Skrevet av Emne: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD  (Lest 6785 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Theodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #15 på: Sø., 5,Januar,2014,20,34 »
Vi er heldige, vi som eier en 3.1 Grand Cherokee WJ Deisel. Noen som ikke er enig i det?
Jeg er helt enig, hvis du ser bort i fra at den er litt vel glad i diesel  :(
Har vurdert å chip trimme den, men har ikke tatt sjansen ennå og usikker på hvor mye det egentlig vil utgjøre på forbruket.

Ellers er det en bil jeg ikke vil kvitte meg med på leeeeenge  :D
2000 Jeep Grand Cherokee 3.1
Prosjekt: Bytte ut stereo med CarPc og 7" touch screen

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #16 på: Sø., 5,Januar,2014,21,32 »
Tuning/omprogrammering er nok ingen risiko å ta så lenge motor og alt er OK og du velger en seriøs aktør.
Jeg har kjørt med omprogrammert motor over 20.000 km uten noe trøbbel av den grunn. Litt mere kraft merket jeg at det ble.

Forbruket er en sak for seg selv. Mulig at tuning i kombinasjon med montering av "mystery switch" for den feilaktig programmerte lock-up funksjonen på automaten, kan gi noe mindre forbruk på langkjøring.
Det senker iallefall turtallet litt, noe som er en bra ting støymessig.

Jeg har kjørt så lite langkjøring sommer etter montering av "mystery switch" at jeg har ikke fått tatt noen eksakt forbruksmåling med sommerdekk (har som regel glemt å nullstille kjørecomputeren).
Bør være mulig å komme et stykke under 0,9 iallefall, med snille dekk og snill gassfot. Kanskje ned mot 0,8.
Bruk av cruisecontrol i kupert landskap uten "mystery switch" lock-up innkoblet er nok ingen god ide forbruksmessig.
Skulle ha vært luftfjæring så man kunne senke bilen på langturene. Heving har jo ikke akkurat noen positiv effekt på luftmotstanden.
Forbruket mitt på vinterbykjøring med grove dekk og delvis høy "morofaktor" vil jeg ikke tenke på engang  :P
På langkjøring vinter med samme dekk ligger det imidlertid på ca 1,1 uten spesielt sparsommelig kjøring.

3,1-motoren har indirekte innsprøytning, altså med forkammer, som er en litt umoderne ting kanskje. Derav noe lav effekt i forhold til forbruket.
Kan nevne at Citroëns gode gamle 2,5 TD fra 90-tallet yter ca det samme som 3,1, og den er nok også en forkammer diesel.
Men de som vil kjøre på frityrolje har en fordel med disse motorene  :P

Forkammer dieselmotorer er ikke like velegnet for merkbar effektøkning som de nyere common rail direkte innsprøytede motorene.
Hvorfor Jeep har valgt denne løsningen når VM-fabrikken allerede på 80-tallet hadde direkteinnsprøytning på iallefall noen av marinemotorene, vet jeg ikke. Har sikkert sin årsak.
På min VM 4,2TD båtmotor fra 1998 er det iallefall direkte innsprøytning, og ingen glødeplugger heller.

Perkins hadde direkteinnsprøytede dieselmotorer allerede på 60-tallet og bl.a. Fiat fikk bilmodeller med dette på 80-tallet.
« Siste redigering: Sø., 5,Januar,2014,21,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Theodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #17 på: Lø.,11,Januar,2014,22,16 »
Takk for info :)

Får lese mer om "mystery switch", noe som virker som en mulighet.
2000 Jeep Grand Cherokee 3.1
Prosjekt: Bytte ut stereo med CarPc og 7" touch screen

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #18 på: Lø.,11,Januar,2014,22,46 »
Vi er vel 3-4 som har koblet opp "mystery switch" her på forumet kanskje.
Aner ikke om flere i Norges land eller verden forøvrig har gjort det. Gjelder jo kun for 3,1 motoren.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Theodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #19 på: Lø.,11,Januar,2014,22,53 »
Jeg bruker bilen i jobben, men det er ikke så mye langkjøring.
Den ligger på 1,4 - 1,5 i forbruk nå på vinteren...

Hvor kan jeg lese mer om den, eventuelt bestille/kjøpe en slik?
2000 Jeep Grand Cherokee 3.1
Prosjekt: Bytte ut stereo med CarPc og 7" touch screen

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #20 på: Lø.,11,Januar,2014,23,16 »
Veldig kjekt på langkjøring fra 70 km/t og oppover.
Søk på mystery switch i søkefeltet på ZJ WJ forumhovedsiden. Ligger noen tråder der (bl.a. en fryktelig lang en om feilprogrammert automatkasse).
Greit å starte med denne http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8420.0.html

Relativt enkelt å lage selv om man ikke har fobi mot å tukle med bilens el-nett  :)  Trenger stort sett bare en 33 ohms motstand og en egnet bryter strategisk plassert.
Ulempen med denne enkle manuelle switchen er at man må slå av brytern ved bråbrems og når man kommer under en viss fart.... det kan jo være upraktisk å passe på. Bremselengden øker nok noe om den er innkoblet.
« Siste redigering: Lø.,11,Januar,2014,23,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Theodor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #21 på: Lø.,11,Januar,2014,23,32 »
Skal teste den :)
Hva skal en med en bil en ikke kan tukle med? ;)
2000 Jeep Grand Cherokee 3.1
Prosjekt: Bytte ut stereo med CarPc og 7" touch screen

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #22 på: On.,15,Januar,2014,12,45 »
:):)

Crankshaft position sensor - er nå byttet. Går som en drøm nå:) Hvorfor skulle jeg selge en så fin bil ??

Regner med at de som ikke har byttet enda, har moroen tilgode. Jeg er ferdig med saken.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #23 på: On.,15,Januar,2014,13,27 »
Utmerket  :)
Men er det ikke din som ligger til salgs på finn.no ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #24 på: On.,15,Januar,2014,15,41 »
He he.

Ja, det er riktig, men jeg selger den fordi jeg flytter til utlandet. Ikke fordi det er noe galt med den:)

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #25 på: On.,15,Januar,2014,20,24 »
Veldig kjekt på langkjøring fra 70 km/t og oppover.
Søk på mystery switch i søkefeltet på ZJ WJ forumhovedsiden. Ligger noen tråder der (bl.a. en fryktelig lang en om feilprogrammert automatkasse).
Greit å starte med denne http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8420.0.html

Relativt enkelt å lage selv om man ikke har fobi mot å tukle med bilens el-nett  :)  Trenger stort sett bare en 33 ohms motstand og en egnet bryter strategisk plassert.
Ulempen med denne enkle manuelle switchen er at man må slå av brytern ved bråbrems og når man kommer under en viss fart.... det kan jo være upraktisk å passe på. Bremselengden øker nok noe om den er innkoblet.

Ett rele eller to koble til bremselysa ville jo lett fikset det med å slå av bryteren ved bremsing. Burde jo være enkelt å få til noe som gikk på farten eller turtall også.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Plutselig stopper motoren på min 3.1 TD
« Svar #26 på: On.,15,Januar,2014,23,51 »
Ja hvis du leser en eller flere av trådene som omhandler temaet vil du finne at et par stk her har brukt en del tid å forske og prøve på dette med div. kretser, rele osv.
Men om noen kom helt i mål med noe som virket  hensiktsmessig og samtidig kunne dupliseres av andre.. nei det vet jeg sannelig ikke helt.
Må kanskje rekapitulere noe av det.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.