Skrevet av Emne: Skifte av CV joint boot  (Lest 2475 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
Skifte av CV joint boot
« på: Sø.,24,November,2013,19,23 »
Hei!

Gummimansjetten min er sprukket  på høyre front hjul og da må den skiftest!

Skruer og tjafs ser rimelig rustent ut på hub assy så jeg vurderer å kjøpe nye hub assy og bolter i samme slengen meeen har jo ABS så da må jeg vel kjøpe hub med abs?? ser på morris. ingen ABS ebay, begge deler.

Ellers tips til hva som er utbyttbart i samme slengen ved denne opersasjonen(simmer ringer, olje bladi bladi.)

Har også vurdert å spandere på meg nye akslinger men det er jo et hav å velge mellom(finner ikke ut vilken som passer) 27 spline B bearings  billige dyre..osv noen som har kjennskap??

Og om det er noen som har pdf av verkstedsmanual og vedlikeholdmanual ville jeg bli glad!! :)

Det er så rustent at dette muligens blir en verkstedsjobb om ikke en delt mansjet som man kan lime holder til sommeren? noen som har prøvet en sånn?

::)

Glemte å skrive at dette er en 3.1l Laredo 99 mod! ;9
« Siste redigering: Sø.,24,November,2013,19,26 av Tun »

Utlogget pwb

• 360 CID
Sv: Skifte av CV joint boot
« Svar #1 på: Sø.,24,November,2013,19,54 »
ABS ringen sitter på akslingen. Styr unna ebay, stort sett kinadeler. Hvis du skal ha bilen en stund så få tak i noen timken hjullager (HUB).

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Sø.,24,November,2013,20,03 »

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Sø.,24,November,2013,20,05 »
ABS ring på aksling ja men ser at hjullager hubbene blir solgt med og uten ABS føler bare lurte på om det var forskjell på hubbene??

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #4 på: Sø.,24,November,2013,20,28 »
ingen føler på hjullager hub
hub er skrudd fast med 3 bolter i knockle,som også føleren er festet til
vil anbefale etter egen erfaring timken hub  japansk kvalitets lager

har overhalt forraxel på min zj 97mod ogwj2004 mod de var full av japsedeler av merke timken
« Siste redigering: Sø.,24,November,2013,20,44 av fiskern »

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Sø.,24,November,2013,21,31 »
Akkrobat Timken is it?? Har vi vari lock eller ikke på akslingene?? og hvor finner vi ny skruer til hubene de tre som fester hub te knuckle har leitet litt men ikke gud om jeg finner de!!

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Sø.,24,November,2013,21,37 »
Her er en grei video med vertøy beskrivelde and how to!! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=oMXs0-34fJo&list=PLavQppfLkqr2fUz4taeWkYVgOAs5b1Qjq    8)

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Sø.,24,November,2013,22,26 »
Dele nr på hub knuckle bolter ??? 5012436AA-M

Fant det på morris men fyttih... for en pris 4,99 dollar!!!! for en nesten norske priser joh

http://www.jeep4x4center.com/bolt-12-point-head-front-mopar-5012436aa-m.html

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #8 på: Sø.,24,November,2013,22,45 »
har selv kjøpt 3 slike hos Morris,var dyre skruer
kunne sikker brukt unbrako skruer kjøp her i landet

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #9 på: Ti.,26,November,2013,19,11 »
Dette er bolter av spesiell utforming og kvalitet.
Syns ikke de er spesiellt dyre. Man kjøper 6 stk og har resten av livet formodentlig  :) 180 kroner + mva og ferdig med det lissom.

De gamle løsnes ved å banke på mindre dimensjon 12-kantpiper enn den originale 13 mm. F.eks 1/2" (altså 12,5 mm) eller 12 mm om det er veldig rustent. Det virket iallefall på min.
Banking og rustløserolje fra baksidenkan være en fordel å bruke på forhånd. Kanskje gassbrenner også. Latmannsarm fra biltema gjorde susen på mine.

