Skrevet av Emne: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive  (Lest 10707 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #15 på: To.,20,Februar,2014,22,48 »
Flott innspill Stianvi..
La oss høre hvordan dette går, og om alle delen var med i kittet osv. samt om resultatet ble bra. Vurderer en slik jobb selv på min ZJ.
Ser i manualen at det benyttes en presse for å utvide diff.huset sideveis under monteringen, synest dette høres litt rart ut, men må man så må man. Det er vel denne du skal lage deg, skjønner jeg.
Jeg kjøpte verktøy for demontering og remontering av bærekuler på ebay, kosta ca. 1800,- for en svær koffert, dårlig kvalitet, men fungerer uansett og mange muligheter og dimensjoner. Brukte ca. 1. time pr. side på å bytte disse, så Teerex, bytt verksted.
Og 1250.- for to bærekuler er en grei pris om man er sikker på at man får bra kvalitet, disse lever et hardt liv, så å spare noen hundrelapper, bare for å må gjenta jobben to år etter blir som å spare seg til fant, spør du meg. Nest siste jeg kjøpte var fra Delphi hos Meca, de passet ikke min ZJ, og de kostet bare 550.-, Maldal sine kostet litt mindre, men der kom frakt i tilegg, så ble det like dyrt det også, men de passet i allefall....
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #16 på: Fr.,21,Februar,2014,01,12 »
Jeg har ikke noe verksted, heldigvis, så kan ikke bytte. Liker ikke verksted  :P
Det var kun fordi jeg antok at det ikke ville koste særlig mere å få bytta bærekulene på verksted enn om jeg bestilte el cheapo pressverktøy fra USA.
Et tidligere Jeep merkeverksted som også er lastebilverksted burde jo kunne fikse dette enkelt og rimelig. Særlig siden jeg allerede hadde tatt hele akslingen av bilen.
Men så feil kan man jo ta  :(
Kan ikke akkurat si at jeg har anbefalt noen dette verkstedet i ettertid...

Pressa for å utvide diffhuset fikk jeg på et merkelig vis tak i/lånt på et VW verksted. Passet med svært små modifikasjoner.
De brukte nemlig Dana aksler på oldtidens VW LT 4x4.
Skulle bare bytte akseltettingene.
« Siste redigering: Fr.,21,Februar,2014,01,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #17 på: Sø.,23,Februar,2014,22,38 »
jeg tenker jeg bestiller deler imorgen. har vært litt fram og tilbake her. men har kjøpt inn 20mm gjengestang nå og skal til å lage meg verktøy til uka. skal ta no bilder når deler er ankommet og legge ut her. skal se ann det med pressverktøy til bærekuler og, mulig jeg lager dette selv også hvis ikke jeg finner no billig verktøy på biltema el lignende som passer. skal jo bare bruke det en gang. jobber på anleggsmaskin verksted så der har vi tilgang til det meste av stålbiter og sveiseapparat=)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #18 på: Sø.,23,Februar,2014,22,46 »
Biltema har såvidt jeg vet ingenting som passer disse dimensjonene.
Men mye rimelig på ebay og ellers fra USA.
Skulle ha vært jeep-klubbverktøy som bare kunne sendes rundt etterhvert som behov melder seg rundt omkring  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #19 på: Sø.,23,Februar,2014,23,39 »
det er sant Teerex! får se hva det ender i ift å lage evnt. er ikke no i veien for å låne bort verktøy hvertfall.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #20 på: Sø.,23,Februar,2014,23,41 »
Hadde vært enklere om vi alle bodde i danmark, eller på island  :) Norge er et langt land.

Her er noe gøy vi skulle hatt i framdiffene våre http://www.quadratec.com/products/16100_2003_07.htm

http://www.youtube.com/watch?v=EShieQMiqKk
« Siste redigering: Sø.,23,Februar,2014,23,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #21 på: Ma.,24,Februar,2014,04,35 »
Du kjører kanskje ikke så mye utenfor veien ? Men de gangene jeg har testa bilen litt offroad så er det som regel drivkraften foran som begrenser framkommeligheten hvis man skal ha det litt gøy.
Quadradriven foran klarer ikke å overføre all/nok kraft til det hjulet som står godt planta og som trenger kraften.
Så lenge man ikke kobler ut stabilisatorstaget foran så får man ikke den fjæringsveien som trengs for å få best grep på begge sider.

Hadde vært morsomt med en sånn ARB Air Locker foran, som da erstatter vari-lok carrier'en. Framkommeligheten hadde gått fra meget god til ekstremt god  :P
Bak er det ikke så viktig å gjøre noe siden quadradriven virker sterkere der, samt at man ikke får ARB til bakdiffen sånn uten videre siden det er en litt sær utgave på ZJ/WJ (Dana 44a/HD med aluhus).
Videre vil jo framkommeligheten ikke lide noe særlig under vanlig kjøring med Air Locker avslått, siden bak og senterfunksjon av quadradrive fortsatt virker som normalt, og det er jo det viktigste.

