Skrevet av Emne: Kald bil til vinterferien.  (Lest 2215 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
Kald bil til vinterferien.
« på: Sø.,16,Februar,2014,20,23 »
I går forsvant varmluften i ventilasjonsanlegget på min WJ 2001 mod. 4,7l Limited ( Dual Zone AC )  ???
Det har vært litt dårlig i hele vinter, men nå forsvant all varme etter å ha kjørt litt selv med AC på HIGH var det bare nesten kald luft som kom ut.
Har tatt motor rens ( systemrens) for en 3 ukers tid siden, uten at jeg fikk så stor utbytte av dette men det var da fremdeles greit nok dersom det ikke ble for kaldt ute. Mye drit som da kom ut. ;D

I dag har jeg sjekket AC anlegget sine feilkoder, men der var ingen ting. Mistenkte at det var problemer med at varmluft spjeldet var defekt, men ingen feilkoder. Skrudde ut hanskerom og så at motoren til spjeldet kunne både åpne og lukke for varmluft.
Tok av motoren og beveget spjeldet på akslingen. Kjentes helt fint ut. Stoppet i begge ender og virket fast i mekanismen.

Kjenner tydelig at det blåser mer luft ut av dysene når jeg setter temperaturen til LO en det gjør når jeg setter den til High.
Jeg tolker det slik at det er mer luftmotstand for varmluften som skal dras gjennom varmekolben , mens kald luften har fri passasje.
Dette tyder også på at varmlufts spjeldene på begge sider åpner/lukker som de skal da dette fungerer likt på begge sider.

Kan det være at varmekolben er så gjengrodd at det ikke sirkulerer vann gjennom, eller er det andre måter å sjekke dette?
Fikk ut mye drit da det bla tatt motor rens og det ble spylt skikkelig rent gjennom anlegget. Er det noe som nå har løsnet plutselig og tettet det til?
Termostaten var ute også, og ny termostat ble montert.
Slanger til varmekolben i ventilasjonsanlegget ble koblet fra termostathuset og de ble spylt begge veier.
Kjente på slangene i dag og de var glovarm så det er jo varmtvann i dem.

Jeg vet ikke hva mer det er å gjøre og trenger tips asap da vi skulle dra på vinterferie kommende helg. :'(

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: Kald bil til vinterferien.
« Svar #1 på: Ma.,17,Februar,2014,00,41 »
det ligger masse snutter på youtube iallefall, om emnet

du har vel ingen rare lyder ? http://www.youtube.com/watch?v=GYuG0m0pRmY

Mye info og fix her http://www.jgcparts.com/JeepHeater.html
« Siste redigering: Ma.,17,Februar,2014,01,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Ma.,17,Februar,2014,23,32 »
HE, du skriver at varmeapparatet ble dårligere etterat du har tatt en motorrens/systemrens. Jeg antar derfor at du har renset hele kjølevæskesystemet snarere enn en "hestekur" på varmeregisteret. Du skriver videre at varmeapparatet har endret seg fra dårlig til enda verre, etter rensen.

Hvis det er tilfelle at du har renset hele kjølesystemet, og at endringen kom som en følge av rensen, kan det tenkes at nettopp rensen av hele kjølesystemet kan ha medført ytterligere fortetting av varmeregisteret ditt. I så fall må du tappe av kjølevæsken, skylle veldig godt, rense varmeregisteret, og fylle på helt ny kjølevæske.

Dersom mine antagelser ovenfor virker noenlunde fornuftige, ville jeg helt klart droppet alle avanserte teorier om kompliserte feil etc. Fokuser på det enkleste, som du kan gjøre noe med selv, og som du fint rekker innen vinterferien starter på fredag :) Forøvrig anbefaler jeg deg å lese første innlegget i tråden "Varm WJ - enkel løsning"

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ti.,18,Februar,2014,22,45 »
Ja det var hele systemet som ble renset.
Må nok følge ditt råd og ta en egen rens av registeret nå.
Godt mulig det gikk seg tett da resten av motoren kvittet seg med mye dritt.
Heldigvis ingen fritidsproblemer  ;D

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: On.,19,Februar,2014,22,58 »
Saken er løst. Har nettopp spylt varme registeret mot vanlig retning. Det var helt tett, men etter litt så kom vannet gjennom. Etter å ha spylt en stund sirkulerte jeg  med Systemrens og varmt vann 50/50 med sirkulasjon pumpe fra Biltema 1 time. Spylte godt gjennom igjen og koblet det sammen og fylte opp igjen med kjølevæske.

Resultatet var strålende. Kjørte en halv times tur i -3 grader og vinduet nesten helt åpent og varmen på High. Ikke noe kaldt inne i bilen, har aldri virket bedre de 6 årene jeg har hatt bilen.
En god grisjobb i kald garasje, minusgrader, vann som fryser på gulvet, og ikke så veldig gode mekaniker ferdigheter.
Men for et resultat  ;D

Da blir det vinterferie i år også  ;D

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #5 på: To.,20,Februar,2014,00,32 »
Utmerket, så om du nå bytter til 88 graders termostat så kan du ha badstu i bilen  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
Re: Kald bil til vinterferien.
« Svar #6 på: Lø., 1,Mars,2014,22,39 »
Veldig bra å høre flere får til dette og får seg en aha opplevelse :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #7 på: Sø., 9,Mars,2014,10,46 »
Da var det min tur til å ta en rens av kjølesystemet, i følge anvisning på boksen så skulle det kjøres min. 4 timer og max 24 med rensen i systemet, så vi tok oss en biltur på 25 mil i går. Jo-da, varmen ble noe bedre i varmeaperatet. Kom hjem og kjørte inn i garasjen for så å se att det kom kaskader av olje opp av ekspansjonstanken. Sprekt topp eller "bare" en toppakning? vaska garasjegulvet for olje, spyla ut olje av kjølesystemet, slo igjen panseret og gikk inn og tok meg to øl. God helg folkens.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: Sø., 9,Mars,2014,15,53 »
Auda.. hvor mange km har den kjørt da ?

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #9 på: Sø., 9,Mars,2014,17,41 »
Godt og vel 260 000 km.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #10 på: Sø., 9,Mars,2014,19,58 »
Du bør sjekke oljekjøleren før du gjør noe mere omfattende.
Tviler på at sprekk i topp gir olje i kjølevannet, siden oljetilførselen til vippearmer/støtstenger går i eget rør fra blokka og opp til toppene.

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #11 på: Ma.,10,Mars,2014,07,33 »
Takk for råd, alt av råd fra deg blir tatt til etterretning, det har jo fungert bra for meg tidligere.  :)