Skrevet av Emne: har kjøpt en 96 grand cherokee, og har noen spørsmål  (Lest 2765 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget stiflersnipper

• 258 CID
  • *
har kjøpt en 96 grand cherokee, og har noen spørsmål
« på: To.,30,Oktober,2014,23,01 »
Hei, jeg har handlet en Jeep Grand Cherokee 1996 laredo 4l bansin , automat.
Det jeg lurer på er , hvor i all verden er spaken til lavgir,osv?    finnes det zj uten lavgir? eller er det en elektrisk løsning på disse?
Håper ikke jeg spør for dumt:S :P og takker på forhånd for svar !:)
Mvh kim krosshøl

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
Sv: har kjøpt en 96 grand cherokee, og har noen spørsmål
« Svar #1 på: Fr.,31,Oktober,2014,00,49 »
Om det ikke er en svær spak rett Til venstre for girstanga til automaten hvor du (minst) kan velge mellom 4H - N - 4L så bør legge deg ned foran bilen og se om du har diffklokke på framakselen. Høres ut som du har kjøpt en av de få ( i Norge)uten 4 hjulstrekk.
Meg bekjent så har alle varianter av fordelingskassene min. høy og lav valg. Mulig jeg tar feil og lærer noe idag også.
Men det er selvfølgelig ikke H og L valg på 2wd utgavene.
Har ikke sett 2wd i Norge, men det står en og annen annonsert på Blocket.se.
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #2 på: Fr.,31,Oktober,2014,01,39 »
Det fantes en "dameversjon" av 4WD i WJ med kun Full-time og ikkeno annet.
Quadra-trac 1, NV147 http://www.wjjeeps.com/tcases.htm
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget stiflersnipper

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Fr.,31,Oktober,2014,11,59 »
Det er ikke noen spak i bilen. Har faktisk ikke kikket under bilen, men kal sjekke det ut når jeg kommer hjem fra jobb. Har aldri hørt om en cherokee uten 4x4.. så tok dette som en selvfølge.. hehe . Sprøtt om jeg har handlet en 2wd.. må jo være en vesentlig prisforskjell på 2wd og 4wd jeep :S
takker for svar :)

Utlogget stiflersnipper

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Fr.,31,Oktober,2014,14,53 »
Det er faktisk bare 2wd  . ingen klokke forran... jøsses, der jeg gikk jeg på en smell.. trengte jo 4x4 i vinter  XD

Utlogget yamahamm

• 304 CID
  • **
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
« Svar #5 på: Fr.,31,Oktober,2014,15,13 »
Du få heve kjøpet da. Er en vesentlig ting å opplyse om att den bare er 2wd spør du meg, for di fleste jeep er tross alt 4x4 og det er nok oppfatningen til di fleste som ikke er genuint innteresert i jeep.att disse er 4x4 Jeg ser meg selv som ganske opplyst om diverse biler, merker osv men hadde aldri hørt om att det fantes 2wd jeep før jeg registrerte meg her på forumet å hadde sittet å lest noen timer.
Ring selger å si att du skal ha hevet kjøpet eller ett kraftig prisavslag.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget stiflersnipper

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Fr.,31,Oktober,2014,15,57 »
Fikk bilen veldig billig i utgangspunktet. da det måtte byttes vannpumpe, og diverse bremser, foringer... har byttet alt av deler nå, og er klar for eu. Men må vel gå ann å få solgt den for en grei sum..
Om det lar seg gjøre å selge en jeep uten 4x4 :S   Kanskje det finnes en jeepguru, som har veldig lyst på en av få 2wd  :P

Utlogget Pettersen

• Administrator
  • 360 CID
« Svar #7 på: Fr.,31,Oktober,2014,16,11 »
Er ikke allverdens arbeid å bygge om til 4wd da. Ny framaksel, transferkasse og et par mellomaksler så er det meste gjort.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget stiflersnipper

• 258 CID
  • *
« Svar #8 på: Fr.,31,Oktober,2014,16,12 »
En kompis har en cherokee dele bil... passer framaksel fra de til grand cherokee?