Foran må stikkakslingene byttes til de som er til diff uten quadradrive/vari-lok (forskjellig lengde).
De koster ikke mye faktisk, vet ikke åssen kvaliteten på disse er da, men komplett med CV-ledd til den prisen..bob bob http://www.ebay.com/itm/PAIR-NEW-COMPLETE-FRONT-RIGHT-LEFT-DRIVESHAFT-CV-ASSEMBLY-JEEP-GRAND-CHEROKEE/121094083400?rt=nc

ARB Air Locker'en kommer normalt sett med nye carrier lager også http://www.ebay.com/itm/261284178331?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Og så trenger man en kompressor til en tusenlapp + omk. http://www.ebay.com/itm/ARB-ON-BOARD-HIGH-PERFORMANCE-12-VOLT-AIR-COMPRESSOR-CKSA12-/271271779048?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f290edae8
Eller kanskje man kan klare seg uten kompressor men med en liten lufttank som man fyller av og til, siden man bare skal ha en ARB og hvis man ikke kjører "proff" offroad. Hva vet vel jeg.

Og så finnes det kina-kopier til halve prisen for de som tør det, mulig at de funker til hobbybruk da... http://www.ebay.com/itm/Air-lockers-ARB-RD132-RD88-RD87-RD128-RD100-price-including-CKMA-compressor-/161227622277
« Siste redigering: Ma.,24,Februar,2014,05,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #22 på: Ma.,24,Februar,2014,05,32 »
Men etter litt research kommer jeg til at OX Lockers kanskje er et vel så bra alternativ siden det kun forakslingen det dreier seg om.

http://www.ox-usa.com/dana-30/18-dana-30.html

Den er helt mekanisk med wire, prisen er såvidt litt lavere, og det følger med et tøft difflokk  :P
Men kan også leveres med elektrisk eller luftstyring. Alle muligheter altså.

Og de har et greit og rimelig installkit med lager, shims osv. http://www.ox-usa.com/locker-install-kits/422-amc-20.html
Men hvor monterer man den spaken tro... nei elektrisk styrt er nok tingen.

Og så har vi Eaton E-locker, elektrisk styrt... den er jo faktisk rimeligst http://www.drivetrainshop.com/Eaton_E_Locker_p/eat-19818-010.htm

http://www.youtube.com/watch?v=bnplleAycNY#t=272
« Siste redigering: Ma.,24,Februar,2014,05,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #23 på: Ma.,24,Februar,2014,06,37 »
Det meste du trenger å vite om frontdiffen står forresten på side 20 (pdf-side 22) og utover her http://www2.dana.com/pdf/X510-6.pdf
De kaller den faktisk Model Super 30 /186.

Jeg har foraksling model nr. 6010951 som står både på de metall-tags'ene på difflokket, samt på en etikett som falt av diffen.
Se bildet av mine tags fra foran og bak.
« Siste redigering: Ma.,24,Februar,2014,07,02 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #24 på: Ma.,24,Februar,2014,17,03 »
Takk for det Teerex! Skal titte litt der. Skal ned å hente dela mine iløpet av uka. Blir spennende. Gleder meg til å få en mindre vinglete bil igjen:-)

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #25 på: Sø.,30,Mars,2014,21,18 »
Etter Litt morro i skauen i dag, så har jeg ikke lenger 4hjulstrekker... er det noen som vet om det er ett stk "svakeste ledd" i dana 30 foraksel?var bare ett knekk, ikke ren tannpuss havari....Kjørte hjem etterpå ingen lyder eller noe, når bilen stod fast så gikk inngående aksel rundt, men ingen av stikkakslene...
Er det mulig ¨bytte innmat til noe kraftigere?
er 99 wj 4,7 min også...
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #26 på: Sø.,30,Mars,2014,22,27 »
Stikkaksler er vel det svakeste leddet. Usikker på hvordan det er med quadradrive, men med vanlig standard carrier så blir 4-hjulstrekken borte hvis man knekker en stikkaksel, siden alle kreftene går dit det er minst motstand. Og hvis en stikkaksel har knekt tvers av så kan du oppleve det du sier. Skal du ha kraftigere innmat så må du bytte til carrier med sperre.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #27 på: Sø.,30,Mars,2014,23,12 »
CV joint leddet kanskje? (Forutsetter da at du så fremre mellomaksling gå rundt, og faktisk ikke inngående aksling/pinjong)
« Siste redigering: Sø.,30,Mars,2014,23,17 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #28 på: Sø.,30,Mars,2014,23,35 »
Dana 44 foran er jo et alternativ. Får jo ferdige akslinger fra USA men det koster jo deretter.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget hkrix

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: hvordan frontdiff? 99wj 4,7 Quadradrive
« Svar #29 på: Ti.,22,April,2014,23,20 »
Hvordan går det med Stianvi, det var snakk om å skaffe deler for deretter å overhale frontdiffen.
Har akkurat bestilt deler for dette formålet selv på min -98 zj(samme diff?). Har skrudd mye bil, men diff har jeg ikke behøvd å skru på før nå. Gidder ikke høre på levenet lenger etter snart ett år med rummel, rummel.
Lurte på om du fikk laga en spreader selv eller om du fikk låne noen sted?
Samt er litt nysgjerrig på om dette ble bra?
Har tenkt å ha gjenbruk på drev, jeg da. Billigst mulig, da det kanskje ikke blir suksess uansett. Blir det mye bedre, vurderes drevbytte etterpå. Om det ikke fremkommer noe som tilsier det når diffen åpnes da.
Kanskje noen som har utført slik jobb på dana differ kan komme med råd......
2005 Grand Cherokee 3,0D Ltd.