Skrevet av Emne: min jeep cherokee jambori  (Lest 4331 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget astrid i hedmark fylke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
min jeep cherokee jambori
« på: Lø.,11,August,2007,09,22 »
vil ikke starte.
Siste uken dro den litt dårlig og jeg tenkte at jeg skulle skifte plugger, men det ble ikke gjort den uka, for lørdag da jeg skulle starte bilen, da jeg kom ut fra elkjøp etter å ha handlet,- så ville altså bilen ikke starte.

Startmotoren gikk lystig, men det er ikke gnist i colien.

Bilen ble fraktet til et chryslerverksted, men han som eier verkstedet fortalte at denne jeepen er laget i canada, den importeres heller ikke hit til norge og ingen i distriketet har peileutstyr til denne jeepen.

Jeepen er 1993 modell, 2.5 liter bensin, og jeg lurer derfor på om noen her har greie på hvorhen jeg skal henvende meg for å finne noen som k a n ha peileutstyr til denne?

Verkstedmannen sa at det kunne bli veldig dyrt å ha bilen stående over lengre tid på verkstedet i og med de ikke har peileutstyr.

Å kjøpe en og en del,- på måfå,- blir dyrt,- om det finnes deler til denne jeepen her i norge altså..

I fra å være en knallgod bil, ble det altså problem..

Skulle ønske det fantes en jeepentusiast som har greie på å mekke. Skal man ha bil, bør man vel også kunne litt med den, så jeg burde vel ikke ha denne jeepen da..

Den er registrert som varebil og den må være i norge i ti år før setene bak kan settes inn, sier de som har greie på det.

Jeg kjøpte den på Bryn Bil i oslo, den er importert fra tyskland og har nå gått 170 000 km. så den burde gå noen runder til, men er det noe spesielt ved 170 000 km ... noe som skal skiftes ut eller sånn?

Sukk og dobbelt sukk.
« Siste redigering: Lø.,11,August,2007,10,09 av astrid »

renegade

  • Gjest
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #1 på: Lø.,11,August,2007,11,53 »
vil ikke starte.
Siste uken dro den litt dårlig og jeg tenkte at jeg skulle skifte plugger, men det ble ikke gjort den uka, for lørdag da jeg skulle starte bilen, da jeg kom ut fra elkjøp etter å ha handlet,- så ville altså bilen ikke starte.

Startmotoren gikk lystig, men det er ikke gnist i colien.

Bilen ble fraktet til et chryslerverksted, men han som eier verkstedet fortalte at denne jeepen er laget i canada, den importeres heller ikke hit til norge og ingen i distriketet har peileutstyr til denne jeepen.

Jeepen er 1993 modell, 2.5 liter bensin, og jeg lurer derfor på om noen her har greie på hvorhen jeg skal henvende meg for å finne noen som k a n ha peileutstyr til denne?

Verkstedmannen sa at det kunne bli veldig dyrt å ha bilen stående over lengre tid på verkstedet i og med de ikke har peileutstyr.

Å kjøpe en og en del,- på måfå,- blir dyrt,- om det finnes deler til denne jeepen her i norge altså..

I fra å være en knallgod bil, ble det altså problem..

Skulle ønske det fantes en jeepentusiast som har greie på å mekke. Skal man ha bil, bør man vel også kunne litt med den, så jeg burde vel ikke ha denne jeepen da..

Den er registrert som varebil og den må være i norge i ti år før setene bak kan settes inn, sier de som har greie på det.

Jeg kjøpte den på Bryn Bil i oslo, den er importert fra tyskland og har nå gått 170 000 km. så den burde gå noen runder til, men er det noe spesielt ved 170 000 km ... noe som skal skiftes ut eller sånn?

Sukk og dobbelt sukk.


Først: det er kjekt med litt info i profilendin, f.eks. ca bosted.  Da er det lettere å komme med forslag til steder som kan hjelpe deg.

Det med at Chryslerverkstedet ikke kan feilsøke på den finner jeg veldig merkelig, høres mer ut som om han ikke ikke vil...
Men hvis du ikke har gnist på noen av pluggene, så vet du ihvertfall noe.

Men du sier at den "trakk litt dårlig", kom med mer informasjon om det.
Jukset den, gikk bare dårlig, ville ikke dra når du trykket på gassen eller hva ?

Kommer det bensin ?
Hvis det samtidig kommer bensin, så vet du at bensinpumpa går og at elektronikken mest sannsynlig funker.

