Skrevet av Emne: Vibrasjoner i min 93 Grand Cherokee  (Lest 4224 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
Vibrasjoner i min 93 Grand Cherokee
« på: To.,20,Februar,2014,20,58 »
Hei, jeg har som noen her har fått med meg kjøpt en 93 Grand Cherokee. Det er litt å gjøre med den, så det er ikke det. Den har stått mer eller mindre i 2 år, så en må nok regne med litt.

Men, jeg har en kraftig vibrasjon i hele bilen fra ca 60 km/t og oppover. Dekkene er akkurat avbalansert, men vibrasjonen er like ille som før jeg gjorde det.

Jeg mistenker kanskje at noen kryss har "satt seg", og får vel sjekke det. Eller er det noe annet som er typisk på Jeepen?

Bilen er en 4 liter R6 med AW4 automat, og vibrasjonen er den samme uansett turtall, i Drive eller I N osv. Den avhenger av farten, så kan nok utelukke motor/automat. Bilen har Quadradrive, viskosen er nok ikke ny, men den er heller ikke den verste jeg har kjent, men den lugger litt ved fult rattutslag på tørt underlag.

Bilen har gått 247.000 km. Jeg skal ta en service på den og har bestilt det jeg trenger fra USA. Jeg har også to kryss liggende fra GM B/C -body som ser ut til å passe. AC Delco og Moog.

Men tips mottas med takk :) Har ingen spesielle ulyder. bortsett fra høyre side bak som har en svak lagerlyd. Men det har nok alle Jeepene jeg har prøvd hatt, en eller annen svak lagerlyd, og noen ulyder her og der. Det kan vel ikke være ting inne i akslingene (klokka o.l.) som kan forårsake kraftige vibrasjoner? det rister i hele bilen.

Utlogget kellydown

• 258 CID
  • *
Sv: Vibrasjoner i min 93 Grand Cherokee
« Svar #1 på: To.,20,Februar,2014,22,57 »
Hmm...pass på at de hjulene med mest ''balanse-vekter'' står bak iallefall.
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Fr.,21,Februar,2014,17,50 »
Hmm...pass på at de hjulene med mest ''balanse-vekter'' står bak iallefall.

Ja, de står bak. Men dette har nok ingenting med hjulene å gjøre, de er akkurat avbalansert, men vibrasjonen er grovere enn som så, men det skjer først fra ca. 60 km/t.

Kan en på quadradrive ta av mellomaksel som går til foraksel og kjøre uten? Det er ikke slakke i noen kryss, men sitter de fast er vel nesten det verre. Har ikke fått tatt av noen av mellomakslene enda. Men jeg så at i, hva skal jeg si, skjøt eller hva det er på mellomaksel forover hadde den fått en liten flerre i en ring som liksom går utenpå akselen. Veit ikke om det har noe å bety men, når jeg kjører virker det som om vibrasjonene kommer bakfra. Tenkte å ta av mellomakselen som går bakover i helga og kjenne på kryssene. Går de tregt er det kanskje der det ligger.

Maser mye her nå, men hva slags olje skal egentlig bakaksel (og foraksel) ha?  Den har Dana M30/181MM Front Axle i følge build sheeten og Dana 35C/194MM Rear Axle samt Anti-Spin Differential Rear Axle.

Takker for alle svar eller tips!

Utlogget gon

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Fr.,21,Februar,2014,18,03 »
Gå til dette forumet: http://www.jeepforum.com/forum/f13/ og søk: death wobble

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #4 på: Lø.,22,Februar,2014,16,23 »
press fett i kryssene

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Lø.,22,Februar,2014,18,53 »
Gå til dette forumet: http://www.jeepforum.com/forum/f13/ og søk: death wobble

Er nok ikke death woble. Har med hastighet å gjøre, og jeg hører det kniper ved sving i lave hastigheter, noe som går tregt, høres ut som mellomaksel til foraksel. Viskosen er nok heller ikke ny, men du hører det går tregt selv om man kjører på snø på en måte, fra område rundt fremre mellomaksel. Om jeg kjører på en dumt, eller på helt slett fin asfalt har ingenting å si. Vibrasjonene kommer rundt 55-60 km/t.

tenkte å ta av fremre mellomaksel og kjøre uten den, for å kjenne om det ble bedre uten. Får kjøpe noen nye kryss fra USA og skifte alle sammen samtidig evt.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Lø.,22,Februar,2014,19,09 »
press fett i kryssene

Har ikke smørenipler, men går jo an å spraye litt fett på de, WD40 o.l. eller lithiumfett eller lignende for å se om det blir bedre.

