Jeg har faktisk eid en V8og eier i dag en R6.
Den største forskjellen med V8ern er jo kreftene kontra R6. Ved vanlig kjøring merker en ikke så veldig mye til det, men V8ern er merkbart mye stereke i bunn av turtallsskalaen. R6 motoren minner veldig om en europeiske R6, svak i bunn og trenger turtall. I allefall for en som er vant til amerikanske bigblocker. 318 (5,2) er en smallblock, men momentet i bunn gir mange HK som trengs for å flytte bilen framover. Forskjellen er merkbar, og veldig tydelig om du skal opp bratte stigninger eller trekke med deg ting.
Forskjellen i forbruk er for meg overraskende stor. Med dagens R6 kjører jeg på 1/mil på langkjøring og ca. 1,5-1,6 l/mil på blanda kjøring/ småkjøring der jeg bor. Med V8ern var jeg nede i 1,35 l/mil på langkjøring og aldri under 2 l/mil på blanda kjøring/småkjøring der jeg bor. Jeg har kjørt bla. Chevrolet Caprice som er en fullsize RWD på 1800-1900 kg med automat og alt dill og dall med V8 på det samme som R6 motoren til Jeep bruker, så jeg syns V8-Jeepen var veldig tørst med tanke på hvor liten en Grand Cherokee egentlig er.
Det positive med R6 motoren er jo hvis du har en tidlig 93 modell med AW4-automaten i stedet for Chryslers egne automater. RH46 automaten bak V8ern (fram tom. 95) er rimelig bra, men 42RH/RE automatene er ikke spesielt bra som etterhvert satt bak 4 literen. Du ser hva slags kasse det er ganske enkelt. AW4 kassene har ikke en egen O/D off knapp på dashbordet.
Når det gjelder hvilken motor som er mest driftsikker vil jeg nok si at det spiller liten rolle her. V8ern går penere og har mindre lett for å få noen ulyder. R6 motoren har faktisk en noe røff gange når kilometeren røyner på. Den gamle 318 blokka er nok vel så solid som R6-motoren. Begge to er imidlertid gammelt og amerikansk, og begge deler er i de fleste tilfeller utrolig bra.
Nå er imidlertid disse bilene såpass gamle at tilstand vel spiller en større rolle enn V8 eller R6, bortsett i fra om man skal bruke bilen mye til å trekke tunge lass da. Men til mitt bruk hadde jeg nok valgt r6, jeg har nok av andre bensinsluk, så at bruksbilen er nøysom er jo en fordel