Skrevet av Emne: Min 93 Grand Cherokee  (Lest 3909 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
Min 93 Grand Cherokee
« på: Lø., 8,Mars,2014,13,27 »
Liten oppdatering av min Grand Cherokee. Den er en 4 liter, AW4 automat og NP249 transferkasse, Dana 30 og 35 aksler og diffbrems bak.

Etter at jeg fikk den på tunet har alle oljer og filter blitt skiftet, fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger blitt skiftet. Delene (inklusive en ny coil, et sett ekstra med plugger, 3 ekstra oljefilter og noe annet småtteri) kom på 1000 kr hit (slapp mva. da jeg delte opp bestillingen i 2 og varene kom på under 200 kr fra rockauto). Mekonomen skulle ha over 4000 kr for de samme delene, samme med MECA. Legg til oljer for ca. 1000 kr, så nå bør Jeepen "kose seg igjen".

Den har en liten ulyd fra bakaksel når den må jobbe litt. Kanskje ikke så rart siden det omtrent ikke var olje der og den oljen som var der så ut som sølevann. Spørs om det ikke er pinjonglagrene som bråker da det kun er nå den må jobbe.

Eksosmanifolden er sprukket, så den må byttes, og da bytter jeg resten av eksosanlegget i samme slengen. Videre er det en del vibrasjoner på tomgang, men O2-sensoren får jo feil innput når manifolden er sprukket (vil jeg tro) da den drar i seg luft utenfra. så den går nok noe fett egentlig, og eksosanlegget ligger nedpå stabstaget bak så jeg.

Bremsene hang på litt til å begynne med, men det har faktisk gitt seg, smører opp dette igjen til sommeren.

Bilen har en vibrasjon med fremre mellomaksel påkoblet. Tar jeg den av forsvinner alt. Tror det er selve mellomakselen, men er ikke helt sikker. Kjenner ingen slakk på utgående aksler fra transferkasse eller inngående på foraksel. Men kan jo aldri vite helt sikkert. Burde egentlig lånt meg en mellomaksel(en som man vet er i orden) for å finne ut om det er selve mellomakselen som er problemet eller om det er noe annet. ca. 1900 kr for en aksel fra USA pluss mva.

Så er det viskosekoblinga da. Må nok bytte den nå, den var gåen, og med kjøring uten fremre mellomaksel er den i allefall ferdig. Men skal jeg bytte den eller bytte til NP242 er spørsmålet egentlig? Hva tar folk for en NP 242? Har noen en NP242 liggende som er i orden?

Takker for kommentarer og innspill på ting som er nevnt, og hvis det er flere typiske feil som dukker opp på Grand Cherokee vil jeg gjerne vite de, når jeg nå først skal ha inn deler med båtfrakt.

Når det gjelder forbruket syns jeg 4 literen er ganske så OK. 1,7-1,8 l/mil på ren småkjøring er jo billig i forhold til hva jeg er vant til. V8 motoren med samme type kjøring jeg hadde før brukte 2-2,5 l/mil på samme kjøring.

Det er vel litt sånn det er å ha Jeep, alltid noe å gjøre? :)

Utlogget pwb

• 360 CID
Sv: Min 93 Grand Cherokee
« Svar #1 på: Lø., 8,Mars,2014,20,44 »
husk at bilen ikke står stille i park hvis du har tatt av fremre mellomaksel.
Hvis du gidder så bytter du VC på 249en, den er suveren på snøføre i forhold til 242.

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Min 93 Grand Cherokee
« Svar #2 på: Lø., 8,Mars,2014,21,35 »
Er bare å bytte kryss på mellomakselen, koster ikke mye og er gjort på 15min når du har akselen ute. Er svært skjelden det er ubalanse i selve akslingen.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Lø., 8,Mars,2014,21,39 »
Hvis du gidder så bytter du VC på 249en, den er suveren på snøføre i forhold til 242.

Nei, jeg har lest og hørt om det, men jeg har prøvd det ut nå, og det skal faktisk være ganske så bratt for at den ikke skal stå stille. Men jeg bruker håndbrekket (jeg som alltid fomler etter fotbrekket av gammel vane...) når jeg parkerer.

Ja, jeg har kjørt en traktor av en Cherokee en gang med 242-kassa, og husker egentlig ikke helt hvordan den er på veien, men den har vel tilnærmet 50/50 deling av kreftene den og? Jeg lar meg friste av alle valgmuligheten til 242, men helt ærlig så har jeg jo ikke bruk for det, svært sjelden utenfor veien, og dette er for meg bare en bruksbil, eller bruksamerikaner.