Hvis du vet at du har bensin, så ville jeg ha sjekket alt av ledninger, løsne de og se etter irr osv.
Sjekk om du har 12 v inn på coilen.

Disse motorene er mekanisk relativt skuddsikre, og bør gå lenge enda.  Jeg har en 2,5 liter i en TJ og den har gått over 190 000.
Derimot, så har jeg noen elektriske problemer, spes. i fuktig vær.

Si oss hvor du er, og beskriv problemet ditt mer, så kommer det nok mer hjelp.

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #2 på: Lø.,11,August,2007,12,51 »
Hei jeg hadde noe problemer med 2,5l i yj min,det viste seg og være noe ledninger som var svidd.
På min ble de samlet på torpedoveggen(pass side)i en liten boks.det gjorde til at den ikke ville starte.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #3 på: Lø.,11,August,2007,13,59 »
Har lest mye på diverse forum i det siste om dette siden jeg hadde lignende problemer på min.
Det som går igjen som feilkilde er en sensor som kalles crankshaft position sensor. Denne sitter akkurat i overgangen mellom motoren og girkassen på oversiden og er et lite "#!%#!"!%#"!¤ å komme til å bytte. man får visst ikke noen feilkode med diagnose utstyr på, men skal gå an å måle med ett godt multimeter. Jeg hadde ett billig biltema multimeter og dette klarte ikke å måle lav nok AC spenning. derfor endte jeg opp med å bytte min selv om det ikke var nødvendig (var coilen som hadde gått).
Se nesten nederst på denne siden for mer info.
http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm

Utlogget astrid i hedmark fylke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #4 på: Ti.,14,August,2007,01,29 »


Først: det er kjekt med litt info i profilendin, f.eks. ca bosted.  Da er det lettere å komme med forslag til steder som kan hjelpe deg.
Hei, ja jeg skal gå inn på profilen og skrive der. :O)

Det med at Chryslerverkstedet ikke kan feilsøke på den finner jeg veldig merkelig, høres mer ut som om han ikke ikke vil...

Det er slik at denne jeepen,- er ikke som "alle andre jeeper", fordi dene er bygget i kanada og da er det et spesielt program de må ha for å feilsøke på nettopp denne. Det stemmer faktisk, fordi jeg har nå spurt på ensjø,- og de har dette spesielle feilsøkeprogrammet i sin datamaskin.

Tenke seg til at man snakker med biler nå.. hmm...

Men hvis du ikke har gnist på noen av pluggene, så vet du ihvertfall noe.

Jeg vet bare at det er ikke gnist i coilen...
Det som er rart for meg, det er at inne i bilen,- i displayet, viser nåla seg på nederste rødt merke,- som indikerer at det er ikke strøm på batteriet, men det ER faktisk fullt med strøm på batteriet. Det slår en tanke i meg at strømindikatoren inne i bilen,- nødvendigvis også må fortelle om noe mer i tillegg enn bare batteriet, i og med at nåla står og forteller at det ikke er strøm overhodet.. Men startmotoren går fint den, og det hadde den ikek gjort om det ikke var strøm på batteriet. Så det må nødvendigvis være noe mer indikateoren forteller om, enn kun strømnivået i batteriet.

Tenker på dette med coilen... Når det ikke er gnist i colien, så kan det jo heller ikke være gnist i pluggene, eller hva? Kommer ikke strømmen til colien, f ø r den kommer til pluggene?


Men du sier at den "trakk litt dårlig", kom med mer informasjon om det.
Jukset den, gikk bare dårlig, ville ikke dra når du trykket på gassen eller hva ?

Stemmer.. bilen var det lite sprut i for å si det sånn.. den dro mer tungt på en måte, og ettersom den engang hadde samme oppførsel tidligere og det viste seg at det var pluggger som måtte skiftes ut, tenkte jeg at det var samme problemet nå også, men pluggene virker ganske rene av seg, lite sot i grunnen. Hørte det smalt liksom en gang i eksospotta..

Kommer det bensin ?
Hvis det samtidig kommer bensin, så vet du at bensinpumpa går og at elektronikken mest sannsynlig funker.

Ja, det kommer bensin, så det er grit det, men jeg hørte at det er tilsammen 1800 koder i disse jeepene, og da er det litt å søke på når man skal søke i hele motoren og det elektriske totalt.

Hvis du vet at du har bensin, så ville jeg ha sjekket alt av ledninger, løsne de og se etter irr osv.
Sjekk om du har 12 v inn på coilen.

