Skrevet av Emne: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive  (Lest 10760 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #30 på: On.,23,April,2014,10,24 »
jeg har byttet lagrene i front diffen,Med nye lager så passet det med shimsene som var der
dette er satt opp med måleur eg kom fint innefor toleransne
brukte ikke noe spesial verktøy, fikk dette på plass men det var veldig trangt.
mye lirking for å få shims på plass,så dette er betydelig enklere vis jeg kunne fått større åpning til lager og shims
plast hammer er et`" nødvendig" vertøy til denne jobben
« Siste redigering: On.,23,April,2014,10,27 av fiskern »

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #31 på: On.,23,April,2014,19,47 »
Jeg hadde ut diffklompen på min med dette verktøyet jeg lagde. Gikk veldig fint og merket stor forskjell når jeg spenteav huset og ikke. Byttet ikke lager siden jeg ikke så noen grunn til det. Så ble med tetninger.
glemte selvfølgelig og ta bilder da det gikk litt fort unna.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #32 på: To., 1,Mai,2014,01,53 »
OK, takker for tilbakemeldinger.
Delene er nå i hus, stikker innom Biltema på fredag og kjøper indikatorklokke, slik at tolleranser blir målt.
Det var jo med fargepasta for sjekk av drevenes inngrep, får prøve å benytte litt logisk sans på dette.
Det er vel grovt så det holder, med tanke på tolleranser.
Ser for meg å lage en spreder med noe flattjern og et gjengestag(20mm).
Så får vi se da, om dette inngrepet hjelper på de hersens ulydene....
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #33 på: Ti., 6,Mai,2014,21,44 »
Hvordan er ulydene da? Kun ved gass eller hele tiden?

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #34 på: Sø.,11,Mai,2014,01,18 »
Straks bilen er i bevegelse rumler/skærer det som bare det. Minner om utslitte bremseklosser som skraper jern mot jern. Hørest klart værst ut fra sjåførsiden. Bremsene fikk først nye klosser/skiver. Var sikker på at hjullager var gåent, men nei. Skiftet deretter ut cv-ledet, nok engang uten bedring. Lyden går over til uling i høy fart, så diff.lager er nok gåent. Om drev osv. er ok, ser jeg vel når lokket kommer av. Finner jeg ikke noen i Trøndelag som har en spreader å låne/leie ut snart, kjøper jeg min egen fra us. Koster jo ca.1500,- inkl. frakt og toll. Dyrt om den benyttes bare en gang, men bruker heller pengene på verktøy enn verksted.
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #35 på: Sø.,11,Mai,2014,21,06 »
Da er det nok fra diffen ja.
den spredern er jo lett å lage selv om du har tilgang på sveiseapparat.
jeg brukte 4kant stål pga mangel på kraftig nok flattjern. Og sveisa inn gjengestang fra biltema på de og borra hull til å skru fast i diffhuset. Fungerte veldig bra og kosta meg ca 200,-
du får gå til innkjøp av master rebuild kit og sporlakk eller hva det heter så du får sjekka at shimsinga er riktig. Men før du gjør dette, prøv å momentere opp muttern til utgående aksel mot mellomakselen og se om den blir bedre da. Det ble min da ble den helt tyst.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #37 på: Sø.,29,Juni,2014,10,06 »
http://www.youtube.com/watch?v=nVb5WRUfM7Y
denne er fin,for å justere diffen riktig