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #7 på: Lø.,22,Februar,2014,20,14 »
det bruker bli rustvann i gamle kryss,spesielt i de uten smørenippel
da går dem tørr i nålelagret

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: Lø.,22,Februar,2014,21,08 »
det bruker bli rustvann i gamle kryss,spesielt i de uten smørenippel
da går dem tørr i nålelagret

Var det jeg tenkte. Skal ta ut mellomakslingene og kjenne på kryssene. Ser det vel om man jekker opp bil og snurrer de rundt og. Bilen har stått stille i 2,5 år, mer eller mindre i allefall, så¨det kan nok hende et kryss eller to har satt seg eller går tregt.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Sø.,23,Februar,2014,02,32 »
Vel, jeg tok av mellomaksel som går til foraksel. Da er bilen helt fin å kjøre uten en vibrasjon. Men jeg ser at den har en liten skade, eller hva jeg skal si, i den delen som fettnippelen sitter. Fremre kryss går fint, men mulig et av de doble ved tranferkassa er noe tregt. Selve akselen ser jo egentlig fin og rett ut ellers.

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #10 på: Sø.,23,Februar,2014,09,13 »
er balanse vekta på plass på akselen,mulig den er i ubalanse

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: Sø.,23,Februar,2014,10,33 »
Ja, balansevekta er der, og akselen ser helt fin ut, bortsett fra den slags støvkappa som snørenippelen sitter på. Skal ikke den nedre delen (den som sitter inn mot foraksel) kunne beveges ut og inn relativt greit? For å ta opp eventuelle forskjeller når man kjører på dumper o.l. DEn lyden som var der under kjøring, en svak, hva skal jeg si, en lyd av at noe gikk tregt er jo helt borte nå da. En kunne høre den når en kjørte på dumper når akselen satt der. Skal prøve å smøre den opp og se.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #12 på: Sø.,23,Februar,2014,12,08 »
Hei. Mht. hvilke oljer du skal/kan bruke, er det omtalt side opp og ned her på forumet, seinest for kort tid siden. bare å bruke søkefeltet. Du finner svar på mange spørsmål du kanskje har. Lykke til.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: Sø.,23,Februar,2014,12,31 »
Hei. Mht. hvilke oljer du skal/kan bruke, er det omtalt side opp og ned her på forumet, seinest for kort tid siden. bare å bruke søkefeltet. Du finner svar på mange spørsmål du kanskje har. Lykke til.

Jeg så det :) Men jeg ser at det skrives litt forskjellig om hva slags bak/forakselolje man skal bruke. Men i rep.manualen står det enten 75W90, SAE 75 eller 75W140 hvis man har trailer package. Min bil er opprinnelig bygd i Detroit, solgt i Tyskland og importert hit i 1999. Etter hva jeg kan finne ut om chassisnr så har den ikke trailering package. Det jeg egentlig lurer på er om det er lurt med 75W140 olje uansett, eller blir den veldig tjukk? Det manglet uansett ca. 1 liter olje på bakaksel, som jeg hadde på så lenge i påvente av å skifte den.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #14 på: Sø.,23,Februar,2014,15,44 »
Til vanlig bruk er det nok ok med 75w90 olje, men Limited slip tilsetning på bakaksel, og syntetisk olje er viktigst. Ellers er det 75w140 olje som er korrekt. Men, husk, syntetisk. Viktig om du kjører mye, og om du trekker henger. Mineralolje vil kunne koke og tørker ut, med kardang/ hjullagerhavari som resultat. (har jeg fått vite)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8