Skrevet av Emne: 3.1 motor  (Lest 13025 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: 3.1 motor
« Svar #30 på: Lø.,13,Desember,2014,13,33 »
Når snøen laver ned, da er man konge på veien med WJ (med de rette dekkene iallefall).

Skiftet til vinterhjul i desember som så ofte før med WJ, ingen grunn til hastverk.

Joda, nesten uansett Jeep det da :)

Men dess mer jeg leser om WJ på amerikanske forum, dess sikrere er jeg på at jeg beholder min gamle ZJ. Selv om jeg syns WJ ser veldig bra ut (jeg kunne godt tenke meg en med V8), og 4WD-systemet egentlig er utrolig bra, så virker det som om kvaliteten er så som så, dessverre. På den annen side er det jo greit å ha noe å gjøre og :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #31 på: Lø.,13,Desember,2014,15,07 »
Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.

Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...

Det med antirustbehandling er jo bra, men det beskytter eller avdekker sjelden den rustfella jeg gikk i på bildet under... iallefall hvis rusten ikke er kommet så langt som på min (heldigvis bare venstre side). Bildet med fjær er ikke min men det var nesten like ille.
Kan jo være relativt trafikkfarlig om man ikke oppdager det i tide, men når stabstaglinkfestet ryker hører man det iallefall (som regel).

Vil ikke si at kvaliteten på WJ generelt sett er spesiellt dårlig, men de som har lengre kjørelengde enn meg og kanskje spesielt med 3,1 har jo visse erfaringer da....
Det er jo uansett mye bil for pengene når man får den helt ned i omkring 50 laken, men den fine V8 4.7 ligger jo noe høyere da.
Men det er kanskje ingen bil for den som har ti tommeltotter og tom verktøykasse  :) Visse svakheter går jo igjen men alt kan fikses,
« Siste redigering: Lø.,13,Desember,2014,15,22 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: 3.1 motor
« Svar #32 på: Lø.,13,Desember,2014,18,50 »
Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.

Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...

Det med antirustbehandling er jo bra, men det beskytter eller avdekker sjelden den rustfella jeg gikk i på bildet under... iallefall hvis rusten ikke er kommet så langt som på min (heldigvis bare venstre side). Bildet med fjær er ikke min men det var nesten like ille.
Kan jo være relativt trafikkfarlig om man ikke oppdager det i tide, men når stabstaglinkfestet ryker hører man det iallefall (som regel).

Vil ikke si at kvaliteten på WJ generelt sett er spesiellt dårlig, men de som har lengre kjørelengde enn meg og kanskje spesielt med 3,1 har jo visse erfaringer da....
Det er jo uansett mye bil for pengene når man får den helt ned i omkring 50 laken, men den fine V8 4.7 ligger jo noe høyere da.
Men det er kanskje ingen bil for den som har ti tommeltotter og tom verktøykasse  :) Visse svakheter går jo igjen men alt kan fikses,

Diesel er ikke interessant for meg, enten det er ZJ eller WJ. Ikke engang MB-dieselen.

Syns kvaliteten på ZJ virker å være relativt bra egentlig, selv om f.eks. Dana 35 bak er noe svak ved tyngre oppdrag og at viscosen i 249-kassa som regel er utslitt, men da kan en jo skifte til en 242-kassa f.eks. Tenker først og fremst på elektronikk i forhold til WJ, og at de gamle ZJene med OBD1 er enkle og greie å holde på med i og for seg.

For meg har Jeepen min foreløpig vært en billig bil, har snart eid den i et år, kostet på den litt da jeg kjøpte den, men det begrenset seg vel til ca. 6000 kr. Siden har den gått og gått. Kunne tenkt med V8, men R6 motoren fungerer ok i det daglige og er litt mer nøysom i matfatet også. Trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg liker Jeepen veldig godt. En god gammal sliter med en ok komfort. Jeg har eid en V8 en gang før, men var ikke så fornøyd med den, selv om den generelt sett var i bedre stand. VAr mye mer ullen styring, noe jeg aldri fant ut av. Den jeg har nå har en mye mer presis styring ( i den grad du kan kalle det presist da...), og er fin å kjøre langt med.


Men ja, en WJ med V8 hadde ikke gjort meg noe det, og ja, tror neppe du får en 3,1 Diesel til å gå som en V8, en ting er moment, en helt annen ting er effekt, og kombinasjonen av dette og hvordan kurvene ser ut er vel så viktig som maksimal effekt og moment. En volumiøs V8 har noen fordeler der, allerede fra starten av :)

Men den rusta ved fjørskåla på forakselen så ikke bra ut. Sveiset du på en ny skål da?

Hva vil du si WJ'n sitt største fortrinn er kontra ZJ ? (foruten 4WD-systemet med varilock da)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #33 på: Lø.,13,Desember,2014,19,08 »
ZJ med V8 har vel vanligvis Dana 44a forresten, i tilfelle man ønsker det.

WJ ble jo kåret til "4x4 of the year 1999" bl.a. pga. alle forbedringene som var gjort i forhold til ZJ så det blir vel en god del ting man kan nevne.
Visstnok bare 127 deler til felles med ZJ.
Den nye 4,7 V8 motoren og Quadra-drive systemet var nok det som avgjorde.

http://www.fourwheeler.com/project-vehicles/131-9902-1999-4x4-of-the-year-winner-jeep-grand-cherokee/

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee_%28WJ%29

Har ikke hatt noen problemer med elektronikk på min hittil så tror ikke det er noen fast regel at det er et problemområde (kanskje en fordel at jeg endte opp med Laredo).

