Skrevet av Emne: Merking procomp 4" hevesett, hvor?  (Lest 2423 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Merking procomp 4" hevesett, hvor?
« på: Lø.,21,Juli,2007,14,18 »
Jeg har fått tak i oversettelse av TUV papirene på 4" procomp settet fra bg nor.
Etter som jeg har forstått må merking på delene være synlige og stemme overens med tallene i dokumentet.

Problemet er at fjærer og dempere er dekket med tectyl, hvor sitter merkingen og hva er best til og fjærne tectylen med?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Merking procomp 4" hevesett, hvor?
« Svar #1 på: Lø.,21,Juli,2007,15,56 »
Jeg har fått tak i oversettelse av TUV papirene på 4" procomp settet fra bg nor.
Etter som jeg har forstått må merking på delene være synlige og stemme overens med tallene i dokumentet.

Problemet er at fjærer og dempere er dekket med tectyl, hvor sitter merkingen og hva er best til og fjærne tectylen med?

Nummrene på fjærene sitter helt i den ene enden, på utsiden, der hvor fjæra snevrer inn.
Jeg gjorde følgende: dro ned til min vanlige bensinsjappe, kjøpte en 20-30 liter med avgiftsfri diesel.
Fant et passende kar, helte dieselen oppi, la fjæra oppi.  Ventet over natta og da var det bare å spyle av tectylen med høytrykken.
Jeg trodde i utgangspunktet de ikke hadde funnet plass til å slå inn nummeret, men det hadde de...

Gjorde samme operasjon med demperne, de ble nesten som nye.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Merking procomp 4" hevesett, hvor?
« Svar #2 på: Lø.,21,Juli,2007,19,16 »
Er det kun fjæra som er merket eller er demperen også merket?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Merking procomp 4" hevesett, hvor?
« Svar #3 på: Lø.,21,Juli,2007,23,09 »
Er det kun fjæra som er merket eller er demperen også merket?

Det er slått inn et nummer i demperen også, men det har jeg ikke kikket så nøye på.
Ble mest overrasket over at de hadde slått inn nummer i fjærene.

Vask de rene, så finner du nummerene.


Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Merking procomp 4" hevesett, hvor?
« Svar #4 på: Fr.,28,September,2007,16,37 »
Vekker denne tråden til live igjen, siden det er under en uke til besøk hos BT.

Jeg har funnet nr på en frær fremme ser ut som om det på den andre sitter gjemt oppi festet, regner med det holder med et synlig nr fremme...

Er nr på omtrent samme plass på fjærene bak eller? Hvor sitter merkingen på demperne? Hvis jeg klarer og finne alle nr uten og ta av fjærer og dempere ville det vært det beste. (prøvde og få av fjærene fremme men de er så lange ::))
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Merking procomp 4" hevesett, hvor?
« Svar #5 på: Fr.,28,September,2007,17,03 »
Vekker denne tråden til live igjen, siden det er under en uke til besøk hos BT.

Jeg har funnet nr på en frær fremme ser ut som om det på den andre sitter gjemt oppi festet, regner med det holder med et synlig nr fremme...

Er nr på omtrent samme plass på fjærene bak eller? Hvor sitter merkingen på demperne? Hvis jeg klarer og finne alle nr uten og ta av fjærer og dempere ville det vært det beste. (prøvde og få av fjærene fremme men de er så lange ::))

Det er de, sitter i enden av fjæra.

På demperne husker jeg ikke helt hvor nummeret er slått inn.

Når det gjelder å få av fjæra, så hadde jeg sukess med følgende taktikk:

-Komprimere fjæra som skal av så godt som mulig ved å jekke op den siden så langt det går.
-Sette på fjærklemma og skru den sammen.
-Ta av linken til stabstaget.
-Senke akslen ned og evn. bruke en (flaske) jekk mellom ramma og akslen for å dytte akslen enda lenger ned.

Da fikk jeg ut fjæra, merk at dette var 2" fjærer.  Om det går like greit med 4" fjærer, det aner jeg ikke.

« Siste redigering: Fr.,28,September,2007,17,07 av renegade »