Skifte utveksling i aksler er et poeng mange prioriterer ned "fordi det er dyrt" og fordi begge aksler må gjøres samtidig på en 4x4. Men endring av utveksling i differensial er en oppgradering som betaler seg både i kroner og kjørbarhet dersom Jeep'en får store hjul og en utveksling som fremdeles tilsvarer ca. den originale. Det som kanskje er vanskelig å bestemme seg for er om utvekslingene skal tilpasses 31" eller 33" eller 35" eller.. (voksesyke).
Dersom man er en glad entusiast og bruker Jeep'en til det meste av kjøring (og det vil man jo) kan vi anta ca. 20000km i året med Jeep'en. Har du et gjennomsnittlig forbruk på 1,4 l/mil til vanlig og øker til 1,6 l/mil som følge av større hjul får du da et øket forbruk på 400 liter i året. Regner vi ca. nåpris = 12kr/l for 95 BF blir det NOK 4.800,-/år. Siden bensinprisen ser ut til å stige ca. NOK 1,-/år og regner 4 år fremover får vi 2. året NOK 5.200,-, 3. året 5.600,-, 4. året 6.000,-. Summert = 21.600,- 2007-kroner. Det skulle finansiere nye differensialer, muligvis med OK sperrer og jobben med å sette opp diffene hos f.eks. Bækken. Med nye differensialer og store hjul har også Jeep'en fått tilbake kjørbarhet og ytelser som om den gikk med std. utveksling og hjul.
Kroneforskjellen er merkbar allerede ved overgang fra 225/75 til 31" og ved 33" er også ytelsesforskjellen i forhold til 225/75 påtagelig, hvor ble det av muligheten til å bruke 5. gir? Har bilen automat med converterlock vil du oppdage at overgangen fra 225/75 til 31" sender låsehastigheten opp ca. 10km/h. Den unødige ekstrasluringen i automaten gir også et ekstra kronetap. Og du vil jo gjerne ha penger til ny bikinitopp, den flotte vinsjen, en kraftigere dynamo, ett nytt Optima-batteri osv. Sparer du en eller to bensintanker t/r sommertreffet er f.eks. startavgift og opphold betalt...