Servicemanual har vel de fleste her lastet ned. Ligger noen linker til det rundt om på forumet.
Nesten en nødvendighet om man skal få med alle punkter korrekt, selv om videoen var grei.
Det er hovedsaklig metrisk verktøy man bruker, men i videoen har de omregnet til tommeverktøy.

Mine hjullager var helt fine etter 100.000 km så jeg skiftet bare mansjettene selv om de også var fine.
Det kunne jeg sikkert ha spart meg for de uoriginale fra Morris /Crown ser ikke ut til å ha så lang levetid. Masse småsprekker utvendig etter 1 år så hvem vet når de revner tvers igjennom.
« Siste redigering: Ti.,26,November,2013,19,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget mfjeep

• 258 CID
  • *
« Svar #10 på: Ti.,26,November,2013,23,19 »
Kjøpte nye knucklebolter hos Aarnes for en billig penge, noen hundringser. Sendt som apost, kom dagen etter.

Sarpsborg motor hadde rimelige cv joints (komplette), skiftet begge sider på min når jeg alt var igang. Mener jeg betalte rundt 2000 kroner for komplett cv joints for begge sider...

Kjøpte resten hos Rock. Timken hjullager (visstnok sånne som tåler vridning mer) samt bærekule oppe og nede. Kanskje noe å tenke på å bytte når du først har av har av knokkeln og alt det der. Lønner seg nok å ikke kjøpe det billigste.

Abs sensoren er som det sies her, festet i en brakkett.

1993 ZJ 5.2 V8

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #11 på: On.,27,November,2013,00,06 »
Drivleddene foran på WJ bør vare veldig lenge (bilens levetid) så sant mansjettene er tette og de blir smurt godt opp ved evt. mansjettbytte.
Disse bilene har jo mesteparten av drivkraften på bakhjulene så det blir normalt liten belastning på drivleddene foran til daglig.
Men det går jo fort et par timer ekstra å fjerne mansjetter, rengjøre, smøre og montere nye mansjetter i forhold til å bytte hele akslingen da. Men det er vel verd det.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #12 på: Sø., 1,Desember,2013,11,59 »
Da boltene te hub/knuckle ikke var kommet før helgen, har jeg prøvd en fy fy splittet cv boot som jeg måtte kappe og lime!! limen ser ut som den limte godt, skal bli spennende å se hvor lenge den varer!!?? ??? Ellers så har den fått nye støtdempere forran, sikkert ikke akkurat rette typen da det ikke var bolter fast på de nye, men fikk de på.
Flushet varmeapparatet etter å hatt radiatorrens i kjølevæsken en stund og der kom det jevligt med drit ut, spylte igjennom slangene som kommer ut igjennom  torpedoveggen og jah endelig VARME til og med nøkkelen var varm da jeg parkerte!!! ;D Da gjenstår det å skifte bakre dempere og tror jeg lar fjærene være siden de ikke er knukket. Ellers så har jeg byttet klosser forran og bak.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #13 på: Sø., 1,Desember,2013,14,47 »
Det stemmer nok at det ikke er bolter på uoriginale frontdempere så det må man fikse sjøl ja.

Bak kan det også være noe forskjell da WJ har forskjellig avstand mellom festeørene oppe og nede, i motsetning til de fleste andre Jeep.
Jeg måtte kappe mine egne små metallhylser for å få rett passform her.
Finnes eget kit for dette http://www.kevinsoffroad.com/cart/wj-shock-mount-sleeves-with-new-bolts-set-of-four-p-153/

"For reasons unbeknownst to me, Jeep decided to change the upper and lower mounts on the rear shocks from "standard", which has worked well for probably 50 years, to "WJ-style", which requires a smaller length axle-side sleeve and longer length frame-side sleeve in order to work with the stock mounts. When replacing stock WJ shocks with aftermarket shocks, please order up a WJ Shock Sleeve Kit, (which comes with four new bolts) so that you don't have "thumps" going on back there. The part number is KOR-1012 and comes as a set of four."