Utlogget Pettersen

• Administrator
  • 360 CID
« Svar #9 på: Fr.,31,Oktober,2014,16,19 »
Framakselen fra XJ er bolt-on. Transferkassa fra XJ kan du også bruke, litt usikker på mellomakslene. Du har sannsynligvis en lenger mellomaksel bakover pga mangel på transferkasse.

Pass på at drevinga i xj-akselen er det samme som i zj-bakakselen da. Hvis ikke så må du finne en annen aksel, eller dreve om.
« Siste redigering: Fr.,31,Oktober,2014,16,22 av Pettersen »
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Utlogget yamahamm

• 304 CID
  • **
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
« Svar #10 på: Fr.,31,Oktober,2014,18,23 »
Ja kan være likegreit å bygge om, finnes utalige delebiler rundt om så deler for å bygge om burde ikke være problem å få tak på.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: Fr.,31,Oktober,2014,21,28 »
Jeg var heller ikke klar over at de ble solgt som 2WD ettersom Jeep "er" 4WD....Men Haynes rep manual har forstillingsbilder av begge deler, så der fant jeg oppvåkningen min.
Bittert å bli snytt for 2 ekstra drivhjul......håper du klarer å bygge om uten at det koster skjorta.
Spørsmål til Pettersen: Har XJ eksakt samme framaksel som ZJ? Samme sporvidde, samme bremser samme mellom-aksel forover?
Aksel forover ble endret i 96, da ble diffen iZJ kortere og mellomaksel må derfor være litt lengre om jeg ikke tar helt feil. At fremre mellomaksel fikk CV-joint var kanskje årsaken, eller hur?

Utlogget Pettersen

• Administrator
  • 360 CID
« Svar #12 på: Fr.,31,Oktober,2014,23,40 »
At akselen ble endra i 96 var jeg ikke klar over. Lik på XJ i hvertfall, har satt en aksel fra 98 på en 90-modell for ikke lenge sida, og der var alt likt. Eneste forskjellen på XJ og ZJ aksel er at XJ fra 88 (trur jeg) fikk High Pinion som standard, mens det på ZJ og TJ var Low Pinion til begynnelsen av 00. Det vil si at XJ-akselen er sterkere, siden pinjongen står i topp av kronhjulet, og overfører kreftene mer "riktig" i forhold til Low Pinion. Low Pinion har også mindre bakkeklaring... Bredde er lik, fjørfester er likt, bremser er likt, og kontrollarmene er like.

Litt usikker på hva du mener med at fremre mellomaksel fikk CV-joint? Mente de har hatt det i transfer-enden hele tida. Min ZJ fra 97 har XJ eller MJ aksel, og mellomakselen har bare CV i transfer-enden.

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: Lø., 1,November,2014,00,51 »
Skal du kjøpe pinjong-sett til ZJ går det et skille på -96 modellen. Crush sleve  som presses sammen når man forspenner pinjonglager samt selve pinjongaksel leveres som kort og lang. Den korte går fra -96 og opp til 2004. Har sett fremre mellomaksel med vanlig kryss, trodde skifte til cv kom sammen med øvrig endring i -96.
Dette vanskeligjør iallefall min søken etter en bra Dana30 til -98 ZJ med 3,73:1. Jeg sliter med kast i selve klokka(carrier), alt kan byttes inne i huset, men når selve carrier'n er skjeiv er jeg redd huset kan være skjeivt også, og er derfor skepp på overhaling av akkurat denne akslingen.

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #14 på: Lø., 1,November,2014,10,51 »
den delen av huset som holder carrier kan ikke være skjeiv uten stor synlig skade
dette er solid støpjern ,du har vel kast i carrier på den flate siden som holder kronhjulet
så kronhjulet blir kast i  (er det dette som det er kast i)??