Dette er sjekket ut, men gutta finner ikke feilen-- de har nå løsnet alt de kom over og smurt opp, men like negativ er den til å starte..

Disse motorene er mekanisk relativt skuddsikre, og bør gå lenge enda.  Jeg har en 2,5 liter i en TJ og den har gått over 190 000.

Derimot, så har jeg noen elektriske problemer, spes. i fuktig vær.

Jeg har aldri hatt elektriske problemer i vått vær, den har startet perfekt hver gang, en lettstartet bil må jeg si. Har vært heldig sånn sett, foratår jeg. :O)

Ja, jeg vil tro at disse motorene går glatt sine vgodt og vel 500 000... og opptil 700 000 også-

Si oss hvor du er, og beskriv problemet ditt mer, så kommer det nok mer hjelp.

Jepp, som sagt så skal jeg skrive i profilen hvor jeg bor..

:O)

[/quote]

Utlogget astrid i hedmark fylke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #5 på: Ti.,14,August,2007,01,34 »
Hei jeg hadde noe problemer med 2,5l i yj min,det viste seg og være noe ledninger som var svidd.
På min ble de samlet på torpedoveggen(pass side)i en liten boks.det gjorde til at den ikke ville starte.

Oii... Jeg har tenkt på om det var en ledning som var løs bare.. men ja, det er snakket og gjetttet på om det er svinghjulsensoren, eller en liten bit inne i selve fordeleren (eller var det forgasseren...) Husker faktisk ikke, men jeg skal sende en sms til han jeg er tante til og be ham sjekke disse ledningene som du skriver om, for jeg vet ikke om han har sett akkurat på dem. Jeg skal forklare hvor disse ledningene ligger, du mener på passasjersiden, ja?

Hvorfor kaller du den siden for "torpedoveggen?"

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #6 på: Ti.,14,August,2007,19,33 »
Torpedovegen er vegen melom motorrom og kupeen :)
« Siste redigering: Ti.,14,August,2007,21,34 av Herman »

Utlogget astrid i hedmark fylke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #7 på: Ti.,14,August,2007,20,26 »
Torpedovegen er vegen melom motorrom og kupee :)n
[/quote

Lurer på h v o f o r  dette navnet?

Jeg forbinder navnet torpedo med noe helt annet enn en vegg mellom motorrommet og kupeen? Er det fordi man i frustrasjon kan få lyst til å torpedere dette området når ingenting funker, man har lett i dagsvis, forsøkt alt, brukt sin tid og tålmodighet? :O)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #8 på: To.,16,August,2007,13,14 »
...Er det fordi man i frustrasjon kan få lyst til å torpedere dette området når ingenting funker, man har lett i dagsvis, forsøkt alt, brukt sin tid og tålmodighet?... :O)
Det er vel ikke derfor, men det var et godt forslag.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #9 på: To.,16,August,2007,14,25 »
Hvor i fylket står Jeepen? Det er en fordel å skrive litt info i profilen din. Det kan gjøre det enklere for enkelte å hjelpe.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget astrid i hedmark fylke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #10 på: Ti.,21,August,2007,20,59 »
Har lest mye på diverse forum i det siste om dette siden jeg hadde lignende problemer på min.
Det som går igjen som feilkilde er en sensor som kalles crankshaft position sensor. Denne sitter akkurat i overgangen mellom motoren og girkassen på oversiden og er et lite "#!%#!"!%#"!¤ å komme til å bytte. man får visst ikke noen feilkode med diagnose utstyr på, men skal gå an å måle med ett godt multimeter. Jeg hadde ett billig biltema multimeter og dette klarte ikke å måle lav nok AC spenning. derfor endte jeg opp med å bytte min selv om det ikke var nødvendig (var coilen som hadde gått).
Se nesten nederst på denne siden for mer info.
http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm

Du har helt rett, det er crankshaft position sensoren som er gåen, og det kommer på snaut fem tusen å reparere, og det tar fra en og en halv til to timer, fortalte han på verkstedet meg.

