Skrevet av Emne: Dødt varmeapparat.  (Lest 1620 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Dødt varmeapparat.
« på: Sø.,24,November,2013,18,40 »
Skulle ut å kjøre en liten kose tur i dag, men nå funker plutselig ikke varmeapperatet.
Så med frost på alle vinduer, var det jo bare å komme seg inn i varmen igjen :-[

Har vært litt tull med det før, men det (vifta)har startet om jeg bare justerer litt på de skyveknottene der man velger hvor man vil ha varmen. Har en mistanke til at viftemotor er gåen, men er ikke helt sikker.

Andre ting som kan føre til dette.

Skal ha bilen inn til full radiator rens i løpet av uken, men regner ikke det har noe med dette å gjøre. At det er tett noen sted. For vifta kan ikke høres i det hele tatt. 

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Dødt varmeapparat.
« Svar #1 på: Sø.,24,November,2013,19,15 »
Kan være dårlig kontakt bak panelet. Når du har justert på skyveknottene kan dette ha hjulpet ved at den har kommet borti en ledning.
Tipset mitt er å ta ut sterioen (for tilgang), stikk handen inn og rot litt rundt inni der (dra litt i ledninger/ plugger) Synderen er ofte dårlig kontakt i "gamle" plugger, som skaper tilsynelatende store problemer.
Hos meg hjalp det å slå hardt i dashbordet for å få igang vifte igjen, har funket siden!
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Dødt varmeapparat.
« Svar #2 på: Sø.,24,November,2013,19,41 »
Der sier du noe Kris. Jeg stappet inn ny stereo i går, så kan ha beveget på noen kabler/kontakter da. Skal ut å sjekke det med en gang;-)

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Dødt varmeapparat.
« Svar #3 på: Sø.,24,November,2013,21,32 »
Konge, du hadde helt rett. Tok ut spilleren igjen å fiklet litt med kabler bak der så kom det gitt.
Fant ut det er en kabel som har en skøtehylse med dårlig kontakt. Skal få bytta denne asap.

Takk kris ;D

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Dødt varmeapparat.
« Svar #4 på: To., 6,Februar,2014,11,39 »
Svarte f........ For no møkk. Skulle ut å kjøre i dag. Starta bilen å kjørte av sted. Men etter noen få minutter begynte det å lukte svidd elektronikk, så jeg vrengte bilen inn på et buss stopp. Og før jeg viste ordet så velta røyken ut fra bak varmeapparatet. Fikk røska ut kontakten bak på varme panelet når jeg så den var den som røyk. Men dritten er smelta helt i filler.

Så nå regner jeg med at både kontakt å panel må skiftes  >:( >:( rrrrrrrr

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Dødt varmeapparat.
« Svar #5 på: To., 6,Februar,2014,16,22 »
Da har jeg fått demontert panelet som varmen styres i fra, samt klippet av den ødelagte kontakten.
Spørsmålet nå er jo om det holder å skaffe ny kontakt, eller om jeg må/bør skifte hele panelet.
Jeg antar at årsaken til at dette skjedde er dårlig kontakt og påfølgende gnistring i en av "pinnene" i kontakten.

Noen som har noen formening om dette?

Utlogget Akvamania

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Dødt varmeapparat.
« Svar #6 på: Fr., 7,Februar,2014,15,01 »
Sånn, da var det fikset igjenn. Fant en løsning jeg tror vil holde mye lenger en det å skaffe ny kontakt. Jeg boret et hull på 2mm i hver av pinnene, så loddet jeg på en kabel med kabelsko på. Tviler på det blir problemer med dårlig kontakt nå ;D ;D ;D

Funker som fjell  :) :D