hm, så jeg kan kjøpe en ZJ fra USA og flytte over begge akslinger + girkasse så skal det være nok til å ikke betale ny avgift?
Har nok blitt litt strengere. På 80-tallet ble rammebytte gjort i stor stil. Da kunne man bla. få et kupekarosseri på en stasjonsvognramme. F.eks. kunne en GM A-body Malibu plutselig bli til en Monte Carlo osv. DEtte ble det slutt på, og nå kan du kun bytte bil med 100% likt karosseri. Jeepene er jo selvbærende konstruksjonere (med de fordeler og ulemper det fører med seg...) så der er det jo uansett ikke mulighet til å sette et annet karosseri oppå en annen ramme.
Men, svært mange av rammebyttene ble jo aldri byttet. Det holdt lenge å prege chassisnr. inn i ramma på nytt for mange av dem. For som noen i utgangspunktet "seriøse" firmaer sa, man setter jo ikke et rustfritt Capricekarosseri oppå en 30 år gammal rusten ramme. DA preger man chassisnr. på den nye bilen i ramma (ramma er ikke preget fra statene) og viser den på biltilsynet og får godkjent rammebytte. På de rammebyttebilene jeg har vært borti er det nok denne måten som har vært brukt, etter hva jeg kan se. Og absolutt alt på den 1989 Capricen jeg engang hadde (utrolig solid og komfortabel bil forresten) så var absolutt alt fra 1989, bortsett fra papirene som sa 1977, og "godkjent rammebytte" som merknad.
Så grunnen til at det har blitt strengt har du nok der. Men etter hva jeg kjenner til er det fortsatt fult mulig å utføre dette, men jeg ville nok tatt en grundig prat med biltilsynet først, med den aktuelle bilen.