Eller så har jeg aldri vært plaget med noe med denne jeepen, jeg leser her på forumet mange merkelige ting folk har med sine biler, og da er jeg bare heldig når det gjelder min, så da kan jeg med letthet sette den til salg på nettet etter den er ferdig på verkstedet og samtidig tatt eu-kontrollen. Det akter jeg nemlig å gjøre, for det er helst mannfolk som kan ha gamle biler, damer trenger nye biler som det bare er å putte nøkkelen i tenningslåsen og kjøre og kjøre.. Snaut nok fylle drivstoff.   :-[

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #11 på: Ti.,21,August,2007,22,38 »
Saaataaan!
Den prisen var jo helt latterlig. jeg betalte 350 kr (770 hos forhandler og 17 dager leveringstid)for ny sensor på aarnes bildeler og det tok ca en time å bytte den. Er litt keitete jobb da du helst bør slippe ned traversen for å komme til og du trenger skralle og lange forlengere for å komme til. Du kjenner ikke noen som kan hjelpe deg mot noen kalde pils da? da bør du ende på en total kostnad på under 500 kr, avhengig av hvor mange øl som går med ;D

Utlogget astrid i hedmark fylke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #12 på: To.,23,August,2007,12,27 »
Saaataaan!
Den prisen var jo helt latterlig. jeg betalte 350 kr (770 hos forhandler og 17 dager leveringstid)for ny sensor på aarnes bildeler og det tok ca en time å bytte den. Er litt keitete jobb da du helst bør slippe ned traversen for å komme til og du trenger skralle og lange forlengere for å komme til. Du kjenner ikke noen som kan hjelpe deg mot noen kalde pils da? da bør du ende på en total kostnad på under 500 kr, avhengig av hvor mange øl som går med ;D

JOda, jeg har en i familien som påtar seg å reparere biler, han er veldig flink og han har et veldig godt verksted og utsyt, det har han, men ettersom bilen ble fraktet derfra med kranbil, for at verkstedet skulle peile hvor feilen lå, og de fant,- så er det neppe en enkel jobb å få bilen fraktet tilbake, da det er noen mil er det "derfa og dit". Blir sliten av en fjerde gangs frakt på bilen.
Jeg får verkstedet til å gjøre jobben, den står jo der og har blitt peilet, og de tar også eu-kontrollen på den. Jeg vet jeg må skifte frontlykta, for det var en trailer som kom meg i møte og dermed ble det steinsprang i frontlykteglasset, og fuglene vet hva verkstedet skal ha for å sette i ny lykt, er det ikke mulig bare å skifte glasset da, huff..  og jeg  selger bilen etterpå, dette har vært det ene problemet, ellers kjennes den helt topp ut, men den er gammel, og det er bedre for meg å få nyere bilmodell.
Skal man ha gammel bil bør man ha innsikt i å reparere, det eier jeg ikke, men jeg kommer til å savne jeepen, den har vært trofast hele veien uten noe form for tull. Trygg, god og sikker bil, så langt, men ettersom den hadde denne feilen, betyr det nok at det kommer flere saker som må skiftes etterhvert som årene går, naturlig nok, og det fer for slitsomt for meg. Er egentlig spent på eu-kontrollen hva den forteller, om det bare er glasset i lykta, ellers har det vært topp og uten feil hver gang tidligere.

Ja, jeg er ganske så betuttet når jeg ser hva  du har klart å få til med den prisen du oppgir og ser hva jeg må ut med når jeg ikke kan noe med jeep, heldig du som har innsikt og tid, og ikke er av den som bare putter nøkkelen i låsen og ikke vet mer, enn det. :O) Jeg må punge ut jeg, om jeg vil eller ikke på grunn av at jeg har ikke innsikt i biler og slike ting som hører med.

Du kjøpte deler på Årnes, sier du, jeg vet ikke hvem der som har deler til jeep på Årnes, men det er mange steder i norge som heter Årnes tenker jeg så det trenger jo ikke være akkurat det stedet jeg tenker på, at  du mener når du skriver Årnes. 

Gratulerer med at du visste hva som var feilen, tommelen opp og  stå på! :O)

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #13 på: To.,23,August,2007,12,57 »
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: min jeep cherokee jambori
« Svar #14 på: Ti.,28,August,2007,00,56 »


Lurer på h v o f o r  dette navnet?

Jeg forbinder navnet torpedo med noe helt annet enn en vegg mellom motorrommet og kupeen? Er det fordi man i frustrasjon kan få lyst til å torpedere dette området når ingenting funker, man har lett i dagsvis, forsøkt alt, brukt sin tid og tålmodighet? :O)

Denne veggen tar imot motoren ved en krasj. Motoren kommer da som en torpedo mot veggen og blir presset ned og under bilen....

Om du ikke gidder å flytte bilen for å spare 3-4000,- kan du jo kjøpe delen på Aarnes og be verkstdet der bilen står skifte den på timebasis. 5000,- er grov overprising.....
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten