Hmmm, ja oppdaget at undersøkelse av manifolden var langt vanskeligere enn jeg først trodde. Det jeg imidlertid i dag gjorde rundt feilsøking, var sjekk av plugger, tennkabler, rotor & lokk.
Her har jeg muligens funnet kjernen til problemet
Da jeg skulle dra av pluggledningene slet jeg fælt med å få de av. Det ser for meg ut som om kablene er de originale som ble levert på bilen fra den var ny i 1996. På innsiden av den bakerste hetten så det ut til at det hadde utspilt seg en stjernekrig. Ellers var det korrosjon inne i nærmest alle. I fordelerlokket var det antydning til krater i kontaktene, - samt også på rotoren. På toppen av dette var det store avvik i forhold til elektrodeavstanden på tennbluggene. De så ellers hvite og fin ut på porselenet. Kanskje verd å merke seg at avstanden var svært liten på den bakerste hvor det hadde vært "krig" inne i hetta som nevnt over.
Hadde ikke føleblekk for hånden, men gjorde mitt beste for å få noenlunde samme åpning på pluggene. Kontaktene i kablene ble dusja med elektrospray før jeg monterte det tilbake.
Mener nå tikkingen ble merkbart bedre etter en liten testtur. Det jeg merker meg er at tikkingen som var merkbar før både når motoren sto i N/P og D, nå kun kan høres når den får motstand i D. Den er heller ikke så "påtrengende" / høylytt.
Skal bestille både plugger, kabler, rotor og lokk. Får ikke testa det før om noen dager da bilen skal på SPA i morgen med full undestellsrens med påfølgende tectyl-behandling
Apropos støtstenger & vippetøyet har jeg litt vanskelig å forstå at dette kan være problemet. Bilen har kun rulla 113000 km, og oljeskift med service er utført i forhold til intervaler. Bilen preges nok av at den har stått mye rolig de siste årene. Sikkert ikke bare bra heller(?). Det gode er at den ikke er vinterkjørt. De originale vinterdekkene fra bilen var ny er nesten ubrukt. De preges av å være harde å i så måte "ubrukelige". Kan nevne at bilen har rulla 30000 fra 2005 og frem til i dag.
Siden den er 100% original og nesten urørt er jeg villig til å ofre tid og noen kroner for å få den 100% igjen.