Skrevet av Emne: ZJ 4l eller 5.2 V8  (Lest 4954 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jijensen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #15 på: Sø.,27,Juli,2014,17,50 »
Da her jeg shoppet bil :) Ble -94 mod GC V8. Veldig gøy bil å kjøre, og forbruket overraskende lavt! Lurer litt på vedlikehold nå. Fett i nippler, noe som skal smøres/oljes eller behandles på noe vis?? Har også en vibrasjon i bil, kjennes ikke i ratt. Ikke noe verre ved brems eller pådrag. Blir litt verre og bedre alt etter veistandar/svinger, men er konstant. Skal sies det står dekk som er produsert i 2004, om det er en faktor :s Fornøyd med bilen og blir gjerne mere Jeep fremover, bare litt nyere ;)

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #16 på: Sø.,27,Juli,2014,17,54 »
gratulere :) Bilder av bilen?
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget jijensen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #17 på: Sø.,27,Juli,2014,18,13 »
Slik :)

Utlogget olechr_larsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #18 på: On., 1,Oktober,2014,20,01 »
er det lov å spøre hva forbruket var? vurderer jeep nå og er usikker på 4Leller 5.2L, dels pga forbruk og dels pga vedlikehold (fler plugger osv på V8)

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #19 på: To., 2,Oktober,2014,01,55 »
er det lov å spøre hva forbruket var? vurderer jeep nå og er usikker på 4Leller 5.2L, dels pga forbruk og dels pga vedlikehold (fler plugger osv på V8)

Jeg har eid begge deler. V8ern brukte ved min kjøring fra 1,9-2,5 l/mil på ren småkjøring. På langkjøring var jeg nede i 1,35 l/mil. Noe særlig lavere enn det er vanskelig å komme, for jeg kjører rimelig jevnt. Dog var det noe kuppert på de fleste av turene jeg hadde med den, selv om farta var relativt lav.Her var alle tenningsdeler nye, og bilen var i generell god stand. Limitedutgave. 94 mod.

I dag har jeg en 93 mod. Limited 4,0. Den bruker fra 1,5-1,65 l/mil på samme type kjøring som V8ern. Vil tro den bruker noe mer til vinteren kanskje. På langkjøring tusler den på akkurat literen omtrent, avhengig av fart.

Vedlikehold o.l går ut på det samme. 318 motoren er vel så solid som 4 literen, og den går penere med mindre støy. 4 literen minner mest om en traktor egentlig, selv om den har en grei karakteristikk. Det som ble avgjørende for meg var mest at tidlige 4 litere har AW4 automaten. Jeg skal bare ha en billig bruksbil som går og kan brukes til alt. Etter hva jeg har lest er AW4 den beste automaten i de bilene her (lik den som sitter i Cherokee), dernest 46RH som sitter bak 93-95 V8er og 5,9 literne (da som 46RE, elektronisk styrt), 44RE og 42 RE er ikke de beste automatene, men holder vel 250-300.000 km ved vanlig bruk og vedlikehold.

Utlogget olechr_larsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #20 på: To., 2,Oktober,2014,09,43 »
Det er sånn det er her og, dette blir en bruks bil som hovedsak skal gå til og fra jobb, og på hytta om vintern da v70'n ikke klarer bakkene (framhjulsdrift). Tolker det jeg har funnet ut at ettersom jeg ikke skal dra store tunge hengere og  ikke har behov for gromlyden fra 8'ern så klarer jeg meg med en 4 liter. Helst 93 modell da pga kassa. Takk for hjelp !  ;D

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #21 på: To., 2,Oktober,2014,17,46 »
Ikke alle ZJ'er med rekkesekser fra 1993 kom med AW4-kassa, bare de fra det første produksjonshalvåret.

Utlogget olechr_larsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #22 på: To., 2,Oktober,2014,19,31 »
Så jo det i en kommentar på på forrige side. Gjelder å se etter den O/D knappen på dashen da ved besiktigelse som det så flott heter.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #23 på: To., 2,Oktober,2014,23,44 »
Ikke alle ZJ'er med rekkesekser fra 1993 kom med AW4-kassa, bare de fra det første produksjonshalvåret.

Nja, min er produsert i andre halvdel av 1993 og har AW-4 kassa. 42RE kom etterhvert i 1993, men akkurat når er vanskelig å si. Uansett er det rimelig enkelt å finne ut.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #24 på: To., 2,Oktober,2014,23,47 »
Det er sånn det er her og, dette blir en bruks bil som hovedsak skal gå til og fra jobb, og på hytta om vintern da v70'n ikke klarer bakkene (framhjulsdrift). Tolker det jeg har funnet ut at ettersom jeg ikke skal dra store tunge hengere og  ikke har behov for gromlyden fra 8'ern så klarer jeg meg med en 4 liter. Helst 93 modell da pga kassa. Takk for hjelp !  ;D

Du klarer deg fint med en 4 liter om du bare skal flytte deg selv rundt. Selv om jeg syns V8 er å foretrekke av mange grunner :)

I dag har jeg kjørt 50 mil med Jeepen, og nullstilte kjørecomputeren før avreise. De første 26 milene var snittforbruket på 0.95 l/mil (dette er vel og merke bare målt med kjørecomputeren, men det gir en pekepinn, den pleier å være rimelig nøyaktig). stort sett cruisekontroll i 100-110 km/t. På turen hjem ble snittet 1.05 l/mil, samme hastighet, men noe mer kø og ikke så jevn hastighet. Tipper en V8 hadde ligget mellom 1.2-1.4 l/mil på samme kjøring.

Utlogget Bjorne

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #25 på: Ti.,14,Oktober,2014,10,37 »
Om det er folk som vurderer 4.0 mot 5.2 på grunn av vedlikehold , så skal 4.0 ha (ifølge Valvoline) 5,7 liter oljemengde og 5.2 V8 skal ha 4,7 liter. 1 liter olje mer på 4.0 tilsvarer disse to ekstra tennpluggene som V8eren skal ha, ihvertfall norske priser.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: ZJ 4l eller 5.2 V8
« Svar #26 på: On.,15,Oktober,2014,18,36 »
Om det er folk som vurderer 4.0 mot 5.2 på grunn av vedlikehold , så skal 4.0 ha (ifølge Valvoline) 5,7 liter oljemengde og 5.2 V8 skal ha 4,7 liter. 1 liter olje mer på 4.0 tilsvarer disse to ekstra tennpluggene som V8eren skal ha, ihvertfall norske priser.

Hvis det er så små marginer tror jeg en bør la være og heller kjøpe noe annet i stedet :)

Men, rundt 4 literen er det en tanke bedre plass og skru. Dog har V8ern en mye finere gange, og en helt annen kraftuvikling. Ellers tror jeg tilstanden har mer å si når bilene blir så gamle. Om man ikke skrur selv og kjøper deler fra statene spiller det ingen rolle med R6 eller V8, så lenge tilstanden er bra.