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #38 på: Ma.,28,Juli,2014,10,46 »
Kjøpte spreader på ebay, "Real amarican tool", var drit-tung, så flyfrakta ble 1,5x kost på sprederen. Ble nesten 2500,- summa summmarum. Fikk spredd huset ja for å si det sånn.
Men klokka hadde fått en smell og må nok skiftes, da det var kast i den, det var også tydelige spor etter reparasjoner før meg, så fyren i Drammen som solgte meg bilen, bør kjøre raskt gjennom Trøndelag......
Det ble derfor ikke byttet annnet enn tetninger og bærelager i diffen. Ser at det er en del plukk for å få pinjongen rett, så jeg er derfor på utkikk etter en aksel med 3,73 utv. Fra -96 eller nyere ZJ.
Alternativet er komplett klokke og kronhjul/pinjong sett. Dette koster komplett ca. 2500,- på ebay, pluss en himla masse fraktkostnader og en del usikkkerhetsmomenter med oppsett av pinjongen som utfordrer......
Flere med erfaring med kast i diffklokka? Hvor mye er akseptabelt. Satte jeg klokka på benken med et bærelager ned mot bordet og dreide på klokka hadde jeg ca. 1,5mm avvik ytterst på kronhjulet. Kjente at det lageret som stod rett opp ville danse, så det kunne ikke være kronhjulet som var skjevt men selve klokka(differential carrier).
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #39 på: Ma.,28,Juli,2014,11,11 »
det var mye kast i den
har en E-locker i 3,73 utveksling til salgs fabrikk ny i eske
http://www.youtube.com/watch?v=D1OGdduVphQ
« Siste redigering: Ma.,28,Juli,2014,11,16 av fiskern »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #40 på: Ma.,28,Juli,2014,15,17 »
fraktkostnader kan reduseres en god del med Jetcarrier båtfrakt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #41 på: Ma.,28,Juli,2014,23,50 »
Skulle jeg giftet meg med min ZJ så kunne en ELocker e.l. vært av interesse, men er nok motivert for noe nyere bil snart, etter å ha kostet på denne bilen uante summer i dekk, understell og driverk.
Båtfrakt er en mulighet, ser den, men dette skulle gjerne blitt utbedret snarest, da sju...
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #42 på: Ma.,11,August,2014,20,02 »
Og dermed ble det en 2001 4,7 Limited med LPG....
Men etter noen dager kjenner jeg igjen lyden, en eller begge diffene uler på denne også, men noe mer diskret, om ikke annet.
Har uansett en relativt påkostet -98 ZJ 4,0Limited til salgs, litt diff støy medfølger på kjøpet.
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #43 på: Ma.,11,August,2014,21,10 »
Litt ot. Men LPG?  Hadde det på min. Satt på ca 70 00 km.  Havarerte toppen pga det. Ventilsete løsna på ene ventilen. Fikk satt inn nytt på Oslo motorservice, og han fortalte meg at de hadde hatt flere slike jeep motorer som hadde gått på gass med samme problem. De tåler visst ikke varmen fra gassen. Bare for å advare. Jeg skrur selv og toppjobben kom på over 10 000 i USA deler og maskinering! Når det kommer til diff, så ville jeg sjekka når siste oljeskift var, og sett på olja i diffen samt spon på magneten. Evt prøve å bytte olja og dra til muttern på inngående aksel med moment. Mest sannsynlig blir det å bytte lager og shimse opp. Deler for et par lapper om du skrur selv.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #44 på: Ti.,12,August,2014,01,10 »
Skeptisk på LPG? Jeg også, men løstner ventilsetene betyr det at det har vært varmt, utover det skal dette være et problem uansett på disse motorene lpg eller bensin.
Men man bør ta visse forbehold. Skal motoren belastet hardt, dvs lang og bratt bakke som forseres med tung henger, da skal man switche til petrol.
Bilen var nå kjørt ca. 70 000km på Lpg av de 218tsn bilen har gått, av en kar som nå ble 80år..
Bilen ble servet i fjor høst av CARCRAFT i Trondheim, da ble alle oljer skiftet, men det var nok litt for seint. Støyen er overkommelig, men når jeg har blitt klar over dette, blir jeg jo kjørende å lytte.
Skepp på å skru diff selv, har jo sprederen, lagersettet koster ikke så mye hos Morris(Timken), men sliter litt med å forstå pinjong shimsinga.
Dette med rotasjonsmomentet forvirrer, da en av de beste dokumentasjonene jeg fant på nettet, ville ha ca 2,5nm før momentet(på muttern) ble satt og etterpå, og siden til slutt med klokka montert, samt at det må være vanskelig å finne senter, i diffen, slik at dybden på pinjongen blir shimset korrekt.
Klart jeg tenker enten for vanskelig eller misforstår noe totalt....
Har skrudd mye bil og mc, har bra med tools, men ønsker å gjøre dette "helt rett" fra første stund.
En annen side av saken, har noen her på forumet erfaringer med at lagrene byttes og tannhjulene består, med vellykket resultat? De kan vel lage støy de også?
Får vel bestille deler og trene på ZJ'en....før den selges....
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.