Skrevet av Emne: Innkjøp av brukt Jeep.  (Lest 2747 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KrOle

• 258 CID
  • *
Innkjøp av brukt Jeep.
« på: Ti.,28,Oktober,2014,23,06 »
Hei!

Jeg har nylig tatt jegerprøven og trenger derfor en bil som kan ta meg dit jeg vil her i landet.

Jeg har ikke allverdens med penger til overs så jeg er derfor på utkikk etter en sterk firehjulstrekker imellom  ca 20.000-50.000.

Valget ser ut til å falle på en Jeep Cherokee eller Grand Cherokee.

Etter og ha pratet med forskjellige selgere på finn hvor jeg får høre mange motsigelser ang hva som er best av modeller, motortyper osv så jeg meg nødt til å registrere meg her for å forhøre meg med nøytrale parter som har peiling på disse typene.

Hva anbefaler dere meg å se etter? Hvor stor motor trenger jeg? Burde jeg gå for limited versjonen? Noen spesielle årsmodeller jeg burde unngå? Bensin, diesel?

Hvis jeg ikke skal gi mer enn 20-50 tusen så blir det vel årsmodell ifra 90 tallet.

Tusen takk for evt svar!

Utlogget yamahamm

• 304 CID
  • **
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: Innkjøp av brukt Jeep.
« Svar #1 på: On.,29,Oktober,2014,07,30 »
Går du for bensiner så er 4,0l den absolutt mest driftsikre, men 5,2 og 5,9 er overhodet ikke dårlige dem heller.
 Gammle 2,1 og 2,5 diesel har vært en del problemer med topper og støtstenger. Men finner du en slik som er overhalt/oppgradert så trenger det ikke å være ett dårlig kjøp det.

Grand cherokee er mere comfort i en vanlig cherokee
Grand cherokee har spiralfjærer framme og bak
Cherokee har spiralfjærer fremme og bladfjærer bak.

Om du kjøper laredo limited, sport etc har kun med utstyret å gjøre så er ikke så nøye annet en hva du vil ha i din bil.

aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: On.,29,Oktober,2014,11,44 »
Jeg ville valgt en 93-95 Grand Cherokee i god stand. Disse er enklere med tanke på OBD1, og har en enklere elektronikk på en del områder.

Bensin er motoren en bør gå for. 4 literen er en solid, bråkete liten sak, som bruker noe mindre bensin enn V8erne. V8ern har en finere gange og er nok vel så solide, og egner seg veldig bra om du skal bruke bilen til å dra tunge hengere med. Skal du kun frakte deg selv stort sett hadde jeg gått for 4 literen, selv om den er noe svak i bunn.

Diesel hadde jeg holdt meg langt unna. Makan til skjøre greier skal en lete en stund etter.

93 modellene (de fleste av dem) har AW4 automat, som generelt er mer solid enn Chryslers egen 42RE. V8erne fra 93-95 har 46RH, som er en grei automat om man pleier den.

94 Grand Cherokee har hodestøtter bak og stålbjelker i dørene, det har ikke 93 modellen.

Se opp for rust i kanaler, innside av hjulbue bak, gulv på både fører og passasjerside. Kontrollarmene har også en tendens til å ruste, men disse er billige fra USA. Har den Np249, dvs. fulltime 4WD konstant, sjekk at det ikke lugger når du svinger på fast underlag. Kjøær gjerne bilen varm før du utfører 8-tallstesten. Sjekk det elektriske, og som regel fungerer ikke ACen.... Det er sikker mange flere ting en bør sjekke ved kjøp...

Utlogget KrOle

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On.,29,Oktober,2014,13,49 »
Nyttig info!

Den her er kanskje noe dere anbefaler å titte på?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52966661

Utlogget KrOle

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: On.,29,Oktober,2014,13,59 »
Litt langt å dra for å se på denne men den virker da bra om den er fri for rust?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52781134&searchclickthrough=true

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #5 på: On.,29,Oktober,2014,19,29 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KrOle

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: On.,29,Oktober,2014,21,07 »
Veldig fristende!

