Skrevet av Emne: trenger råd..  (Lest 2141 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
trenger råd..
« på: On., 5,Mars,2014,21,44 »
Jeg solgte YJ´en sist sommer, og er nå blitt kontaktet av kjøper om mangler på bilen. Og kjøper vil mulig prøve å heve kjøpet.

Før salg tok jeg full sandblåsing og understellsbehandling av bilen. Ved understellsbehandlingen fant vi ut at rear trackbar var knekt i festet til bakakslingen så den hang og slang. ( det forklarte hvorfor jeg hadde bankelyder over fartsdumper). Jeg hadde lest flere steder at denne er det mange som fjerner, og bestemte å gjøre det samme. Bilen ble faktisk bedre å kjøre og jeg tenkte alt var ok. Bilen gikk fint igjennom EU kontroll, og jeg solgte bilen i god tro på at kjøper fikk en flott YJ. Det ble deverre ikke nevnt at denne var fjernet på bilen. Men det tenkte jeg rett og slett ikke på. Kjøper inspiserte aldri bilen selv da han kjøpte den over telefonen og fikk en venn til å hente den. Så man kan si han kjøpte bilen usett.

Kjøper har vært på merkeverksted og fått beskjed at dette er en så alvorlig mangel, og at bilen rett og slett er farlig å kjøre. Det kvalifisere også til at bilen ikke går igjennom EU kontroll.

Om jeg skulle ta kostnaden eller deler av den ved å rette opp feilen. Hva må gjøres? En ny rear track bar er nok ikke så mye penger, men i og med festet på baksakslingen var knekt må noe gjøres. Må hele akslingen byttes, eller det mulig å få fatt i et slikt feste og sveise det på?

En brukt bakaksling er vel også mulig å få fatt i, men det innebærer vel en del arbeidstimer å få byttet dette på verksted. Jeg er langt fra noe makaniker, kun en Jeep entusiast som digger Wranglere :). Så kan nok ikke rette feilen selv. Jeg er ikke interssert å ta bilen tilbake da jeg kjøtpe meg en JK da YJ´en ble solgt.

Noen gode råd folkens? Jeg er frustrert! :o
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: trenger råd..
« Svar #1 på: To., 6,Mars,2014,22,55 »
Å si at bilen er direkte farlig å kjøre er i beste fall en voldsom overdrivelse, det er mange som kjører uten både her og i utlandet. CJ har vel ikke trackbar bak i det hele tatt mener jeg. Greiest løsning for deg er å få tak i et brukt stag og få noen til å sveise på en ny brakett/feste dette kan godt lages av flattjern burde ikke være mer en et par timer på verksted. Hvis bilen ikke hadde vært hos merkeforhandler hadde den trolig gått rett igjennom pkk uten merknad.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: trenger råd..
« Svar #3 på: Fr., 7,Mars,2014,14,28 »
Ja for det, en ny på quadratec eller heller ikke så dyr. Jeg må finne et verksted i Oslo som kan eventuelt sveise på plass nytt feste på akslingen. Jeg bor selv i Bergen med kjøper har bilen i Oslo, og jeg vil selvfølgelig ha et versted som jeg kan stole på, og så gjøre jobben kjpt og billig.

Noen som kan anbefale noe? eller noen her som her kompetente til å ta jobben??

Mvh

Andreas
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
trenger råd..
« Svar #4 på: Fr., 7,Mars,2014,19,45 »
Mekonomen Kløfta hvis det er nord for byen