Skrevet av Emne: 3.1 motor  (Lest 13023 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #15 på: Sø.,30,November,2014,01,16 »
Detroit Diesel kjøpte VM Motori i 1995 men solgte igjen til Daimler Chrysler i 2000.

Men selve motorkonstruksjonen var utviklet allerede på 80-tallet og ble bl.a. solgt som marinemotorer for BMW Marine på 80-tallet og Mercruiser utover på 90-tallet (som 5 og 6 sylindrede motorer).

Faktisk må vi helt tilbake til 1974 for å finne basismotoren som etterhvert kom i ymse varianter.
"The year 1974 saw the introduction of a new series of high-speed (4200 rpm) HR-serie, pre-combustion chamber, water-cooled, turbocharged engines"

3,1 literen ble nok "utviklet" mens Detroit Diesel var eier men den var jo bare en mindre modifisering av allerede eksisterende motorkonstruksjoner, bl.a. den 4-syl 2,5 literen som hadde eksistert en stund allerede i ymse bilmerker.

http://en.wikipedia.org/wiki/VM_Motori
« Siste redigering: Sø.,30,November,2014,01,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #16 på: Sø.,30,November,2014,07,05 »
Har vel vært en del eierforhold og transaksjoner opp gjennom tiden.
http://www.allpar.com/mopar/Diesel.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #17 på: Sø.,30,November,2014,07,30 »
God morgen  :)

Huff der står det en del faktafeil, bl.a. at 2,5 og 3,1 har common rail injection... og litt annet slurv.
2,5 og 3,1 har god gammaldags indirekte innsprøytning (med forkammer topper), riktignok elektronisk styrt dieselpumpe, og 2 ventiler pr. sylinder naturlig nok.

Men som nevnt, utviklingen av motorene er nok helitaliensk.
I 1990 var VM først ute med elektronisk styrt dieselmotor (kalt Turbotronic den gangen).
Men basis for alle de senere motorene var "tunnel bore" prinsippet fra 1977 der veiva er oppplagret i doble halvsirkelformede lagerholdere i blokka og ikke som ordinære motorer med lageroverfall til veivlagrene.

Her litt bakgrunnsstoff:

"Applying the ‘tunnel bore design’ to a diesel engine came out of VM Motori’s engineering department in 1977. The development of this design was lead by VM R & D chief engineer, Ivo Maini. For fun, Maini ‘tricked up’ a tunnel bore six with amongst other things, a BMW gasoline fuel injection manifold and then installed his ‘Hot Rod’ diesel in a boat. In his diesel powered Hydro-plane he held world speed records for many years.

Also in 1977, BMW having manufactured marine engines since 1919, fired up their new BMW Marine GmbH division. To offer a full range of products, diesel engines were needed. With no suitable BMW diesel made ‘in-house’ BMW approached two relatively local engine makers; Hatz on the German – Austrian border and VM Motori in Northern Italy.

VM’s ‘ Tunnel Bore Six ‘ became the base upon which the BMW 6 cylinder marine diesels were built. VM supplied industrial engine blocks to the BMW Marine engine plant in Belgium. Here BMW’s engineers marinized them, producing the first BMW D150's. All the marine hardware and accessories’ were of BMW design."
« Siste redigering: Sø.,30,November,2014,07,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #18 på: Ma., 8,Desember,2014,19,56 »
Har litt problem med å se hva dette er bilde av jeg, enten har jeg ikke kommet så langt inn i materien eller så er dette fra en annen motor, annyway...
Jeg koblet av vannslangene inn og ut på oljekjøler satte i en midlertidig slange (istedet for oljekjøler) slik att vanntilkoblingene på oljekjøleren står uten tilkobling, startet opp og alt såg tett og bra ut, etter att motor ble varm begynte det å sipe olje ut av vanntilkoblingene på oljekjøleren, lekkasjen er økende med temperaturen på olja, så da håper jeg att lekkasjen er funnet. Tok av kjøleren for å trykkteste den i alle tilfelle, satte 1 bar lufttrykk med oljekjøleren i vannbad, ingen luftbobler å se nå men den lekker når den står på motoren med temperert olje og oljetrykk så da er det ikke så mye å lure på, må nok gå til anskaffelse av en oljekjøler, noen som har anelse om oljekjøler fra andre motorer kan passe? f.eks, voyager eller 2,5 VM motori til cherokee?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #19 på: Ti., 9,Desember,2014,00,19 »
Det er fra en 6-syl VM marinediesel jeg har, men samme prinsippet på 5-syl.
Det vi ser er inn i blokka (såkalt tunnel bore blokk) når veiva er tatt ut.
« Siste redigering: Ti., 9,Desember,2014,00,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #20 på: Ti., 9,Desember,2014,11,25 »
å, stakkars krok  :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 3.1 motor
« Svar #21 på: Ti., 9,Desember,2014,19,14 »
Tenkte meg det var oljekjøleren ja
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #22 på: Ti., 9,Desember,2014,19,58 »
Ja, det var det første jeg også tenkte, men ble lurt av att den holder tett i kald tilstand. Har bestilt ny oljekjøler til den nette sum av kr. 6800,-  :-X så nå har jeg kosta på motoren like mye (nesten da) som disse bilene ligger i pris på FINN :) bilen er bra den, men hva blir det neste? :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 3.1 motor
« Svar #23 på: To.,11,Desember,2014,16,45 »
Ikke tenk så mye på det du! ;-) WJ enten det er med 3.1TD, 2.7CRD, 4.0 eller 4.7 så er dette fantastiske biler. Ihvertfall for oss entusiaster da :-)
Jeg tallet sånn her: Vil du kjøre tøff, gammel Jeep Grand Cherokee WJ mot å skru og fikse en del selv eller vil du kjøre ny kjedelig riskoker ala Outlander, CRV X-trail o.l...? ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #24 på: To.,11,Desember,2014,17,04 »
:) Er enig i med deg der da, har hatt den i nesten syv år nå, det har blitt et hat/kjærlighetsforhold :) problemet er att jeg har to andre biler jeg har samme forholdet til og som også trenger min oppmerksomhet for å være fornøyde :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #25 på: Fr.,12,Desember,2014,00,42 »
Nærmer meg 6 år med min.
Beste bilen jeg har hatt. Innimellom iallefall  :P

Regner med å ha den 6 år til, og da kan jo mye rart skje....
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 3.1 motor
« Svar #26 på: Fr.,12,Desember,2014,12,55 »
Neida Teerex :-) Det går nok så bra :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #27 på: Fr.,12,Desember,2014,13,05 »
Satser på at de verste problemene evt. ikke oppstår midt på vinteren da mitt reservekjøretøy for tiden er en moped  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: 3.1 motor
« Svar #28 på: Fr.,12,Desember,2014,21,12 »
Slenger meg på denne ja,koser meg når jeg kjører rundt i wj.det er noe spesielt med jeep har hatt jeep i 11 år og kommer til og fortsette med det trass noen problemer med de,men hvilket bil merke er feil fri ??????
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #29 på: Fr.,12,Desember,2014,23,03 »
Når snøen laver ned, da er man konge på veien med WJ (med de rette dekkene iallefall).

Skiftet til vinterhjul i desember som så ofte før med WJ, ingen grunn til hastverk.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.