Skrevet av Emne: Meget liten kraft i bratt bakke, etter 3.1td motor overhaling?! Noen tips ???  (Lest 3338 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Hei, ser ut til å ha lykkes med en liten overhaling av motor i min Grand Cherokee 3.1td 2001 modell. Har byttet sylinder topp nr.5, og simring i bakkant av veiv, samt naturlig tilbehør som pakninger, støtstenger og bolter.
Motoren går meget pent, og alle tidligere "sykdomsdiagnoser" er borte.  :)
MEN, selv om den går fint med hjulene i ro, er det noe som sier stopp, når jeg forsøker å kjøre den opp en forholdsvis bratt bakke. Den siger opp på rundt 2000 omdreininger(automat), uten at det hjelper med et forsøk på å skifte til 1. gear. Indianeren kryyyper sakte oppover??
Jeg venter på en av de to temp. følerne i sylindertoppene. (Skadet den ene ved utheising av motor. litt utålmodig  ;D )
Har googla litt om problemet, og når jeg tar av vacumslange til westergate, og ruser opp motor, registreres ikke vacum i slange til vacumklokka!! Det måles god vacum fram til el.ventil som er skrudd fast på innerskjerm ved exp. tank for kjølevann, men den ser ut til å ikke åpne for vacum til westergate.
SÅ,...kan den ene manglende temp. føleren være årsaken? Får ingen feilmelding ved 3 ganger "nøkkelflipp", men "gauge"lampa lyser ved oppstart.(som naturlig er, når signal uteblir.)
Hadde håpet å få med meg Cherokee`n på reinsjakt til tirsdag,.....så veldig takknemlig for tips, erfaring og utbedring av lignende problem.  ??? ???
hilsen fra Tore. Hønefoss.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
Jeg ser jeg skriver westergate ventil, men det er vel "EGR" ventilen jeg sikter til. Jeg ser i andre tråder, at det nevnes turbo, men tror ikke den har gått noe særlig mens jeg har overhalt motor? ;D
Og mistenker derfor en bryter eller føler et sted. Jeg senket gearkasse under prosessen, og kan ikke si sikkert om det er noen kontakter eller følere i dette området som kan være påvirket? Lurte litt, under montering, på slangen som ender opp i en type plastpropp, men dette er vel bare en lufting fra gearkassen, og skal bare festes i opphenget sitt, på en av boltene til konverterhuset?
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget EP Cherokee

• 258 CID
  • *
Hei. Jeg har akuratt det samme problemet på min, høres det ut som. Min har låst seg i 3 gir.. Derfor der den svak i lav hastighet. Fikk det etter motorvask. Har renset alle kontakter og følere, byttet olje uten at det hjalp. Har snakket med flere jeep kyndige folk og de sier det samme alle sammen, bytt magnet solenoider i kassa. Sitter over filteret. 3 stk og bytt alle. Skal få hentet de på mandag og bytte de da. Dette er visstnok ett kjent problem. Håper dette ordner seg da.

Mitt tips...

Er den normal i revers ?

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
Hallo EP, har ikke forsøkt revers, men det burde være en smal sak.
skal uansett, melde tilbake her på forumet, enten det er tips fra forum eller andre. Heller litt til teorien om tempfølere, da alt var ok FØR jeg løftet ut motor!
kommer tilbake,....

