Skrevet av Emne: forsterke aksler. ( Truss)  (Lest 1693 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget erik_h

• 304 CID
  • **
forsterke aksler. ( Truss)
« på: On.,17,September,2014,11,37 »
Hei.

Jeg er i gang og skal forsterke bakakslen på TJèn Dana 35.
Det er kjent at disse ikke er det stolteste Dana har produsert, men jeg har allerede kostet på både dreving og ARB, så jeg ønsker ikke å bytte den ut.
De har samme hylserøra som Dana44 men med tynnere aksler noe som er med på å gjøre akslene knekker rett før splinsen  når den bøyer hylserøra.
Nå har jeg da kjøpt forsterkede stikkaksler ( Cro-Mo) og de skal holde vesentlig bedre enn originale (samt jeg har de originale i reserve) 
Men: jeg må få denne akselen til å slutte å bøye seg (om den i det hele tatt gjør det med min kjøring..), og da er det en Truss som gjelder. Her da begynt å lage noe i
10 mm flatt stål som jeg tenker å sveise fast i brakettene, fjærskålene og selve klokka som er av støpestål.
Hva tenker dere om dette? Trenger jeg noe mer over selve klokka? Kan selve klokka bli deformert når kreftene blir forflyttet til forsterkningen. ?? eller er en slik klokke sprek nok ??? Sikkert mye synsing, men er åpen for alle ideer:-) :D

-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Bård Nerdalen

• 304 CID
  • **
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Sv: forsterke aksler. ( Truss)
« Svar #1 på: Sø., 5,April,2015,22,09 »
Ser forespørselen din er gammel men siden ingen har gitt det en feed back så tillater jeg meg.
Truss finnes i mange forskjelline utførelser samt at det er mange "hjemme mekk" løsninger.
Sveising i støpe gods er ikke rett frem, krever både forrvarmig og banking av sveisen under  avkjøling for å oppnå god styrke og unngå sprekker i  HAZ (langs sveisen).
Jeg ville ungått å sveise i klokka, heller laget en knstruksjon som gikk over, du finner mange gode eksempler om du google´r litt.
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995