Modeller > XJ, MJ

Trenger hjelp til kjøp!!

(1/5) > >>

Williz:
Hei alle!  :)

Vurderer kanskje å gå til anskaffelse av en Cheeroke da jeg synes det er en tøff bil. Men jeg vet ufattelig lite om cheeroke, og lurte derfor på om noen kanskje var interessert i å guide meg/hjelpe litt med hva jeg må unngå!

Planlegger å bruke opp til ca 40-50 000 på kjøp!

- Plager som oppstår på Cheeroke?
- Hva jeg bør se etter
- Hvilke modeller og motor jeg bør gå for
- Annet

Håper på svar :)

Mvh
William Vevang
wvevang@online.no

chris:
Standarfeil er rust og elektronik
Steder du bør se etter rust er spess bakre del av kanal på førersiden der hjørnet på bakdøren går mot hjulbuen og i området der (sjekk og gulv mellom førersete og bajsete)
Et annet utsatt sted er der hjulbuene og gulv går sammen foran så sjekkder og litt oppunder plast innerskjermen motorog gir så er 4,0 literen og automaten ganske så skuddsikre Sjekk peilepinnene om hvilken farge automatolja er  den skal være så rød som mulig  er den brun og lukter kattepiss så er det ikke et godt tegn sjek og olja på motor er den svart og tjukk er det ofte et tegn på dårlig vedlikehold
Eldre xj'er og elektronikk behøver ikke være en bra samenheng
Sjekk standarting som el seter el vunduer lys kjørelys varsel lamperosv  sjekk og om ac virkerog abs bremser fungerer

noe mer du lurer på så kan du sikkert ringe meg på 45294594

Skywalker:
Hva har du tenkt å bruke XJ'en til? Hverdagsbil med familien, stort sett på asfalt? Offroadbil for far 2 ganger i måneden? Blanding av disse? Selv i standard utgave har XJ bra offroadegenskaper og klarer ting andre 4x4 standardbiler ikke kan. Stort sett er objekter i din prisklasse ganske godt brukt, rundt 15 år ++ gamle. Objekter vil UANSETT alder og prisklasse variere veldig i tilstand. Se, hør og prøv så mange som mulig. Da vil du til slutt se når du har funnet et eksemplar du liker. Det er uansett kjøpers marked.

2.1 Renault turbodiesel er slapp (men grei?), 2.5 WM Motori turbodiesel kan bli et kostbart bekjentskap, men med godt dreiemoment - 300Nm (fra '94 og nyere). GM V6 er slapp, men grei. Bruker nesten like mye bensin som 4.0HO. 2.5 I4 bensin er slapp, men grei, bruker nesten like mye bensin som 4.0HO den også. 4.0HO I6 (242cu.in.) er det morsomste alternativet med mellom 176 og 195hk, avhengig av årsmodell og ca. 300Nm dreiemoment. Dette er en robust maskin som er bortimot skuddsikker. De XJ'ene som fikk ABS før 1992 har ofte et ABS-system som ikke er bra, for de bilene gjelder life time warranty tilbakekalling. ABS etter dette er OK og på min '98 meget bra.

IAC (Idle Air Controller) er en liten servo som styrer tomgangen. Denne blir dårlig.
CPS (Crank Position Sensor) detekterer svinghjulets posisjon, svikter over tid og gir problemer.
TPS (Throttle Position Sensor) er en liten glidemotstand som registrerer gasspådrag - blir slitt.
Alle disse sensorene er rimelige erstatningsdeler dersom de kjøpes direkte fra USA. Det er ingen vits å vurdere disse hos høgger'n siden de er slitedeler.

Limited har ofte Limited Slip bakaksel, Trac-Lok på Chryslerspråk (Trashlok) i bakakselen. Disse bremselamellene blir slitt og dermed er hele effekten borte.

NP231 / NV231 er den kjedelige transferen som bare gir Part Time 4WD = snø, is, leire osv. Stort sett i kombinasjon med manuell gearkasse.
NP242 / NV242 er den morsomme transferen som gir mulighet for 4WD når du føler for det - også på tørr asfalt fordi denne transferen har mulighet for åpen differensial (planetgir i transfer). Finnes stort sett i kombinasjon med automatkasse. 242 gjenkjennes fra førerplass med 5 mulige innstillinger; 2WD Fulltime - 4WD Part Time - 4WD Full Time - N - 4WD Low (Part Time). Det er bare "Full Time"-valgene som kan brukes på tørr asfalt!

Fra '95 finnes XJ med stålbjelker i dørene og airbag i ratt. NB! Kun biler med stort nav i rattet!
Fra '97 års modell (høsten '96) fikk XJ en vesentlig oppgradering innvendig, bl.a. 2x airbag som standard og en trivelig oppgradering utvendig. Fronten ble rundere, det ble nye bakspeil og ventilasjonsvinduet forsvant fra fordørene. Skjermbreddere og dørlister ble kraftigere og litt rundere.
Fra '97 får man SKIM - Sentry Key Immobilizer Module. Startsperre som fungerer. Grått nøkkelhode med microchip identifiserer OK nøkkel. Gjør XJ'en (og andre Jeeps med dette systemet) usedvanlig vanskelig å stjele. Noen ganger også en plage for rettmessig eier.
Fra '99 har 4.0 et innsug som gir bedre flow.
Fra '00 har 4.0 fordelerløst tenningssystem. Limited fikk "forkrommet" grill.

Plager som oppstår: Det er lett å bli avhengig. Let etter en '92 eller nyere med 4.0 og automat. Fortrinnsvis en Limited. Alle funksjoner skal virke - el.-vinduer, AC, el-stoler, kupévifte osv. osv. Ikke godta noen unnskyldninger fra selger på utstyr som ikke fungerer, bortsett fra utslitt Trash-lok.

Williz:
Hei, og takk for beskrivende tekst.. Bilen skal vel stort sett brukes "vanlig" av meg selv, så trenger ikke nødvendigvis være 5 seter. Får man den transferen som man kan kjøre 4wd full time til 2,5 turbodiesel?

Har noen linker til noen cheerokeer, har du tid og mulighet til å stikke innom disse?


Takk uansett!

Mvh
Williz

Stein-K:
Jeg flyttet spørsmålene dine hit. Hvis du ønsker å annonsere etter en Cherokee, så gjør gjerne det. Men helst da under "Kjøpes".

Lykke til etter søken på grom bil!

Mvh Stein

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning