Skrevet av Emne: Driftstemperatur  (Lest 1575 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Driftstemperatur
« på: Ma.,12,November,2018,08,27 »
Hvor står temperaturnåla på bilene deres når motoren er driftsvarm?
Nåla på min stopper ved 70 graders-streken. (Den Mellom 40 og 100 grader.)
Jeg antar det er for kaldt, eller kommer det under kategorien unøyaktig måling og unøyaktig instrument?
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Driftstemperatur
« Svar #1 på: Ma.,12,November,2018,09,03 »
Skal se om jeg ikke får knipset et bilde i ettermiddag. Får du skikkelig varme i bilen da?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Driftstemperatur
« Svar #2 på: Ma.,12,November,2018,09,44 »
Med 88 graders termostat.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Driftstemperatur
« Svar #3 på: Ma.,12,November,2018,21,39 »
Takk for bilde. :)
Det ser ut som det må ny termostat til ja. Det er ikke spesielt varmt fra varmeapparatet heller. Ny termostat pluss en rens er vel bare bra for kjølesystemet.
Maldal har bare 80 eller 82 graders termostat. Hvor får man tak i 88 graders? Er det ok med uoriginal fra Biltema, Mekonomen eller lignende?
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Driftstemperatur
« Svar #4 på: Ma.,12,November,2018,21,50 »
Problemet med 88 graders termostat er at man bør ta ut sikringen til den elektriske kjølevifta ellers vil den gå hele tiden.
Så egentlig ikke helt optimalt, siden man vil få for høy temperatur hvis man f.eks. drar tung henger eller lignende, og glemmer å sette inn sikringen igjen.
82-graders termostat holder til god varme, hvis varmeapparatregisteret er rent innvendig. Så tror ikke jeg gidder å bytte til 88 graders denne vinteren.
Må uansett kjøre rens på registeret.
88 graders fant jeg på BilXtra for mange år siden. Litt spesiell termostat på disse, så finnes nok ikke på Biltema. Men hvem vet.
85 graders termostat hadde egentlig vært optimalt, iallefall for vinterbruk.
« Siste redigering: Ma.,12,November,2018,21,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.