Jeg solgte YJ´en sist sommer, og er nå blitt kontaktet av kjøper om mangler på bilen. Og kjøper vil mulig prøve å heve kjøpet.
Før salg tok jeg full sandblåsing og understellsbehandling av bilen. Ved understellsbehandlingen fant vi ut at rear trackbar var knekt i festet til bakakslingen så den hang og slang. ( det forklarte hvorfor jeg hadde bankelyder over fartsdumper). Jeg hadde lest flere steder at denne er det mange som fjerner, og bestemte å gjøre det samme. Bilen ble faktisk bedre å kjøre og jeg tenkte alt var ok. Bilen gikk fint igjennom EU kontroll, og jeg solgte bilen i god tro på at kjøper fikk en flott YJ. Det ble deverre ikke nevnt at denne var fjernet på bilen. Men det tenkte jeg rett og slett ikke på. Kjøper inspiserte aldri bilen selv da han kjøpte den over telefonen og fikk en venn til å hente den. Så man kan si han kjøpte bilen usett.
Kjøper har vært på merkeverksted og fått beskjed at dette er en så alvorlig mangel, og at bilen rett og slett er farlig å kjøre. Det kvalifisere også til at bilen ikke går igjennom EU kontroll.
Om jeg skulle ta kostnaden eller deler av den ved å rette opp feilen. Hva må gjøres? En ny rear track bar er nok ikke så mye penger, men i og med festet på baksakslingen var knekt må noe gjøres. Må hele akslingen byttes, eller det mulig å få fatt i et slikt feste og sveise det på?
En brukt bakaksling er vel også mulig å få fatt i, men det innebærer vel en del arbeidstimer å få byttet dette på verksted. Jeg er langt fra noe makaniker, kun en Jeep entusiast som digger Wranglere
. Så kan nok ikke rette feilen selv. Jeg er ikke interssert å ta bilen tilbake da jeg kjøtpe meg en JK da YJ´en ble solgt.
Noen gode råd folkens? Jeg er frustrert!