Skrevet av Emne: Tikkelyder kald motor  (Lest 5936 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
Tikkelyder kald motor
« på: Ti., 8,April,2014,23,48 »
Min wj 4,7l V8 2001 mod. er snart gått 200.000km og har ingen ulyder. Så etter forrige oljeskift er det kommet tikking fra motoren når den er kald. Etter 2-4 km er lyden borte. Høres ut som noe ventilgreier. Har brukt Mobil 1 olje de siste årene. Noen som kan forklare hvorfor dette skjer, noen fare med dette,  og er det noe å gjøre med det? Additiver i olje? Erfaringer?

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
Sv: Tikkelyder kald motor
« Svar #1 på: Ma.,14,April,2014,12,20 »
Er det bare meg som har denne lyden ?
For meg begynte lyden plutselig etter oljeskift, og ikke noe som kom gradvis.
Har etter hvert skjønt at dette kanskje kan ha sammenheng med avleiringer i oljen over tid og delvis tette oljekanaler. Da er det typisk at også hydrauliske ventilløftere begynner å lage lyd sier de jeg har pratet med. Dette bringer oss inn på temaet om å rense motoren innvendig med ett eller annet produkt. Har nå i det siste fått høre om QMI, OMEGA, Pro-Tec etc, etc.

Spørsmålet er om det er noen som har erfaringer der ute med noen av disse produktene Gode/ dårlige.
Mange har også et produkt for behandling av motoren etter rens for mindre friksjon etc. men det er vel rensingen som skal fjerne skitt, og dermed også grunnlaget for tikkelyden.
Det lovers i hvert fall gull og grønne skoger når jeg leser om dette, men er det noen som har erfaringer der ute med å bruke dette??

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #2 på: Ma.,14,April,2014,14,30 »
Har renset motoren med seafoam og har i hvertfall ikke dårlig erfaring med det.

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ma.,14,April,2014,23,54 »
Fyll på 2dl diesel i motorolja før skift. La gå litt på tomgang 20min.
Så tapp ut olja og fyll på ny. Hvis dette ikke hjelper, ta et par hyppige oljeskift, kjør noen dager imellom bare. Da bruker du no billigolje, så fyller du heller på den olja du bruker til vanlig etter det. Husk at 4,7litern skal ha fullsyntetisk 5w-30 olje. Står i instruksjonsboka hva slags krav til tilsetninger den skal ha. Men de aller fleste fullsyntetiske oljene dekker kravet til jeepen idag. Jeg kjører forøvrig på mobil 5w-30 fullsyntetisk på min 4,7 og det fungerer veldig bra!

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #4 på: Ti.,15,April,2014,16,36 »
Istedenfor diesel så kan du helle på litt ATF +4 olje, den inneholder en del addetiver som renser opp.

Utlogget jensobents

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Ti.,15,April,2014,21,44 »
Hvorfor bruke diesel eller atf, når det finnes rensestoffer som funker glimrende i salg ? Kjøp evt fra Mekonomen og gjør som det står på flaska. Sikkert en løfter som henger ! Har brukt stoffet på alle mine motorer, og det kommer MYE guffe ut... Om du vil kjøre løpet helt ut, kan du behandle motoren med Omega oljetilsetning etter at du har renset den...

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #6 på: On.,16,April,2014,06,56 »
Som sagt, har brukt seafoam uten noe negativt. Den ene flaska er med lite kjørt motorolje som nettopp har hatt seafoam i seg og blitt kjørt en liten tur (den som er mørkest etter risting). Den andre flaske er olja jeg hadde i motoren etterpå og som ble kjørt omtrent like langt som den olja jeg tilsatte seafoam i.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/87802055/olje.mp4

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: On.,16,April,2014,08,09 »
Har lest mye om forskjellige metoder og stoffer disse siste dagene, og har omsider bestilt QMI motor rens og en QMI motor behandling med PTFE.
Helt sikker like mange synspunkter på dette som finnes forskjellige produkter, men nå skal jeg prøve dette når det en gang kommer i posten etter påsken.
Skal i hvert fall komme tilbake med erfaringene jeg får etterpå enten de blir god eller dårlige  :D
Det loves i hvert fall mye bra , men det gjenstår å erfare det selv.

