Skrevet av Emne: 2.5 liter eller 4.0 liter???  (Lest 2511 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget paalaase

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
2.5 liter eller 4.0 liter???
« på: Ti., 1,Juli,2014,19,27 »
Hei!
Er flunkende ny på dette forumet, skal også bli flunkende ny eier av Jeep! Endelig!!! Men jeg er forsatt litt i tvil på hvilken motorstørrelse jeg skal velge......er 2.5 literen like driftsikker som 4.0 literen?
Håper på raskt svar da jeg må handle relativt raskt av personlige årsaker.

Hilsen Pål

Utlogget Wranglerpus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
  • Wrangler 4.0 L - Durango 4.7
Sv: 2.5 liter eller 4.0 liter???
« Svar #1 på: Ti., 1,Juli,2014,20,21 »
hei, er ikke helt nøytral, har selv 4 liter. men den rekkesekseren går mange v8'ere en høy gang. den 'maler' som en katt med litt last i bilen. du har en relativt høy kubikk med lavt uttak av hk. resultatet er en bil som også kan trekke en tilhenger uen at motoren overbelastes. amerikanerne har et uttrykk: there is no substitute for cubic inches. jeg vil si det er sant. bruker litt bensin, selvsagt. lykke ti!   ;D
PS se samme tema beskrevet i YJ forumet av ALPINA i 2012, se side 2 nedenfor. DS
« Siste redigering: Ti., 1,Juli,2014,20,33 av Wranglerpus »
Wranglerpus  - 95 Wrangler 4.0 L -  02 Dodge Durango SLT 4.7

Utlogget paalaase

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: 2.5 liter eller 4.0 liter???
« Svar #2 på: Ti., 1,Juli,2014,20,32 »
hei, er ikke helt nøytral, har selv 4 liter. men den rekkesekseren går mange v8'ere en høy gang. den 'maler' som en katt med litt last i bilen. du har en relativt høy kubikk med lavt uttak av hk. resultatet er en bil som også kan trekke en tilhenger uen at motoren overbelastes. amerikanerne har et uttrykk: there is no substitute for cubic inches. jeg vil si det er sant. bruker litt bensin, selvsagt. lykke ti!   ;D

Takk for svar  :)
Min far har og har hatt 4 liter sekseren, så den kjenner jeg godt til :-)  Har sett en pen med 2.5 liter, men har null kjennskap til den motoren ift driftsikkerhet, forbruk etc.

Utlogget Wranglerpus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
  • Wrangler 4.0 L - Durango 4.7
Sv: 2.5 liter eller 4.0 liter???
« Svar #3 på: Ti., 1,Juli,2014,21,08 »
hei, svarte vel ikke på det du spurte om. jeg vet at 4 literen er god, har kjørt 120 tusen uten noe som helst. beste bilmotor på noen bil jeg har hatt. kjøpte bilen ny i 95. 2,5 liter kjenner jeg ikke. men har hatt 3 stk 4 cyl biler europeisk. ikke helt det samme, nei. :-\
Wranglerpus  - 95 Wrangler 4.0 L -  02 Dodge Durango SLT 4.7

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: 2.5 liter eller 4.0 liter???
« Svar #4 på: On., 2,Juli,2014,11,00 »
2,5 l eller 4 l, ??
Helt klart at 4l er best bådede med hensyn til effekt, dreiemoment og slitasje og trivsel langs veien, men 2,5 l er ikke noe dårlig valg heller.
Motoren er nesten like driftsikker som 4ern. Solid støpejern konstruksjon med driftsikkert injection system. Får den et oljeskift i ny og ne og litt stell ellers, holder den like lenge som resten av bilen. Kan ikke sammenlignes med en Europeisk lettvekts motor.
En fordel med 2,5l ern er at med mindre motor slites resten av bilen litt mindre, så den holder kanskje litt lengre også.
Merker selvfølgelig på landeveien at den ikke er fullt så sprek som 4l en, særlig hvis du setter på større dekk uten å gire om diffene, men den holder fint følge med trafikken.
Klarer seg også fint offroad her i Norge hvor det er viktigere å krype frem mellom steinene enn å bruke mye effekt for å komme seg opp store sanddyner.
Forbruket er vel kanskje litt mindre er 4l ern, men forskjellen har vel mere å gjøre med den som sitter i den andre enden av gasswiren. Det er klart at har man flere krefter å bruke så bruker man dem også. Drivstoff forbruket er vel det minst viktige for total kostnadene, viktigere å ha en bil man trives med.


Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
2.5 liter eller 4.0 liter???
« Svar #5 på: On., 2,Juli,2014,19,02 »
Og når du ser hva en TJ med 4L koster sammenlignet med 2.5L er valget ganske lett :)
1996 Jeep ZJ

Utlogget paalaase

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: 2.5 liter eller 4.0 liter???
« Svar #6 på: Lø., 5,Juli,2014,18,58 »
Har landet på en 4.0 liter! Får den på torsdag i kommende uke!!!! Stor glede!!!!!