Skrevet av Emne: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn  (Lest 4986 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« på: Ma., 2,Juli,2007,19,59 »
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10514834&sid=xz15abcYZSq1918713


Er dette en heldig løsning?
Kribler litt, skulle gjerne hatt litt mer hester.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #1 på: Ti., 3,Juli,2007,13,01 »
Det er jo eksen til Tarje det der....

Tarje solgte vel den i vinter/ senhøsten ifjor vel??
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #2 på: Ti., 3,Juli,2007,23,26 »
Ble solgt i mars ;) Han som kjøpte den har kjørt den rundt 2- 3000 siden da. Og nå blir den min ;D tar det siste finansielle imorra og henter den til helga eller til uka, greit med familie i Bergen som kan prøve kjøre bil for en.

Har du noe mere info om bilen du Stein? Anders som har den nå viste ikke så mye, er det montert SYE på den feks?
Har skjønnt at det er lagt ned litt arbeid med turbo kittet men at det skal fungere bra nå. Skal bli spennende og se om det går og få det godkjennt...
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #3 på: Ti., 3,Juli,2007,23,37 »
Har mye info om hvordan bilen var FØR han ble solgt. Tarje rigget den ned og satte på standard aksler og mindre hjul etc. Så jeg er usikker på hva som ble stående igjen på bilen før den ble solgt.

 Send en PM til han ( Nick "360" ) han har konverterte til "veteranbil". kjører CJ for tiden.

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #4 på: On., 4,Juli,2007,03,17 »
Sitat
Tarje rigget den ned og satte på standard aksler og mindre hjul etc.
Feil..., Steffen dvs meg rigget den ned  ;), så jeg vet en god del om den bilen også.. mitt gamle understell som står på den.. send meg en pm med et fax nummer så skal jeg sende deg kopi av tüv papirer til det hevesettet som står på. kjekt å ha når du skal til bt..

Sitat
er det montert SYE på den feks?

Nei det er det ikke, men det er 1"løft på motorfestene, så du har ikke så gale vinkel på akslingen bak likevel..
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #5 på: On., 4,Juli,2007,15,30 »
trodde ikke det var bra å montere turbo eller kompressor på den motoren, fordi.. undertrykk ble til overtrykk eller noe sånt no? ???
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #6 på: On., 4,Juli,2007,16,26 »
trodde ikke det var bra å montere turbo eller kompressor på den motoren, fordi.. undertrykk ble til overtrykk eller noe sånt no? ???
Har leita litt i gamle innlegg på forumet og det er blitt arbeidet endel for og bli kvitt bla disse problemene, det er vel MAP senoren som lager krøll vet ikke om det er bygget om til luft mengde måler, men det er bygget om til elektronisk tenning.

Er naturligvis litt skeptisk til turbo konverteringen, men blir kjøp til fredag hvis ingen fraråder meg sterkt fra og kjøpe...
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #7 på: To., 5,Juli,2007,07,33 »
En enkel sak som vacuumforsterker til bremsene kan også lage krøll.  Ikke så gode bremser når det er trykk i systemet....
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #8 på: To., 5,Juli,2007,13,35 »
Det enkleste må jo være å spørre Rudi Tarje som har gjort jobben. Slik jeg har forstått story'en handler det om at han ikke har lyst til å gjøre det igjen. Turbo fungerer veldig bra om du har tenkt deg en rask asfalt-Jeep. Offroad er det ikke like heldig pga. at man trenger turtallet for å få gevinsten. Da er kompressor tingen istedet. TR512/Hugo har gjort kompressor-mod på sin YJ og er vel mer enn happy med det.

Når det gjelder vakum vil det fremdeles være vakum ved turboens eller kompressorens innsug. Du vil også absolutt fremdeles ha et luftfilter siden sand og partikler er noe av det siste du ønsker deg i turboens impeller eller kompressorens skruer. Vakum-tappingen blir mellom luftfilter og overladingsmaskin. Bremsekraftforsterkeren er ikke så nøye på det så lenge det er vakum, men MAP-sensoren må modifiseres pga. endrete verdier i luftstrøm som følge av overladingsutstyret.

