn og ut gi et stadig press på bremseklossene, og få kaliperen til å vandre inn og ut på glideboltene.
Dette vil jo også kunne forklare slitesporene i kaliperbraketten der endene på bremseklossene ligger an.

Videre kan bremseskivene ha blitt overopphetet og slått seg tidligere. Skivene og klossene ble byttet samtidig med hjullagrene for altså snart 40.000 km siden.
Det ble da varmgang på prøveturen pga. at stemplene hang i kaliprene bak. Måtte hone sylindrene og det har siden funket fint bortsett fra at klossene etterhvert ble noe skjevslitt.
Klossene ble derfor byttet i fjor høst, og nye kalipre er altså nå montert. Skivene er ca 9,5 mm. Mot 10,5 mm nye og 8,5 mm som er nedre grense.
Har aldri målt skivene for skjevhet/kast, men det skal jeg sannelig gjøre. Har jo måleklokke for slikt.
Om det er kast i skivene så vil jo det også forårsake varme, samt slitasje på klossene. Og kaliperen vil antagelig vibrere i braketten.
Er det både kast i skivene og aksial vandring i stikkakslingen så er det ikke rart at det blir subbing i klossene.

Får se hva jeg finner ut etterhvert. Burde jo ha byttet både skiver og klosser samtidig med kaliprene, men de var jo ikke i nærheten av å være utslitte.
Men moralen blir iallefall at man bør sjekke skivene for kast, og måle klossene for skjevhet før man bruker dem på nytt med nye kalipere.
Om alt er OK og det fortsatt subber, så står man bare igjen med den aksiale slakken i stikkakslingene, som jeg skal kontrollmåle ved nærmeste anledning.
De ytre bremseslangene er altså neppe noen feilkilde selv etter 20 år, og den midterste som er i konstant bevegelse skal jeg bytte i løpet av uka (og kappe og inspisere den gamle innvendig).
En siste mulig feilkilde er håndbremseskoene, men det er vel heller sjeldent. Da vil iallefall ikke selve bremseflaten på skivene bli varmere enn navet.
« Siste redigering: On.,10,April,2019,03,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #8 på: To.,11,April,2019,09,31 »
Hvis jeg husker riktig, så er lagrene bak presset på. Hvis ikke lagret har blitt presset helt på plass, så kan det bli det mens man kjører, og man vil da få litt slakk slik du opplever. Kan det være noe slikt? Når det kommer til kast i bremsene, merker du noe vibrasjon i pedalen når du bremser? Litt værre å merke hvis du har kast i bakbremsene dine. Ellers er jeg enig i mange av teoriene dine.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #9 på: To.,11,April,2019,16,38 »
De var nok presset helt på plass på stikkakslingen, og presspasningen er nok såpass trang at vanlig kjøring ikke kan presse lageret noen vei uansett.
Det er jo presspasningen på lageret og indre lagerholder innenfor som holder stikkakslingen på plass slik at den ikke glir ut.
Såvidt jeg kan skjønne er det gummien i simmerringen som ligger mellom lageret og ytre lagerholder som "lager" forspenning på hjullagrene.
Kanskje unøyaktig produksjon av uoriginale deler...

« Siste redigering: To.,11,April,2019,16,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #10 på: To.,11,April,2019,17,35 »
Kan jo være som du sier. Grunnen til at jeg om med den teorien, er at jeg har vært borti det på andre biler. Men da er det lagerbanen som er presset på, og lageret som holdes på plass av en siemring, og så strammet etter spec med en mutter. Da med koniske lagre som her.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #11 på: To.,11,April,2019,23,36 »
Ja det er jo indre lagerbane som er presset på, samt en ekstra ring presset på innenfor der igjen. Antar det er som dobbel sikring.
Men altså 4 mutre som holder ytre lagerholder som igjen presser simmerringen mot lageret.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Problemer med bremsene 2,7 Crd 2004
« Svar #12 på: Fr.,12,April,2019,14,02 »
Da har jeg forstått det riktig.