Skrevet av Emne: WK erfaringer  (Lest 2474 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
WK erfaringer
« på: Ti.,17,Juni,2014,22,23 »
Har hatt en 2001 mod. WJ i 6 år og vært veldig fornøyd med den.
Den hadde V8 , gassdrift og var kraftig og god og noenlunde rimelig i drift.
Nå er den solgt og jeg lurer på om det er noen WK eiere som kan dele av sine erfaringer med å eie en slik bil.
Antar det er en del forbedringer i forhold til den WJ jeg hadde før.

Tenker 2005-2007 mod med lavest mulig km. men ser at det er flere rundt 120.000km.
Er det noe problem med slik kjørt lengde? Skulle kanskje funnet med lavere men det er ikke så mye å velge i.
Forskjell på Limited/ Overland?
Kjente feil?


Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: WK erfaringer
« Svar #1 på: Fr.,20,Juni,2014,17,40 »
WK er en helt annen maskin enn WJ. Jeg har selv byttet til WK og, selvom det ikke er mer enn to måneder siden, er jeg svært fornøyd med valget. Jeg gikk fra en straight-five VM diesel (italiensk båtmotor) til en CRD med Mercedes 3 liter V6. Nydelig motor. Kraftfull (218 HK) og stillgående. Selve bilen er mer luksøriøs enn WJ, men det frister ikke å kjøre offroad med den. En luksusbil.

Om jeg skulle kritisere noe, så er det "skinn" setene. Dårlig valg av materiel. Ugforståelig at Daimler Chrysler måtte prøve å spare noen lusen EURO med å bruke halvparten skai på setene. Det blir fort sliten.

Eller .... kjempefornøyd.

Utlogget akg

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: WK erfaringer
« Svar #2 på: Ma.,12,Desember,2016,12,45 »
Hei

Hva er erfaringene på WK til nå?

Er ikke så mange på veiene, men virker som solide biler. Går en sånn her i bygda hvor jeg bor.

Ligger ute for ca 250-260.000 på finn.no for 2005 modeller

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WK erfaringer
« Svar #3 på: Ma.,12,Desember,2016,16,41 »
jeg har kjøpt en 2005 wk i sommer,kjører daglig med den er kjempefornøyd
byttet til bilstein dempere,bilen ble mye fastere i understellet .var litt myk med orginale dempere.
skiftet bærekuler og foringer i nedre bærebru. og stabstag foringer pga donkelyd i forstilling.nå er lydene helt borte.
ellers ingen feil eller problemer, super bil nå km stand ca 207000 km.fin motor lyd og krefter i massevis.har hatt jeep zj og wj før ,denne er  helt annen bil
my mere moderne og presis på styring,ett minus er jeg savner setene i wj i ekte skinn .wk har seter i kunst skinn.  løp å kjøp

Utlogget akg

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: WK erfaringer
« Svar #4 på: Ma.,12,Desember,2016,21,03 »
Ok. Greit å høre erfaringer.  Høres jo bra ut.
Lurer på om det er spesielle ting å være obs på når
man skal kjøpe disse brukt.

Kom bra ut i denne testen i 2008:

"Konklusjon

En Jeep er og blir en Jeep. Den har mye til felles med mange av de nevnte konkurrentene, men det spesielle med denne bilen er at den er en real terrenggående bil som er relativt lettbent og lettkjørt på vei. Den befinner seg dermed på en måte midtveis mellom tyske premium-SUVer og britiske eller japanske erke-terrengbiler. Et kompromiss som vi synes er tiltrekkende - men det nødvendige budsjettet faller tungt for hjertet selv om vi får alt det det er "kjekt å ha" på kjøpet. Altså en bil for kjennere, men særs vel bemidlede sådanne."   

Kostet 953.000 kr den bilen de testet 

http://www.dinside.no/motor/test-jeep-grand-cherokee-overland/63640158
« Siste redigering: Ma.,12,Desember,2016,21,05 av akg »

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WK erfaringer
« Svar #5 på: Ma.,12,Desember,2016,23,06 »
et stort pluss med disse jeepene er at du får tak i billige reserve deler.
Mercedes motor og girkasse er også et pluss veldig driftsikkert
du bør kikke nøye under bilen etter rust,bilene er ikke antirust behandlet av importør.
den er sink behandlet fra fabrikk ,men det holder ikke på norske salt veier
tektyl eller annen antirust behandling bør gjøres ,hvis ikke forrige eier har gjort det.
ellers er bilen grei å skru på,og har ikke mere feil enn andre bilmerker
« Siste redigering: Ma.,12,Desember,2016,23,13 av fiskern »

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: WK erfaringer
« Svar #6 på: On., 1,Mars,2017,22,04 »
Hei Folkens. Jeg hentet hjem "ny" bilen, en WK-05 på mandag. Gått "bare" 172 000km. Faktisk den sølvfargede som ble testet hos Din Side i 2005:
http://www.dinside.no/motor/test-jeep-grand-cherokee-30-crd/63607189
Har nå kjørt 2001 WJ 4,7 med propan i 2,5år. Den begynte å få støy i driverket og varmeapparatet var grådig på varmen. Med 280 000km og avhengig av bil i jobben, så var det vel på tide med en oppgradering.
Drivstoffutgiftene vil faktisk øke litt med 3litersdieselen, savner dessuten draget og lyden som v8ern hadde. Men det er vel snakk om tilvenning.
Undres på om QD2 kan være dårligere enn QD. Har akkurat testa den opp hyttebakken, med negativt resultat. WJ'en kom nesten alltid opp, sist på søndag med 30cm tørrsnø. Litt mildere idag, -2c, samme snøen, med sporene tydelige etter søndagens bragd med WJ..
WK'en dro seg stadig ut til sidene og stoppet. Samme Nokian dekk, men 225 kontra 245 samt tyngre bil kan gjøre utslaget, samt at snøen var litt krammere. Når det er sagt, jeg trenger Jeep for å komme meg opp til hytta, har der en ekstremt utfordrende vei, har ennå ikke funnet et bedre alternativ som også fungerer til daglig bruk.
Noen med erfaringer fra WJ kontra WK/XK når det gjelder snø/is i kombinasjon med bratt motbakke?
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: WK erfaringer
« Svar #7 på: Fr., 3,Mars,2017,17,25 »
brede dekk er ikke bra på vinterføre.