Skrevet av Emne: Klakke/knekkelyd i sving, 1994 Grand Cherokee  (Lest 2365 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Lassenet

• 258 CID
  • *
Klakke/knekkelyd i sving, 1994 Grand Cherokee
« på: On.,30,Juli,2014,14,46 »
Jeepen min, en 1994 Grand Cherokee, har i de siste månedene fått en økende "knekkelyd" fremme ved skarp sving.
Desto skarpere jeg svinger, desto høyere "knekker" det (Lysmessig)
Ved vanlig kjøring i trafikk, og rundkjøringer så er det ikke nok sving til å gi denne lyden.

Det er kun hvor jeg svinger mye i sakte hastighet, ved parkering, usving og når jeg snur i gårdsrommet.

Hva er det som kan forårsake denne lyden, og hvordan fikser jeg det?

Utlogget KO

• 304 CID
  • **
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Klakke/knekkelyd i sving, 1994 Grand Cherokee
« Svar #1 på: Ma., 4,August,2014,13,17 »
Første jeg ville sjekke er drivknutene foran  ved hjulene.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #2 på: To., 7,August,2014,22,10 »
Det begynner med klakkelyder ved full sving, for etter en stund å lage klakkelyder når du kjører vanlig, høres spesielt ved sakte fart (20 km/t) Klakk---klakk---klakk. Du har det som kalles CV ledd framme, ikke kryss. Grand Cheroke har det. Pga. mer smooth bevegelse, også en dyrere løsning, så er også GC en mye dyrere bil enn Cherokee.  Å bytte de kulene er ikke en "hvem som helst" jobb. Lettere å bytte aksling. Om støvmansjetten ytterst på akslingen er hull i har du mest sannsynlig funnet årsaken. MEN. Det kan gå laang tid fra knakkelyder ved full sving på gårdsplassen til knakkelyder under kjøring. Hadde det på min, og det gikk over et år, samt at jeg brukte bilen offroad også. Da ble lyden merkbar høy, men kom meg fint fra Rena til Bergen samt kjørte en stund til.  ;D Kikk på disse linkene. Engelsk og amerikansk, men det går vel bra.

http://www.samarins.com/glossary/cv_joint.html
http://autorepair.about.com/library/a/1i/bl783i.htm
https://www.youtube.com/watch?v=Yugt8zYfz_o
« Siste redigering: To., 7,August,2014,22,19 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget jeepster73

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Ti.,12,August,2014,16,02 »
Er ganske rimelig med komplette cv-akslinger, mener jeg betalte rundt tusenlappen for komplett aksling hos Sarpsborg motor. Forholdsvis enkelt å bytte også,
hvor holdbare de er vil fremtiden vise dog...

Jeg har forholdsvis nye cv-akslinger, nye lager og bærekuler -og får fortsatt et enkelt knakk i ny og ned ved sterk sving, særlig hvis jeg svinger hardt og ene hjulet går over f.eks. en hump. Har ennå ikke funnet ut eksakt hva det er, men ZJ'en lager mye underlige lyder...

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #4 på: On.,13,August,2014,09,10 »
Skal man høre etter alle lyder og engste seg for hver lyd på en gammel ZJ, blir man som hypokonderen.  :) Men det er selvfølgelig viktig å skille ut de "viktige" og " kan bli dyrt" lydene fra alle de andre. Det gjør man etterhvert når man  kjenner bilen.  :)
OG, trådstarter, Lassenet. Det er jo litt ok å få respons på tilbakemeldingene, og utviklingen.  :)
« Siste redigering: On.,13,August,2014,09,13 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8