Skrevet av Emne: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.  (Lest 5012 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #15 på: Sø.,27,Juli,2014,01,16 »
Hei KnutNor,
den har passert 216K nå. Byttet simringen i dag, som jeg la i fryseren i går. Gikk greit å få den på plass i dag, men lurer litt på hvor påkrevet det er å MÅTTE bytte festebolter til adapterplate, og videre de som fester konverter, når jeg kommer så langt? Noen som vil uttale seg?  Husker i "hine hårde dager"; vi byttet da aldri bolter, hverken her eller der,....og det holdt! hadde på litt "lock-tite", og dro det til. Opplevde aldre at noe løsnet. ;D Men mulig "brukte" bolter ryker letter når en skal dra moment? OG, en ting til, har alle dere som har skifter topper/pakning, varmkjørt en gang før ny "løsne og dra til" prossedyre ? Rimelig trangt å ta av toppdeksel, og deretter gjøre tiltrekket som skriften sier,.....eller ?
Ville hvert fint om noen hadde noen formeninger om dette.
Hilsen Tore,  Hønefoss.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #16 på: Sø.,27,Juli,2014,19,49 »
Åja det var ikke så veldig langt, men det er vel sånt som kan skje med disse motorene fra ca. 200k og oppover... Gode motorer er dem fordet ihvertfall.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #17 på: Sø.,10,August,2014,18,15 »
Motor på plass, og testet. Så langt meget bra, nårjeg får byttet oljetrykksføler.
MEN,...et tips angående "varmkjøring" før siste tiltrekk av bolter. Som de fleste vet, er det rimelig knotete i bakkant på motor, når den står i bilen.
Derfor rigget jeg meg til, med gardintrapp og kokeplate, og en stooor vannkjele. Koblet vannslange til vannkanal på toppen, blendet alle utløp, unntatt ett, som endte i en vannbøtte.
Så startet jeg å koke vann, og med hevert, kjørte jeg varmt vann gjennom motor. Jeg strupet på utløp, for å nyttegjøre det varme vannet. Før kjelen var tom, slo jeg vannet opp i kjelen på nytt. Stengte utløpet, og varmet på nytt. De siste literne i kjelen, før jeg varmet på nytt, stengte jeg inne i motoren. Når vannet på nytt var på kokepunktet, åpnet jeg på retur, og slapp vannet sakte gjennom motor. Dette gjenntok jeg flere ganger, og til slutt var motor såpass varm, at  jeg ikke kunne holde hånden på motor. Den var "varmkjørt"!
Lot den kjøle seg gjennom natten, og gjorde ettertrekket dagen etter. Da sto motoren på en pall, og lett å arbeide med. Hensikten med varmkjøring, er kun å få metallet til å utvide seg, og deretter trekke seg sammen, og jeg valgte å gjøre det på en enklere måte, ......tror jeg ! ;D
Takker for tips under veis,....
Tore. Hønefoss
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget roar aa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #18 på: To.,10,Desember,2020,06,55 »
hei kan jeg spørre hvor lang tid du bruket for å få ut motoren
mye jobb hvor er best å starte
roar

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #19 på: Fr.,11,Desember,2020,00,30 »
hei kan jeg spørre hvor lang tid du bruket for å få ut motoren
mye jobb hvor er best å starte
roar

Ta en titt på disse russiske videosnuttene i mitt innlegg fra 14. oktober  :)

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7828.0.html

Ellers er det naturligvis relativt mye jobb hvis man ikke har gjort lignende før, og ikke har proffe fasiliteter tilgjengelig.
Så kommer jo mye an på det da. Ellers er det jo framgangsmåter i servicemanualen.
Skal du ha motoren inn igjen også?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget roar aa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #20 på: Fr.,11,Desember,2020,07,03 »
ja motorbytte i tilfelle