Men jeg tror nok det blir for langt over mitt budsjett dessverre.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: On.,29,Oktober,2014,22,54 »
Tror heller jeg ville ha tatt en titt på denne  :) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52968658&alertId=7367355&WT.synd_type=agent

Jeg har alltid likt WJ, men jeg har inntrykk av at det er en mer komplisert bil og at den ikke tåler tidens tann like godt som XJ eller ZJ. Vet ikke om dette stemmer men?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: On.,29,Oktober,2014,23,20 »
Tja tidens tann... det er jo en 2001-modell og dermed ikke så fryktelig gammel.
Karosseriet er forøvrig galvanisert. Og den har jo den gode gamle velkjente 4 liters rekkesekseren.
Men man kan jo være uheldig uansett bilvalg.

Men denne var jo fin, og kan sikkert prutes ned til rundt 50k http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52823190
« Siste redigering: On.,29,Oktober,2014,23,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Fr.,31,Oktober,2014,01,23 »
Ville ha satset på en V8 om du ikke skal kjøre så mye med den. Dette pga. at den blir mye stillere samt har ett bedre drag/gange. Blir litt 80talls feeling med ZJ med 6ern syns jeg.
Det er vel mye det samme feilene på både Wj og ZJ og de er veldig like under også, men mye bedre komfort!i en WJ.
Så godt som alle ZJ og nesten alle WJ har en eller annen feil hengende over seg, tro meg. Dette pga. om du fikser en ting så dukker det altids opp noe nytt. Det trenger ikke være noe alvorlig, men irriterende. Aksepterer du ikke dette, kjøp deg Subaru Forester og hatt.
Ville helst gått for WJ som kjennes tight ut med minimal differensial støy, samt at servicer/oljeskift har vært utført hyppig.
Utstyr er mindre viktig. F.eks: Memoryspeil er fint det, men ikke når de justerer seg bort hver gang du låser opp bilen......Skjer på begge mine Ltd'er.
Angrer selv stort på at jeg kjøpte min Zj i fjor, betalte 35K og kostet på den 25K, og nå skal jeg prøve å få igjen 25.....Grønn 98 4,0.
Men kjøpte like godt en WJ V8 når jeg måtte ha ny bil til både jobb og fritid, så det er da noe som virker forlokkende ved disse Jeepene.....
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #10 på: Fr.,31,Oktober,2014,01,35 »
Ikke mange WJ Laredo til salgs for tiden, da slipper man alle memorygreiene og unødig elektronikk (i klimaanlegget f.eks.)  ;)

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #11 på: Fr.,31,Oktober,2014,18,03 »
Angående de memmoryspeila hkriks! Setter du de og setene til å ikke linke seg opp mot minne "link to memory" i menyen på takkonsoll så skjer ikke det der hver gang du åpner bilen med kontrollen
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget hkrix

• 304 CID
  • **
« Svar #12 på: Fr.,31,Oktober,2014,21,16 »
Nok et eksempel på hvor kjekt dette forumet er. Det er alltid noen som har hatt samme problem før deg.....
Dette gjelder vel bare for WJ, eller går det an å sette memmoryfunksjon ut av drift på ZJ også?
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Pettersen

• Administrator
  • 360 CID
« Svar #13 på: Fr.,31,Oktober,2014,23,43 »
Du kan ikke fjerne memory på zj, i hvertfall ikke via takkonsollen eller VIC-skjermen. Har samme problemet selv, og har finni to forskjellige løsninger. Enten rense sensorene i speila, eller nappe ut ledningene som går til memoryknappene i døra. Foreløpig ikke gjort noen av delene selv, men det står på lista... Samme med fiksing av coolant sensor-feilen i VIC'en...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".