Skrevet av Emne: Tenningsbank ved kald motor etter skifte av tennplugger.  (Lest 3414 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
Tenningsbank ved kald motor etter skifte av tennplugger.
« på: Ti.,11,Februar,2014,14,10 »
Har en WJ 2001 modell med 4,7l V8 som fikk service her i forrige uke ( 192.000km service).
Det var en storservice og det ble montert nye tennplugger i hht oppgitt type beskrevet på klistrelapp under panseret:
Champion RC12MCC4

Fikk da en lyd etter service som jeg tror er tenningsbank når jeg starter opp ved kald motor, og spesielt ved gasspådrag i oppoverbakke er dette hørbart.
Når motoren er blitt varm er det ingen lyd å høre, da fungerer alt topp.
Har kastet de gamle pluggene og vet ikke hva som stod der tidligere, men denne lyden var der ikke før service og resten av service er jo bare skifte av oljer, filter etc.
Mistenker derfor at det er noe med tennpluggene.
Lurer derfor på hvilke tennplugger dere andre benytter der ute.
Det er vist mange forskjellige plugger til forskjellige årsmodeller, og motorer, så jeg tenker mest på dere som har lik bil, og lik årgang til min egen.

Noen andre som har opplevd det samme ?
Andre tips mottas med takk  :)

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
Sv: Tenningsbank ved kald motor etter skifte av tennplugger.
« Svar #1 på: Ti.,11,Februar,2014,17,05 »
Sjekket du gapet på pluggene før de satte de i?

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: On.,12,Februar,2014,14,34 »
Nei, gjorde ikke det dessverre.
Får se litt mer på det til helgen.

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: On.,12,Februar,2014,22,21 »
Peilet nivået på motoroljen nå.
Målte både ved kald og varm motor ( 15 min. etter stop) og det er litt for mye olje på :(
Nivået av olje går litt opp i teksten "do not overfill" . dvs nesten en liten cm over max merket på peilepinnen.

Leser både i servicehefte og Haynes boken at det ikke må fylles på for mye olje. Alt mulig galt kan da skje.
Jeg skal få suget opp litt olje i morgen, men lurer nå på om dette er noe som kan være årsak til lyden jeg har?
Lyden fra motoren ved kaldstart kan også høres ut som noe kraftig mekanisk ventil tikking, løfte mekanisme??
Som sagt forsvinner lyden helt ved varm motor.
Oljen er en Mobil 1 og samme type har vært brukt tidligere også uten at det har gitt lyder.
Noen som har erfaringer med hva for mye motorolje kan gjøre ?

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #4 på: To.,13,Februar,2014,08,07 »
Kan ikke forstå att en cm for mye olje kan gjøre så mye galt. "Litt" vanskelig å feilsøke på ulyder for andre en de som kan høre på motoren. Tenkte kanskje det kunne være oljetilførselen til en ventilløfter når du skriver att "tikke" lyden kommer bort når motoren blir varm. Litt rart om det er tenningsbank om det forsvinner med temperaturen på motoren. Men det kan være, når motoren temperaturen har kommet opp i satt setpunkt så går ECU over fra "open-loop" til "closed-loop" nå er det vel en "knocksensor" som gir signal til ECU ,som igjen styrer hvor mye for-tenning motoren trenger. Før motoren har kommet opp i driftstemperatur går ECU i open-loop og gir et satt grader fortenning, d.v.s. ECU vil ikke kompensere med senere tenning selv om den registrerer tenningsbank.

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: To.,13,Februar,2014,08,26 »
Du kan få tennings-bank hvis det er installert alt for varme plugger, og blandinga er litt vel mager.... men det skal godt gjøres.

Tenningsbank høres ut som popcorn.... finnes ett par videoer på youtube med grei lyd for referanse.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #6 på: To.,13,Februar,2014,17,55 »
hvis man har for mye olje vil olja bli pisket opp og den vil bli full av luft. Kanskje en olje full av luft avgir luft inne løfterne når bilen har stått en stund slik at det blir ulyd? Når man bytter løftere så kakler det jo rimelig bra de de første sekundene. Men jeg tror ikke det er det som er feil hos deg, men bare en tanke.

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: To.,13,Februar,2014,21,40 »
Nr 1: hva slags viskositet bruker du på olja?
Nr 2: ta ut alle pluggene og se om det er noen forskjell på de, legg de så du husker hvem som sitter hvor. Mål også gapet på pluggene og legg ut evnt hva pluggene heter.

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: Sø.,16,Februar,2014,20,27 »
Det var ikke tennplugger som var feil. Har fått erfaren mekaniker til å høre på lyden, og det er ventil løftere som tikker.
Kjipt at de var lydløs før oljeskiftet, og nå tikker ved kald motor.
Har brukt dyreste Mobil 1 olje hele tiden så det er ikke oljekvaliteten det står på.
De er da fremdeles lydløse ved varm motor  ;D

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Sø.,16,Februar,2014,22,21 »
Hva slags viskositet er det på olja? Originalt anbefales det 5w-30.. jeg kjører agip 5w-40 på minnog det fungerer veldig bra