Skrevet av Emne: Lysjustering 93. ZJ  (Lest 1793 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gran

• 258 CID
  • *
Lysjustering 93. ZJ
« på: Ma.,17,Februar,2014,22,03 »
Hvordan justerer jeg lysene på min zj sånn høvelig rett før eu kontroll?
Den originale justeringen fungerer ikke, skulle helst fått dette innafor selv.
Kan noen sakse fra service manual, eller haynes?
Har europeiske h4 lykter.

Utlogget Elchund

• 258 CID
  • *
Sv: Lysjustering 93. ZJ
« Svar #1 på: Ti.,18,Februar,2014,20,59 »
Du bruker en lang, 5 eller 6mm umbrakonøkkel til å justere på skruene so sitter i lyktekassen, du kommer til gjennom hull i bjelken som går på tvers foran radiatoren. Hvis ikke skruene går rundt må du ta ut lyktene, forsiktig og helst i en varm garasje med "sommervarme" deler, trekk lykten rett ut. Da kommer du til og får løsnet/oljet skruene som justerer høyde/side. På min går det greit å skru ut, men ikke inn. så jeg tar ut lyktene og skrur justeringsskruene godt inn, setter på lykten og justerer ut til det er riktig.

Tron

Utlogget Gran

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: On.,19,Februar,2014,05,27 »
Du bruker en lang, 5 eller 6mm umbrakonøkkel til å justere på skruene so sitter i lyktekassen, du kommer til gjennom hull i bjelken som går på tvers foran radiatoren. Hvis ikke skruene går rundt må du ta ut lyktene, forsiktig og helst i en varm garasje med "sommervarme" deler, trekk lykten rett ut. Da kommer du til og får løsnet/oljet skruene som justerer høyde/side. På min går det greit å skru ut, men ikke inn. så jeg tar ut lyktene og skrur justeringsskruene godt inn, setter på lykten og justerer ut til det er riktig.

Tron

Er bare en av disse som fungerer, må ta ut lyktene og justere manuelt på skruene.
Skulle derfor vist hvordan lysene skal justeres mot f.eks vegg.

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #3 på: On.,19,Februar,2014,11,10 »
Kan vel sette opp en bil som er omtrent like høy mot en vegg (noen meter unna?), sett på nærlys og strek opp rundt omrisset, sett din egen bil på samme sted og juster inn i forhold til streket du har dratt. Dette blir vel sånn noenlunde greit, om møtende trafikk blinker på deg så får du bare justere ned litt da :)

Utlogget KO

• 304 CID
  • **
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
« Svar #4 på: On.,19,Februar,2014,11,56 »
Nærlyset skal lyse opp veien ca 50m framover.
Lykkten er ca 85 cm over bakken.
"Enkel" matematikk sier da at lyslinjen skal bli ca 8,5 cm lavere for hver 5 m du beveger deg forover fra bilen.
Still deg rett foran lykta, hold et hvitt ark el. og merk deg høyden på lyset, gå bakover ca 5 m,  er lyslinja ca 8 cm lavere er lyset riktig.
Juster den andre lampa mot en vegg så de er på linje.
Har alltid brukt denne metoden og aldri fått mangel på lysjustering. (Var også slik BT sjekket lys før de fikk måleutstyr for slikt  :-)  ).