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: Fr.,18,April,2014,21,00 »
Jeg har hvertfall negativ erfaring med de additivene da jeg selv har brukt de på en del hamle biler hvor det har tatt pakninger. Derfor diesel. For det tynner ut olja, det koster neste  ingenting og det skader ikke en gammel motor.
Ellers er det å plukke ut ventilløfterne og blåse de rein eller legge de i olje, eller rett og slett bytte de. Koster jo ingenting fra statene..

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #9 på: Fr.,18,April,2014,22,20 »
Ingen av additivene tar pakningene, problemet kan være hvis det er ett hull i en pakning som er tettet med dritt, dette kan løses opp slik at det blir en lekasje/større lekasje, men ingen av additivene løser opp pakninger så man får en lekasje som ikke har eksistert fra før. Hvis dieselen ikke løser opp dritt så er det jo ingen mening å bruke det, eller?

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Lø.,19,April,2014,12,38 »
Dieselen løser opp drit jo. Pluss at det er en billigere løsning enn disse såkalte rensemidlene.
jeg har jobba som bilmekaniker i 8 år og har basert mitt svar på mine egne erfaringer og hva produsentene av enkelte bilmerker forteller. mulig det fins noen som ikke er skadelige for gamle motorer men jeg ville hvertfal ikke tatt sjansen på det. men det er min mening og folk får gjøre seg opp en egen mening. Men da har jeg hvertfall delt hva jeg har erfart.

Utlogget jensobents

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: Sø.,20,April,2014,19,15 »
Motorrensen til QMI har jeg ingen betenkeligheter med, men teflontilsetninga er vistnok både så og så... Har sett og hørt selv at det funka på en slitt og bråkete manuell gearkasse, men på motorer sies det at teflonpartiklene løsner ved en viss temperatur. Omega tilsetning senker friksjonen men har ingen metalltilsetninger. Den som fikk meg til å prøve Omega, var en som drev fiskematforretning her. På en av farsemaskinene måtte de bytte vinkeldrev årlig, men når gearolja ble tilsatt Omega, varte samme drev 3 år...! Tilfeldig ? Neppe... Min svigermor fikk beskjed om at hennes 1600 Corolla, som var kjørt 150 000 km, var utslitt og måtte ha overhaling ettersom den brukte MYE olje. Vi peisa på motorrens i olja og behandlet med Omega. Resultat ; ikke mer oljeforbruk og motoren er stadig i bruk 5 år etter....!

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #12 på: Sø.,20,April,2014,21,31 »
hva slags omega stoff er dette

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #14 på: Ti.,29,April,2014,22,55 »
Da har jeg brukt QMI motor rens, etterfulgt av oljeskifte med QMI motorbehandling. ;D
Oljen skal da skiftes igjen etter bare 5000km, og da noen sa jeg burde prøve en annen viskositet så har jeg for øyeblikket Biltema delsyntetisk olje på.

Resultatet er at tikkelyden ved start av kald motor er redusert noe, men fremdeles tilstede.
Da jeg har gjort flere ting samtidig vet jeg da ikke hvilke av dem som har fungert i forhold til tikkingen ( motor rens, oljebytte, eller motorbehandlingen)
Ved varm motor er det ikke noe tikking eller annen støy, da summer den fint. Kanskje litt bedre en før, eller så bare synes jeg det siden jeg vet at det skulle fungert slik etter reklamens budskap :P

Ved neste olje skift skal det på en annen god syntetisk olje med den spesifiserte viskositeten 5W-30.
Skal også se over tid om forbruket går noe ned som følge av motorbehandlingen.

Hvilke erfaringer har dere andre om hvilke oljer som fungerer best på en 2001 mod. 4,7l Bensin motor?
Bilen kjøres på Vestlandet unntatt eventuelle ferieturer, og det blir hverken skikkelig varmt eller skikkelig kaldt gjennom årstidene.
-5 til +25 er normalt et dekkende temperaturområde for årstidene her. Kjørelengde er ca 25.000km pr år. og nå er den gått 201.000km. Sikkert mye meninger om dette . Er det store forskjeller, eller betyr det lite hva man velger i en daglig bruksbil.

Hadde sterkt ønsket å bli kvitt den tikkelyden da jeg lurer på å selge bilen til fordel for en nyere Jeep  ;D