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
Hei igjen,
da har "høvdingen" tilbakelagt rundt 600 km. siden siste innlegg.
OG,...jeg har funnet ut, at det er liten vits, i å forsøke å kjøre uten tilstrekkelig med diverse følere som FUNGERER !
HADDE en deffekt oljetrykksensor, og en temperaturføler. Utålmodig som jeg var, forsøkte jeg mye, i påvente av deler fra USA. Jeg manglet til slutt bare føleren for oljetrykk, og kjøpte en brukt fra en 4,7 L., som også passer til min 3.1 td.
Det var spennende og starte, og sjekke draget i brattbakken;....det funket !  ;D
Dermed gikk turen til fjells. Ikke ALT var ok, men tror jeg har funnet ut hvorfor den fremdeles bli FOR varm i bakkene. Tror nemlig at radiatorvifta(som er sjekket,...og i orden), ikke starter når den skal? Etter jobben med å bytte en sylindertopp, ble det ikke tatt noen sjangser. Brukte laaaaaang tid på enkelte bakker til fjells. Å kjøre kun på 1. gear hjalp mye. (kostet sikkert mindre energi.)  8)
Vil løse vifteproblemet, regner jeg med, men vil takke for et fint forum med stort sett ALT en Jeep eier trenger å vite, for å løse problemer.
Vil gjøre hva jeg kan, for å bistå andre, som måtte lure på ting og tang. Har foresten blendet EGR ventilen med en tilpasset metallplate, og en tilskåret ny pakning.  ;D Lyktesett; front og bak, er kjøpt fra USA. Bruker originale pærer.  ::)
Takker for god bistand, jeg har spart flere titalls tusinger, og mange unødvendige problemer. :) Vil nok lese mye på dette forumet, selv om jeg er vell i havn, etter min motor overhalingen.
Tusen takk,....
Hilsen Tore.
Hønefoss.
« Siste redigering: On.,27,August,2014,23,13 av tokvam »

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Du er sikker på at det er EGR ventilen du har blendet og ikke veivhusventilasjonen ?  :P
Du skrudde av EGR og blendet den ?

Jeg koblet bare fra vakumledningen til EGR-ventilen, det skal vel normalt være nok.
Men jeg hadde en Citroen XM 2.1 TD en gang, som begynte å ryke noe veldig svart og gikk dårlig, og da var EGR-ventilen defekt og stod åpen hele tiden.
På min neste XM blendet jeg røret fra EGR opp til innsuget (langt rør).

Her EGR-ventilen på min WJ (tror jeg da):
« Siste redigering: To.,28,August,2014,20,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
Helt riktig teerex,
 løsnet skruene til EGR inn mot innsug, og plasserte en blending(som nevnt). Lot vacumledning sitte som den gjorde, men stoppet dermed ventilens tilførsel av feit eksos inn i innsuget.    Riktig. ;-)  ?
Takker deg for øvrig, for god bistand, og mange nyttige fornuftige innlegg om andre ting på forumet. Du har hjulpet mange! Skal også forsøke å bistå så godt jeg kan, når jeg vet hvor nyttig det kan være med litt hjelp. Regner med du fikk med deg hvordan jeg varmet motor under tiltrekk av sylinderbolter? Sparte mye kronglete arbeide,....håper jeg?
Skal etterhvert teste ut et hydrogensystem, og melde tilbake,.....selvsagt!
Takk til deg, og ikke minst Lars Kristian.  ;D ;D
« Siste redigering: Fr.,29,August,2014,02,50 av tokvam »

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Asmy her fikk visst ikke helt til å blokke EGR med blendingsplate.. var det vrient ?

Se reply #3 her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8451.msg70800.html#msg70800

Gratulerer forøvrig med vel utført motorjobb  :)

Ooops der ble klokka 4 på natta.. jaja. :P
« Siste redigering: Fr.,29,August,2014,04,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
Ja, det blei litt seint, så jeg "tryna i puta".
Nei, det var ikke vanskelig, løsnet og tok ut skruer som nevnt, og fikk litt avstand til å stikke i mellom blendingen som tidligere fortalt. Bare å passe på at hullene i blendingen er i overensstemmelse med hull for skruer. Ikke problemer !!
Hilsen Tore.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Det beste er vel å både blende av, og nappe av vakuum slangen.
Så slipper eksostrykket og stå å stange der uten grunn  :)

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
Enig i det Teerex,
har plugget vacumslangen i tillegg.
For øvrig, fungerer alt meget bra etter "overhalingen". Motoren er virkelig behagelig å høre på. Fikk litt problemer med treg start, men satte inn glødeplugger fra "mine gamle" topper, og nå ivrer den etter å komme i gang, når jeg tar i nøklene. ;D
Har hvert litt rar i styringen, som mange andre også skriver om, men har smurt opp bevegelige ledd i styring, strammet litt på snekka, og mye, mye mere behagelig på veien. Bare vellstand,... ;)
En fin dag til deg !
Tore.