Skrevet av Emne: Raymond's 99 TJ  (Lest 2023 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Raymond's 99 TJ
« på: Fr.,24,Oktober,2014,21,38 »
Siden det begynner å dra seg til med planer, småfix og diverse, så lager jeg en liten oppsamlingstråd her.

Det hele startet med at jeg hadde et stort savn etter TJ'n jeg hadde en kort periode for 10-ish år siden, så jeg måtte bare kjøpe meg TJ igjen, og slik ble det. I desember 2013 fant jeg en TJ som hadde ligget lenge på finn, og bil og eier holdt til i nærheten. Dro for å ta en titt, og den var langt bedre enn annonsen tilsa, så neste dag hadde den skiftet eier og vips var jeg igjen lykkelig eier av en TJ!

Kun dager etter kjøpet plukket jeg opp at A-Ball skulle kvitte seg med litt deler, så avtalte å møte han ved Grenland motorsenter i forbindelse med nyttårstreffet.. Når jeg kom dit ble jeg lurt med ut på kjøretur i søla, første gang og bitt av basillen! :D Så fra den dagen begynte ideene å surre om hva som skulle/kunne/måtte/må/skal skje av oppgraderinger og endringer, for at den skal bli bedre både i skogen og på veien!

Bilen var helt original når jeg overtok den, 99k på telleren og ellers lite å fortelle. Fra da til nå har den fått BFG AT 30" dekk på sommer og Hakka 5 pigg til vintersbruk. De store "sporty" plasthjørnene foran er fjernet, litt foringer og div småplukk er byttet.

Første som skal gjøres nå er å få på mer lys..

Skal sjekke for mulig spenningstap, hvis så blir det tiltak. Nye pærer til hovedlys er på vei, type lovlige. Skal også bytte lykteinnsatsene, da de jeg har nå er matte og gamle og ulike, usikker på om jeg skal kjøpe Hella sine fra mekonomen, eller om jeg skal kjøpe noen andre (bedre?).

Satte på en led lampe på bakfangeren i dag, så jeg har noe ekstra "ryggelys", koblet på egen bryter for enkelhets skyld.. var også usikker på hvor lovlig det hadde vært å koble det rett på ryggelyset.

Neste blir å få på et par ekstra lamper i grillen. Vurderer Warn 6,5", 2 stk på en enkel lyktebøyle fra KC.


Så til de større/videre prosjektene:

I løpet av vinteren blir det innkjøp av følgende:

Nye hjul, kaaaanskje bare dekk, 32"x11,5". Tipper BFG MT, men det er ikke spikret ennå.

Hevesett, 2", akkurat hvilket er ikke spikra, Trail Master eller Pro Comp ser det ut til. Skal ha det i vognkortet, så blir uansett noe med papirer.

Nye skjermbreddere, må regne litt på hvor brede jeg trenger, men tipper vel at jeg må på 6".

Enda mer lys, Warn 3,5" spotter nederst ved frontruta.

Skal få inn noe isolasjon/taktrekk og isolere litt der jeg kommer til, for å få bort mest mulig sus og støy.


Så, dette er planene for overskuelig fremtid. I tillegg til generell overhaling, bytting av noe kryss og litt småtteri. Også må jeg finne ut hvor det lekker, for jeg får til stadighet vann på gulvet, primært på førersiden, men både foran og bak. Også har jeg en slark i rattstammen som begynner å irritere meg, mulig jeg gjør noe med dette før våren.

Har ikke det beste eller varmeste stedet å stå og skru vinterstid, så ift heving osv skjer nok lite annet enn innkjøp før våren.

Jeg må også få på en eller annen form for takgrind/takstativ i løpet av vinteren, så jeg får med meg windsurf kitet til våren!

Når alt dette er på plass, så er det nye seter foran og bak som står på programmet, rocksliders, sperrer, kanskje nye fangere og litt annet stæsh...

Etter dette er det vel mer motor, forsterkede akslinger, mer heving og enda større hjul som står på ønskelista.....men vi får se med tiden om det blir aktuelt.

« Siste redigering: Fr.,24,Oktober,2014,21,42 av raymre »

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Raymond's 99 TJ
« Svar #1 på: Fr.,24,Oktober,2014,21,56 »
Et par bilder til.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Raymond's 99 TJ
« Svar #2 på: Fr.,24,Oktober,2014,21,59 »
Rein (smømøkkete) moro!!! :D

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Raymond's 99 TJ
« Svar #3 på: On.,19,November,2014,22,40 »
Det kom en hyggelig kar på døra i dag med to nye kryss fra Rock Auto...Men når jeg pakket opp ble jeg brått usikker, har jeg klart å bestille feil...? Fikk det for meg at disse var for små... :(  Tenkte å ta en titt i morgen, men blir nok ikke noe mekking før til helgen. Med mindre noen forteller meg at jeg har kjøpt feil deler, i så fall blir det senere...

« Siste redigering: On.,19,November,2014,22,44 av raymre »

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Raymond's 99 TJ
« Svar #4 på: On.,19,November,2014,23,13 »
De skal passe til mellomakslingene. er vel 1310 kryss. men 280 tror jeg ikke er smørbare, tror det er 3xx som er smørbare(men ikke 100% sikker.)

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Raymond's 99 TJ
« Svar #5 på: To.,20,November,2014,20,35 »
Hmmm... så med andre ord har jeg bomma..? De kommer vel sikkert til å trengs etter hvert disse og, men...