Skrevet av Emne: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm  (Lest 3095 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« på: On., 5,November,2014,12,51 »
Har søkt meg gjennom emnet jeg har funnet om tikkelyder her inne uten å ha blitt noe klokere. Bilen jeg har kjøpt er en 4.0 H.O. Cherokee 1996 modell. med kun 112000 garanterte km på telleren.

"Problemet" med bilen er at det fremkommer tikkelyd fra motoren etter at den blir driftsvarm, og det virker særlig fremtredende ved vanlig bykjøring. Den maler som en katt når den starter om morgenen, og jeg mener lyden holder seg borte om jeg kjører den direkte på langkjøring med stabilt og normale turtall.

Frykten er jo at det skal være kamaksel som kan være skadet, men det rimer vel ikke med at den går klokkerent når den er kald(?) :-\

Hadde vært fint og høre om det finnes andre her inne på forumet  som har opplevd det samme mønster/fenomen.

Gode råd mottas med stor takk :)

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« Svar #1 på: Fr., 7,November,2014,16,09 »
AMC's rekkesekser er legendarisk for alle sine ulyder. Trøsten er at lydene stort sett er harmløse. Disse motorene er driftsikre og går langt. Skjørtebank er svært vanlig, men oppstår helst på kald motor og forsvinner under pådrag. Høres ut som dieselknatring. Ventilløftere som henger eller sprekk i manifoil gir også tikkelyd, samt løst eller sprukket "svinghjul" (flexplate). Andre kandidater kan være vannpumpe, servopumpe, injektorer osv. Ulyder kan være vanskelig å lokalisere. Jeg trodde til å begynne med at jeg hadde rådebank i in Cherokee, men har konkludert med at det er skjørtebank og muligens en litt treg ventilløfter. Bilen har gått langt med ulydene og vil trolig gå lang ennå. Men søk på dette forumet, så blir du sikkert bedre informert: http://www.jeepforum.com/forum/f11/

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« Svar #2 på: Lø., 8,November,2014,08,22 »
Takker så mye for de beroligende ord  :)

Det er jo akkurat det at den tikkingen gjør seg gjeldende når motoren først blir varm som får meg til å undre mer enn om det hadde vært omvendt. Kom fram til en teori som jeg først vil prøve ut, og det er oljeskift. Det jeg vet med sikkerhet er at den ganske nylig før jeg overtok bilen fikk helsyntetisk olje fra Mobil. Er litt usikker hvilken viskositet den hadde.

Jeg tenkte kanskje siden den ikke tikker på kald motor og at det kan skyldes at oljen fortsatt er mer tykkflytende enn den vil bli når varm, kunne være en ide å prøve noe "seigere" olje. Kanskje en ide å bruke delsyntetisk eller mineral også.

Har også fått tips om å kjøre en prosess med oljetilsetning også, men her må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk. Kanskje verd å ta en sjanse (?)





Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« Svar #3 på: Sø., 7,Desember,2014,12,39 »
Har skiftet olje & filter som sikkert burde gjøres uansett. Utførte samtidig innvendig rens på motoren før skift.e Tikkelyden er den samme fortsatt.  :-\ - Ingen tikking på kald motor men starter når den blir driftsvarm. Har lest meg gjennom masse tråder om temaet utenlands. Flere har samme med "kald / varm syndrom" som meg selv, men jeg har ennå til gode å finne med endelig konklusjon på problemet. ??? Har en følelse at lyden kommer fra bakre del av selve motoren. Er mistenksom på flexplate, men da er det noe som ikke rimer med at tikkelyden burde vært like hurtig som omdreiningene på motoren. Tikkelyden utarter seg mer som takten på ventilene eller tenningsfrekvens.
Skal i dag ta av det som trengs for å gjøre en visuell inspeksjon av eksosmanifolden. At en lekkasje her kan skape tikkelyd høres unaturlig ut på meg men det kan kanskje være naturlig å sjekke det enkle først.