Men er virkelig 249 kassa veldig mye bedre på veien enn 242?

Ser at en viskosekobling fra USA kommer på ca. 3000 lapper levert hit. Så det går an det evt. Må nok ta ned kassa uansett, så det er jo ikke så veldig store jobben å skifte den viskosekoblinga heller. Men jeg er usikker på om det er fremre mellomaksel som gjør at vibrasjonene er der, eller om det er noe annet, f.eks. med transferkassa.

Forøvrir blir jeg bare mer og mer glad i Jeepen. Har vaska den innvendig i dag, samt rengjort jordingspunktene som var møkkete, nå kan jeg bruke mye strøm uten at jeg merker noe særlig på gangen på tomgang.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Lø., 8,Mars,2014,21,40 »
Er bare å bytte kryss på mellomakselen, koster ikke mye og er gjort på 15min når du har akselen ute. Er svært skjelden det er ubalanse i selve akslingen.

Ja, min første tanke var kryssene, men de kjennes nå helt fine ut da, alle 3. Eneste jeg kan se på akslingen er at selve den støvkoppen har fått seg en liten trøkk, ellers ser akslingen fin ut, og balanseloddet sitter der det.

Utlogget HardKåre

• Administrator
  • 360 CID
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Min 93 Grand Cherokee
« Svar #5 på: Lø., 8,Mars,2014,21,54 »
Husk at det er vanskelig å kjenne på et kryss om det er utslitt. På EU-kontroll bruker de brekkjern og "bryter" på akslingen mens den sitter i bilen for å kjenne etter bevegelse. Disse kryssene er dessuten veldig billige, er faktisk greit å bare bytte for å eliminere den feilen.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Lø., 8,Mars,2014,22,00 »
Husk at det er vanskelig å kjenne på et kryss om det er utslitt. På EU-kontroll bruker de brekkjern og "bryter" på akslingen mens den sitter i bilen for å kjenne etter bevegelse. Disse kryssene er dessuten veldig billige, er faktisk greit å bare bytte for å eliminere den feilen.

Enig at det kan være vanskelig. Men nå som akslingen er ute kjennes de i allefall fine og tette ut, beveger seg fritt og virker ikke til å ha noe slakk, og de kjentes fine ut i bilen og, men som du skriver kan det være lurt å bytte de uansett. Får bestille noen nye kryss. Det kan jo ikke bli kast i en mellomaksel sånn uten videre? Trur ikke bilen har blitt brukt noe særlig offroad noen gang, ser i allefall ikke sånn ut. Det rister i hele bilen når akslingen er innkoblet. Uten den er bilen helt fin, det starter rundt 50-55 km/t og blir verre og verre dess fortere man kjører.

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #7 på: Lø., 8,Mars,2014,23,06 »

Ja, jeg har kjørt en traktor av en Cherokee en gang med 242-kassa, og husker egentlig ikke helt hvordan den er på veien, men den har vel tilnærmet 50/50 deling av kreftene den og? Jeg lar meg friste av alle valgmuligheten til 242, men helt ærlig så har jeg jo ikke bruk for det, svært sjelden utenfor veien, og dette er for meg bare en bruksbil, eller bruksamerikaner.

Men er virkelig 249 kassa veldig mye bedre på veien enn 242?

Ja, en 242 gir 50/50, men siden den ikke har VC så vil den gi mer kraft til den akslingen som har minst grep. Du kan da oppleve å spinne med bakhjula mens forhjula står stille, det vil du ikke gjøre med en 249 (dette er i 4Hi/all time).

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
Sv: Min 93 Grand Cherokee (oppdatering 05.08.14)
« Svar #8 på: Ti., 5,August,2014,16,14 »
Tenkte jeg kunne oppdatere litt om hva som har skjedd, lite bilder da jeg ikke er noe flink til å huske på dette. Men bilen har mer eller mindre stått siden starten av mai. Den har stått i garagen med bukker. Jeg trengte en del deler og kjøpte mesteparten fra USA med båtfrakt. Men noe har jeg kjøpt her hjemme og, brukt for det meste.