Rusta på fjærbraketten ble fixet ved hjelp av en avkappet del fra en foraksel fra et huggeri som en vennlig herre her på forumet (Chryslercrap) ordnet og sendte til meg.
Donorbilen var tydeligvis ikke kjørt på sørlandet for det var ingen rust å snakke om selv om den hadde dobbel kjørelengde av min.
Så etter mye tilpassing og sveising ble det seende slik ut til slutt.
Men for de som ikke har fullt så mye rust kan man bestille reparasjonsdel fra USA for innsveising.
« Siste redigering: Lø.,13,Desember,2014,19,18 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #34 på: Lø.,13,Desember,2014,19,16 »
Her et skremmebilde fra USA, men jeg har en god mistanke om at de som er produsert i østerrike har en bedre rustbeskyttelse/galvanisering.
For noe lignende har jeg ikke sett før, og det var ingen antydning til slikt på min.
Dette er nok et ekstremtilfelle (røket innfestning til a-armen på bakaksling).
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #35 på: Lø.,13,Desember,2014,19,30 »
Apropos WJ V8, bedre enn dette finner man neppe, men prisen er jo deretter.
Men egentlig slett ikke skremmende dyrt for en slik bil når man tenker etter.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53981536&searchclickthrough=true

Han var ikke så flink til å ta fine bilder men bob bob...
« Siste redigering: Lø.,13,Desember,2014,19,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget mopedman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: 3.1 motor
« Svar #36 på: Lø.,13,Desember,2014,21,07 »
Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.

Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...



Det er jeep jeg solgte for noen uker siden!! For det jeg mente var en fornuftig pris 105 000 kr. Snakk om prispåslag..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #37 på: Lø.,13,Desember,2014,21,18 »
Det er nesten det verste jeg har hørt, mopedman :o
Men den prisen får han nok aldri.. vil anta at 110k er max.

Jeg sender fyren en melding og spør om han har hatt den lenge  :P

Var det din som ble lagt ut 17. november ja ?

Jeep Grand Cherokee 3,1 Limited 2000, 100 300 km, kr 106 535,-
Privat, Melhus
« Siste redigering: Lø.,13,Desember,2014,21,25 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget mopedman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: 3.1 motor
« Svar #38 på: Lø.,13,Desember,2014,21,46 »
Det var min bil det ja.
(Jeep Grand Cherokee 3,1 Limited 2000, 100 300 km, kr 106 535,-
Privat, Melhus)

Han har også brukt bildene jeg tok da jeg solgte bilen..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #39 på: Lø.,13,Desember,2014,22,09 »
Fikk hurtig svar: "Har hatt den ca 1 måned! Skal kjøpe en helt ny bil, så da må denne bort!"

Og: "Har ikke veldig dårlig tid med å selge den, så jeg satt prisen høyt. Bare å komme med bud!"

Men ingen bilder eksteriørt utendørs, i helfigur....
« Siste redigering: Lø.,13,Desember,2014,22,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #40 på: Lø.,13,Desember,2014,23,03 »
Fikk tilsendt et bilde. Fargen er iallefall fin.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jeepwj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: 3.1 motor
« Svar #41 på: Sø.,14,Desember,2014,00,32 »
Litt dyrt for en 15 år gammel bil da! Har selv hatt en wj V8 og må jo si jeg har vært fornøyd! Solgte bilen i vår og fikk 195000,- for den i vår! Bilen hadde vel gått ca 200000! Min bil var ihvertfall ikke noe problemer med! Kjørte bilen bilen fra 60000 og opp til 200000! Skiftet vel bremser på den en gang tror jeg!!

Tenkte litt på prisen på den 3,1 diselen som selges nå. Tror nok ikke det er noe U-pris i forhold til tilstand, år, km-stand osv.... hvis tilstanden er god da!

Kunne nok tenkt meg en NAF-test på den før jeg kjøpte ihvertfall!
« Siste redigering: Sø.,14,Desember,2014,00,45 av jeepwj »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #42 på: Sø.,14,Desember,2014,00,41 »
Neida den er bare 14 år  :)
Men prisnivået for 3,1TD idag er vel 50-100k med noen veldig få unntak.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jeepwj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: 3.1 motor
« Svar #43 på: Sø.,14,Desember,2014,00,48 »
Diesel eller V8 er for meg en dritt! Kompisen min har en 3,1 diesel som han ikke har hatt noe problem med.

Jeg har sittet på han et par ganger, og jeg må si det er godt drag i bilen hans ass!
« Siste redigering: Sø.,14,Desember,2014,00,51 av jeepwj »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #44 på: Sø.,14,Desember,2014,01,02 »
En liten omprogrammering gir bedre futt i 3,1 ja, så den går helt greit opp til lovlig norsk fart iallefall.
Men den sluker litt for mye diesel hvis man kjører friskt, så det er ikke mye å spare i forhold til den moderne 4,7'en.
2,7 CRD er nok det beste kompromisset hvis man vil ha i pose og smekk.

Prisen på den 3,1 med lav km-stand hadde kanskje vært OK hvis det ikke hadde vært noen kjente svakheter med disse bilene.. men som vi vet er det jo ikke helt slik.
Og når man får en nyere og fin 2,7 CRD for den prisen så er det jo også en tankestrek.
Se disse to her f.eks.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53944683&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54175231&searchclickthrough=true

Men skulle forsåvidt gjerne ha solgt min med 116.000 km for samme sum i kroner men tror ikke det er mulig å få over 100k. Og dessuten vil jeg egentlig helst beholde den noen år til.

Noen har iallefall fått 3,1TD til å gå langt  :P http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53080089&searchclickthrough=true
« Siste redigering: Sø.,14,Desember,2014,01,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.