Lurte i den forbindelse på om det finnes andre som har opplevd sprekk i manifolden og hvor de har tendens til å skades.? Hva / hvor jeg eventuelt bør kjøpe ny. ?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« Svar #4 på: Sø., 7,Desember,2014,13,12 »
Kan og være slitte støtstenger, så det blir litt kakling i vippetøyet.

Er en helsikes jobb å komme seg ned til eksosmanifolden, da du må ut  med innsuget og alle de millioner med vakum- og strømkoblingene som driver denne motoren. Der det er "raskest" å få lekkasje fra eksosen er den fremste og bakerste bolten i manifolden. Alle eksos- og innsugsboltene er bolter som du skrur inn i toppen, men helt fremst og bakerst i toppen står det to pinnebolter, som kan knekke inni toppen.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« Svar #5 på: Ma., 8,Desember,2014,00,08 »
Hmmm, ja oppdaget at undersøkelse av manifolden var langt vanskeligere enn jeg først trodde. Det jeg imidlertid i dag gjorde rundt feilsøking, var sjekk av plugger, tennkabler, rotor & lokk.
Her har jeg muligens funnet kjernen til problemet  :)

Da jeg skulle dra av pluggledningene slet jeg fælt med å få de av. Det ser for meg ut som om kablene er de originale som ble levert på bilen fra den var ny i 1996. På innsiden av den bakerste hetten så det ut til at det hadde utspilt seg en stjernekrig. Ellers var det korrosjon inne i nærmest alle. I fordelerlokket var det antydning til krater i kontaktene, - samt også på rotoren. På toppen av dette var det store avvik i forhold til elektrodeavstanden på tennbluggene. De så ellers hvite og fin ut på porselenet. Kanskje verd å merke seg at avstanden var svært liten på den bakerste hvor det hadde vært "krig" inne i hetta som nevnt over.

Hadde ikke føleblekk for hånden, men gjorde mitt beste for å få noenlunde samme åpning på pluggene. Kontaktene i kablene ble dusja med elektrospray før jeg monterte det tilbake.

Mener nå tikkingen ble merkbart bedre etter en liten testtur. Det jeg merker meg er at tikkingen som var merkbar før både når motoren sto i N/P og D,  nå kun kan høres når den får motstand i D.  Den er heller ikke så "påtrengende" / høylytt.

Skal bestille både plugger, kabler, rotor og lokk. Får ikke testa det før om noen dager da bilen skal på SPA i morgen med full undestellsrens med påfølgende tectyl-behandling :)

Apropos støtstenger & vippetøyet har jeg litt vanskelig å forstå at dette kan være problemet. Bilen har kun rulla 113000 km, og oljeskift med service er utført i forhold til intervaler. Bilen preges nok av at den har stått mye rolig de siste årene. Sikkert ikke bare bra heller(?). Det gode er at den ikke er vinterkjørt. De originale vinterdekkene fra bilen var ny er nesten ubrukt. De preges av å være harde å i så måte "ubrukelige". Kan nevne at bilen har rulla 30000 fra 2005 og frem til i dag.

Siden den er 100% original og nesten urørt er jeg villig til å ofre tid og noen kroner for å få den 100% igjen.  :D


Utlogget Alfen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Tikkelyd når moteren blir driftsvarm
« Svar #6 på: Lø.,13,Desember,2014,02,28 »
Da er plugger, ledninger, rotor & lokk skiftet. Motoren går nå som en klokke  :) og der er ingen antydning til tikking / kakling overhodet. Lyden som var klart sterkest i bakre del av motoren stemmer godt overens med at pluggen her hadde en åpning på ca. 0.5. Åpningen skal jo som kjent være 0.9. At den var mindre skyldes nok at den er noe vanskelig å få inn enn de andre ved skifte. Har sett mange videosnutter på youtube om tikkefenomenet på disse motorene og er overbevis at noen av de skyldes dårlig justerte plugger og dårlige ledninger. På meg virker det som at disse motorene er svært følsom dersom noe ikke er 100% korrekt.  ;D