Men det som er nytt:
- noen nye plater i gulv pga. rust. Behandlet rust, hatt alt av interiør ute renset og vasket alt synlig og usynlig, impregnert skinnet i setene. Etterisolert med støyisolering i hele bilen. Limt deler av interiør som har vært ødelagt, bilen er fri for gnikking, ulyder o.l. :)

- ny/brukt takkonssoll
- bygget om fra NP249 til BP242 (skiftet pakninger her)
- ny /brukt fremre mellomaksel med nye kryss, nye kryss også på bakre mellomaksel.
- nye motorfester og nytt girkassefeste.
- komplett nytt eksosanlegg fra og med grenrøret og bakover.
- ny eksosmanifold, samt rengjort innsugsmanifolden og skiftet o-ringer på innsprøytningsdysene. Rengjort Throttle-bodyen.
- montert lysrele og ekstralys, samt skiftet frontplate som lyktene sitter i med en ny/brukt en. Festet støtfanger foran på nytt, laget braketter.
- Behandlet støtfanger bak (metalldelen, ganske mye rust, brukte owatrol og bengalakk) og laget nye fester her også, da denne knapt hang på.
- ny multireim, går utenom AC foreløpig....
- montert ny elektrisk antenne. skikkelig vare fra Hong-Kong.... :)

Ting som fremdeles må ordnes:
- førerdør henger, har pinnekit
- cruisekontrollen virker ikke, har strøm fram til actuator, ikke kommet lenger.
- AC-anlegg, men dette ligger nok litt fram i tid.
- sentrallås venstre bakdør, dårlig kontakt inn mot døra antakeligvis, høyttaleren virker heller ikke.
- driver og lodder VICen nå.

Fra før har jeg byttet alle oljer på drivverk og filter, samt rotor/fordelerlokk, pluggledniger og plugger.

Så ja, det var direkte deilig å kjøre seg en tur med den i stad. Artig med så mange valg på transferkassa :)

Utlogget eriktar

• 304 CID
  • **
Min 93 Grand Cherokee
« Svar #9 på: Fr.,22,August,2014,22,19 »
Den elektriske antenna, link til den?
Medlemnr 1208
93mod ZJ.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **

Utlogget eriktar

• 304 CID
  • **
« Svar #12 på: Ti.,26,August,2014,17,29 »
Takker Tomy og fiskern. :)  Da blir det ennå flere deler på vei over dammen til meg.
Medlemnr 1208
93mod ZJ.

Utlogget Morbus

• 258 CID
  • *
« Svar #13 på: Ma., 3,November,2014,21,29 »
Hvordan var det å bytte fra 249 til 242? Har handlet en ZJ i dag, som har rullet 350.000 den klunker litt under bilen (fra transfer?) når jeg svinger brått med den.

Hvor ser jeg hvilken transfer kasse jeg har?

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #14 på: Ti., 4,November,2014,17,27 »
Hvordan var det å bytte fra 249 til 242? Har handlet en ZJ i dag, som har rullet 350.000 den klunker litt under bilen (fra transfer?) når jeg svinger brått med den.

Hvor ser jeg hvilken transfer kasse jeg har?

Det var egentlig veldig greit. For å finne ut hva slags transferkasse du har holder egentlig å  kikke på velgespaken.

Står det 4 H - N - 4L er det 249
Står det 2WD - 4WD Part - 4WD full - N - 4 L er det 242
Står det 2WD - 4WD Part - N - 4 L er det 231.

Men antakeligvis er det 249 i Grand Cherokee her hjemme, dvs. fulltime 4WD med viskosekobling. Den er overlegen når det kommer til kjøring på vanlig vei. 242 kassen har en åpen diff som fungerer fint, men ikke er like "intelligent" eller hva en skal kalle det.

Selve byttet er veldig fint, jeg gjorde det selv med bilen stående på bukker i garagen. Litt tung å løfte inn kassa kanskje, men det gikk veldig greit. Jeg tok ned den tversoverliggende traversen og hadde en jekk med en kloss under girkassa, senket det så langt ned som mulig, tok av ledninger til 4WD-bryter og speedometer, tok av ventilasjonsslangen og velgerspaken (før man begynner å senke er lurt her mener jeg å huske). DEn øveste muttera kan være litt vanskelig å komme til på, men jeg brukte bare et lite skrallesett. Det første jeg  gjorde var å ta vekk mellomakslene. Grei jobb, fint å bytte kryss som evt. er slakke i samme slengen. Merk gjerne akslene i forhold til for/bakaksel, jeg glemte det, men det gikk fint.

Jeg kjøpte en kasse fra en Cherokee med samme lengde på inngående aksel til transferkasse som den jeg hadde, så det passet rett i, gjør man ikke det kan man fint bytte over dette, men litt mer jobb. På den gamle transferkassa byttet jeg om 4wd-bryter og speedometergiver/sensor, og nye pakninger. og selvsagt ny olje.

Det står masse fint her, fra Jeepforum USA:
http://www.jeepforum.com/forum/f13/transfer-case-swap-info-np249-np231-np242-685644/

Jeg brukte den for å finne de årsmodeller som hadde like inngående aksel.