Edit: Det var ikke meningen å ta fra Tarje æren for jobben gitt. Blemma beklages, takk for korreksjon. :)
« Siste redigering: To., 5,Juli,2007,21,13 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #9 på: To., 5,Juli,2007,14,43 »
Tror ikke jeg vil ta æren for turboen, skjønte med en gang at 4liter og automat var det eg ville ha 8)
Så eg har ikke hatt fingrene i denne, det er Tarje (360) som har gjort dette når han hadde bilen.
Kanskje ikke ideellt med turbo, men det er jo sprek da. ;D
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #10 på: To., 5,Juli,2007,16,53 »
Selger antydet at den brukte 1,5 på mila med 33" hjul og orginal utveksling i aksler, hvordan er dette i forhold til en orginal 2,5L?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #11 på: To., 5,Juli,2007,19,29 »
Selger antydet at den brukte 1,5 på mila med 33" hjul og orginal utveksling i aksler, hvordan er dette i forhold til en orginal 2,5L?




Tror min bruker litt mindre, på blandet kjøring/langkjøring. med standard aksler, og 31" hjul.
Lyst på kompressor jeg  :-[
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #12 på: Fr., 6,Juli,2007,08,38 »
Hvis du girer om til rett utveksling i forhold til hjula, så vil den nok dette ned på 1,1 tipper jeg. Ca det samme som orginalt.

Men uansett når man hever og setter på større hjul, så vil forbruket bli høyere enn orginalt.

Min bruker 1.2 på langkjøring og 1,4 på blandet. Det er en 2.5L med 36"....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #13 på: Fr., 6,Juli,2007,10,00 »
Skifte utveksling i aksler er et poeng mange prioriterer ned "fordi det er dyrt" og fordi begge aksler må gjøres samtidig på en 4x4. Men endring av utveksling i differensial er en oppgradering som betaler seg både i kroner og kjørbarhet dersom Jeep'en får store hjul og en utveksling som fremdeles tilsvarer ca. den originale. Det som kanskje er vanskelig å bestemme seg for er om utvekslingene skal tilpasses 31" eller 33" eller 35" eller.. (voksesyke).

Dersom man er en glad entusiast og bruker Jeep'en til det meste av kjøring (og det vil man jo) kan vi anta ca. 20000km i året med Jeep'en. Har du et gjennomsnittlig forbruk på 1,4 l/mil til vanlig og øker til 1,6 l/mil som følge av større hjul får du da et øket forbruk på 400 liter i året. Regner vi ca. nåpris = 12kr/l for 95 BF blir det NOK 4.800,-/år. Siden bensinprisen ser ut til å stige ca. NOK 1,-/år og regner 4 år fremover får vi 2. året NOK 5.200,-, 3. året 5.600,-, 4. året 6.000,-. Summert = 21.600,- 2007-kroner. Det skulle finansiere nye differensialer, muligvis med OK sperrer og jobben med å sette opp diffene hos f.eks. Bækken. Med nye differensialer og store hjul har også Jeep'en fått tilbake kjørbarhet og ytelser som om den gikk med std. utveksling og hjul.

Kroneforskjellen er merkbar allerede ved overgang fra 225/75 til 31" og ved 33" er også ytelsesforskjellen i forhold til 225/75 påtagelig, hvor ble det av muligheten til å bruke 5. gir? Har bilen automat med converterlock vil du oppdage at overgangen fra 225/75 til 31" sender låsehastigheten opp ca. 10km/h. Den unødige ekstrasluringen i automaten gir også et ekstra kronetap. Og du vil jo gjerne ha penger til ny bikinitopp, den flotte vinsjen, en kraftigere dynamo, ett nytt Optima-batteri osv. Sparer du en eller to bensintanker t/r sommertreffet er f.eks. startavgift og opphold betalt...
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: 2.5 Turbo tilsalgs på Finn
« Svar #14 på: Fr., 6,Juli,2007,16,14 »
Har veldig lyst til å dreve om bilen min nå.
Men det er så mye jeg vil. Jeg vil ha den sandblåst, nærmest rustfri og tectylert før vinteren, hevet den 2", nye dempere, nye dekk... (compressor *sikle*  ::) ) Så vi får se. Håper å få det til iløpet av høsten.

Noen som vet hvor lang tid det tar?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.